Intel Quad Core värme?

Inaktiv
Intel Quad Core värme?

måste kolla med er hur varm era q6600 är/blir?

min ligger på 50grader just nu, inte pressat den speciellt. Orginalfläkt.

tänkte så att jag vet om fått fast fläkten riktigt eller om jag måste prova sätta om hela grejset..


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Om du nyligen har installerat processorn med ny kylpasta ska du tänka på att kylpastan måste få "brännas in" innan den ger maximal effekt. Tänk även på att ha lagom med kylpasta, för lite ger inte mycket kylning, för mycket blir som en isolering och gör det varmare istället.

nj
Medlem

Personligen så har jag aldrig under mina år av testande med olika kylpastor märkt minsta skillnad i temperatur mellan nyapplicerad eller "inbränd" sådan.

Därmot så kan dåligt applicerad pasta (för mycket/lite), en ojämn IHS (vilket jag läst att en del Core 2-processorer lidit av) och liknande kan däremot göra oerhört stor skillnad på temperaturen.

För övrigt, 50 grader, är det vid load eller idle?

Inaktiv

jag har orginal pastan, har använt datorn/cpun 2 dagar...

den är det vid halvt idle hra suttit en del i Dreamveaver och Word, men inget som är nå processor krävande.


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

hehe ok, svårt att vet hur mycket load det är vid halv-idle :P. vilken temperatur är det du mäter förresten, cpu eller core (och med vilket program)?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

använder nTune. efter att ha lirat ut3 i ca 30min så var det fortfarande 45-50grader. verkar vara konstant 45-50 grader...

cpu och gpu:n båda är ca 50grader. men det är cpu:n jag ha menat tidigare


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

mja ok, varje kärna har en egen tempmätare som kan avläsas med exempelvis intelTAT och någorlunda nya versioner av speedfan. det ger mer intressant information, de sensorerna kallas core 0, core 1 osv.

hur som helst är 50 grader inget att oroa sig över


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

okej, ska ladda ner "intelTAT" och kolla vad den säger!

59 och 55 grader visar den...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Um.... Om du inte satt på CPU:n själv så är det mer regel än undantag att ta bort den det första man gör och se om där är ett TUNNT och JÄMNT lager med kylpasta. I många fall är det för mycket och ojämnt. Det blir stor skillnad när man rättar till det. Låter på din temperatur som att du kan få ner den några grader.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

unix: fast han har ju originalpastan, som är förapplicerad på kylaren. efter vad jag har hört så ska den vara väldigt bra och lagom doserad. så om inga fettiga korvfingrar har varit och pillat på någon av ytorna före montering så borde det inte vara några problem tycker jag.

nj: angående IHS:en så stämmer det att den är ganska kass på core2, jag lappade min 6300. däremot borde det inte inverka så mycket när man använder originalkylaren då kontaktytan är rund och bara täcker mitten av IHS:en.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jo jag har orginalpastan på och inte rört den ngt. Så den borde ju vara bra.

sista update på tempen: efter att datorn varit på under natten så hamnar tempen på 45grader. borde väl anses son idle? eller?


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

ja, är det med tat?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

kan ge en liten referens. jag har en E6300 med scythe infinity, lappad ihs och väl ventilerat chassi. lite dammigt är det väl nu kanske. processorn är klockad till 2940MHz.

idle:
kärnor 45/44
CPU 51

stressad med TAT:
kärnor 60/58
CPU: 67


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Ojämn IHS är ju i det närmaste skandal det. Snacka om att sälja något som kan bli överhettat.

Har för mig att pastan är inbränd efter cirka 200 timmar och då ska den vara cirka 1-2 grader lägre i temperatur.

C2D blir ju inte så väldigt varm. Tror ändå att 40-42 grader går att nå, det har jag i min.

Nah, jag litar inte på att det ser bra ut under processorerna när jag köper något och hittills har det sparat mig diverse missöden att kolla det på en gång.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Har för mig att pastan är inbränd efter cirka 200 timmar och då ska den vara cirka 1-2 grader lägre i temperatur.

det är väl inte all pasta som funkar så, men just arctic coolings silverpasta ska vara sån.

Lagom kylpasta tycker jag är att man täcker hela ytan med en väldigt tunn lager, bara för att täcka eventuella ojämnheter mellan ihs - kylaren. Det man ska tänka på att lagret ska vara så pass tjockt att man kan trycka dit kylaren utan att ytan kommer fram när man fått dit den.

Nån annan, tänker jag rätt?

oLjud: kör datorn i full load under en stund med IntelTAT, kommer du upp i 60C så är det nog vettigt att applicera om kylpastan.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Jo grejen med kylpasta är att fylla ojämnheter. Kylpastan leder värme dåligt så ett för tjockt lager isolerar värme. I ojämnheterna finns luft som leder värme ännu sämre, varför man applicerar kylpasta. Jag har under min tidigare tid som elektronikingenjör testat en hel del när det gäller temperaturer och det är enorm skillnad på värmeutveckling om man har pasta eller ej, likaså om trycket mot kylanordningen är det minsta lös .... och då menar jag det minsta...

Jag anser fortfarande att 50 grader är onödigt högt på trådskaparens CPU. det bör gå att få ner temperaturen. Även under 45 grader. "Det borde vara bra" står det i sammanhanget att det är monterat före köp. Det är just det man inte vet anser jag. Därför kollar jag alltid och hittills har det alltför många gånger sett bedrövligt ut. Det är också skönt att veta att det är bra samtidigt som man undviker kortare livslängd på grejorna.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av huxflux:

oLjud: kör datorn i full load under en stund med IntelTAT, kommer du upp i 60C så är det nog vettigt att applicera om kylpastan.

finns det någon version av TAT som kan stressa 4 kärnor då?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar