Grafikkorts temperatur

Medlem
Grafikkorts temperatur

Vad ska man ha/rekomenderat för temperatur på kortet?
Vad händer om temperaturen på grafikkortet är för lågt/högt?
Vad tjänar man på och ha ett svalt=?


signatur

B lup

nj
Medlem
Skrivet av Eottt:

Vad ska man ha/rekomenderat för temperatur på kortet?
Vad händer om temperaturen på grafikkortet är för lågt/högt?
Vad tjänar man på och ha ett svalt=?

Det beror oerhört mycket på vad det är för grafikkort, ta ATIs Radeon X19x0-serie tex, var inte helt onormalt att de korten kunde bli uppåt 100 grader varma under load med originalkylning, deras nya HD2900-kort blir ju rätt rejält varma med.

Instabilitet, grafikfel och/eller spelkraschar är väl rätt "normala" symptom om man har ett överhettat grafikkort.

Tja, en svalare dator, möjligen även tystare om man tex har temperaturreglerad fläkt. Även mindre risk för problem i form av instabilitet och grafikfel i väldigt krävande spel.

Medlem

hög temp kan skada eller förkortar livslängden, jo svalare dettso bättre..

Jag har temp på min Geforce 6800 Gt
Idel 47c
Load 55c

De flesta grafikkort är byggda föratt tåla hög värme runt 100 grader, att man har bra kylare som är tätt och några extra fläktar inut i dator lådan som tar in luft och tömmer den är viktig.

Medlem

Mitt grafikkort (7600GT) ligger med idle på ca 55-60 grader och när jag kör något, ca 70-75 grader.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Och mitt ligger på allt mellan 70-79 i idle och typ 78 i load


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Mitt 8800GTS ligger på 53 idle och 65 load.

Medlem

tack för svar


signatur

B lup

Medlem

men då har jag en fråga: om man har ett ATI kort vilket program är bra att kolla temperaturen med då ?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

nj
Medlem
Skrivet av Donqen:

men då har jag en fråga: om man har ett ATI kort vilket program är bra att kolla temperaturen med då ?

ATI Tray Tools är ett väldigt trevligt program för att göra mer eller mindre allt när det gäller ATI-baserade grafikkort. Ersätter CCC fullständigt mer eller mindre.
ATiTool kan läsa av temperaturer och överklocka grafikkortet.
Möjligen även att SpeedFan kan läsa av temperaturen, märkte att det helt plötsligt hittade mitt Geforce 7900GS när jag installerade om Windows.

Inaktiv

Det segar/laggar med för hög temperatur och livslängden blir ju kortare. Är du osäker så ta bort GPU:n och fixa till kylpasta etcetera som det ska vara.

Jag har 47 grader idle på X1950PRO och tycker det är lite för högt egentligen.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Citat:

ATI Tray Tools är ett väldigt trevligt program för att göra mer eller mindre allt när det gäller ATI-baserade grafikkort. Ersätter CCC fullständigt mer eller mindre.
ATiTool kan läsa av temperaturer och överklocka grafikkortet.
Möjligen även att SpeedFan kan läsa av temperaturen, märkte att det helt plötsligt hittade mitt Geforce 7900GS när jag installerade om Windows.

Okej, tack. ska testa det


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

en fråga igen: jag har ATITools nu men hur ser man temperaturen? :/


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Starta Ati Tray Tools så ser du tempen ganska klart och tydligt där.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Starta Ati Tray Tools så ser du tempen ganska klart och tydligt där.

nej, på min syns den bara nere i hörnet :/
man kan bara högerklicka o sen en massa inställningar... hjälp !


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Dubbelklicka på ikonen.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Dubbelklicka på ikonen.

jag har försökt med det... inget händer ?:S hjälp


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

nj
Medlem
Skrivet av Donqen:
Skrivet av Karmalicious:

Dubbelklicka på ikonen.

jag har försökt med det... inget händer ?:S hjälp

Du högerklickar på ikonen för att få upp menyn, nu minns jag inte exakt vart det var templäsningen fanns i ATT (kunde aldrig använda den när jag hade ett ATI-kort då mitt Radeon 9800Pro saknade tempavläsning).

Medlem
Citat:

Du högerklickar på ikonen för att få upp menyn, nu minns jag inte exakt vart det var templäsningen fanns i ATT (kunde aldrig använda den när jag hade ett ATI-kort då mitt Radeon 9800Pro saknade tempavläsning).

Då kanske mitt kort också saknar det :/....


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

omg...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

ATITool 0,26 (tror det är den senaste) visar temperaturen direkt utan att man behöver klicka. Kör den just nu.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Hitta den här tråden och måste fråga om någon vet vad ett 8800GT bör ligga på när den bara kör typ msn och Opera?

Inaktiv

En bit under 50


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av Donqen:
Citat:

Du högerklickar på ikonen för att få upp menyn, nu minns jag inte exakt vart det var templäsningen fanns i ATT (kunde aldrig använda den när jag hade ett ATI-kort då mitt Radeon 9800Pro saknade tempavläsning).

Då kanske mitt kort också saknar det :/....

Om jag inte missminner mig så var det bara ATI9800XT som hade temp sensor av 9800-serien.

Skrivet av sirdavva:

Hitta den här tråden och måste fråga om någon vet vad ett 8800GT bör ligga på när den bara kör typ msn och Opera?

När Anandtech recenserade 8800 GT så låg dom på runt 76 C i idle, under load så kom de upp i 106 C. Sen beror det ju också på vilken fläkt du har på kortet, GT finns med två olika versioner av kylning beroende på när du köpte kortet. Sen verkar GT vara extra beroende av hur bra luftgenomströmning du har i chassit eftersom det är en singelslot kylare och inte dualslot som pumpar ut den varma luften baktill.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Svalt skare va! men inte minus grader

Inaktiv

rätt det ska vara svalt men inte för kallt


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Medlem

Mitt Geforce 7900 ligger mellan 95-105 grader när jag spelar... och inte allt för sällan så hänger sig spelen, så det går väl antagligen för varmt. Fläkten är rensad men det hjälper inte. Några andra tips? Nån nämnde att ta loss GPU:n och lägga på kylpasta. Kanske ska pröva det, men det är lite meckigt.

Edit: Jag skruvade isär allting i molekyler, och det fanns en hel del damm där Så nu är det rent och med ny kylpasta och den går 30 grader kallare. Gott mos


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Mitt 8800GT ligger på 61 grader när jag har Opera igång, för varmt?

1
Skriv svar