Vad bör en hälsosam temp ligga på?

Inaktiv
Vad bör en hälsosam temp ligga på?

Sitter och klockar mitt grafikkort lite och kom just på att jag kanske bör försöka ta reda på hur hög temp på ens grafikkort som är hälsosamt. Och finns det något bra program där man både kan stressa kortet hårt och samtidigt se temperaturen?

(överklockar med nvidias Ntune)

Mvh daniel

Medlem

börja med att skriva ut vilket grafikkort du har


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Det glömde jag visst i nattsludderiet, jo jag sitter på ett geforce 7950 gt (512).

Har börjat klocka det en aning (gpu coren upp från 550 till 570) i rivatuner. Och sen har jag kört det i 3D Mark 06 för att leta efter fel och artefakter. Problemet är väl mest att jag inte kan se tempen speciellt bra när jag kör just den benchamarken, programmet avslutar ju testat när jag alt tabbar ur =(

Inaktiv

Men du kan se mellan testen ;). Sätt igång tempmonitorn och ha den väl synlig i ett hörn. När 3dmark06 byter applikation så ser man ju skrivbordet och då kan du se temperaturen då. Alternativt om du kan använda dig av typ Speedfan eller något annat program som loggar temperaturen under en tid.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jag får ta o testa! Jag har speedfan installerat..måste bara lista ut vilken av alla temperaturer som gäller för mitt grafikkort Vad var det för tempmonitor du pratade om?

Medlem

ha nvmonitor igång i bakgrunden sen ser du vad tempen var dom sista sekunderna på testet eller så går det att se i Rivatuner

Inaktiv

nu kör jag så o coren ligger väl nånstans på en 50-55 när jag tex kör quake wars i fönster. Frågan är då..vad är en rimlig temperatur nivå så att inte kompontenten i fråga går sönder ?

Medlem

under 70-80 är bra, korten brukar väll "klara" runt 100-120 grader

Inaktiv

Det viktigaste steget i första hand är att man vet hur det ser ut under GPU:n.

I allmänhet tycker jag inte att man ska klocka grafikkort.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Det viktigaste steget i första hand är att man vet hur det ser ut under GPU:n.

I allmänhet tycker jag inte att man ska klocka grafikkort.

Men Crysis hackar!


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Frågar än om det verkligen slutar hacka för att man överklockar... Ska vara väldigt lite hack från början då... Säg att man lyckas klämma upp kortet ca 15% i hastiget, då innebär det väl kanske runt 15% fler FPS... Har man 20fps så får man således 23 fps, vilket inte är någon större skillnad. Det är väl kanske inte rent praktiskt så det blir, men teoretiskt kanske :).
Om ett spel hackar så är det lättare och förmodligen bättre att bara sänka grafikinställningarna.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar