Spel lyfter en dyster musikbransch

Robot
Medlem
Spel lyfter en dyster musikbransch

Jag lider verkligen med de ekonomiskt oberoende artisterna som nu tjänar några miljoner mindre om året att spendera på sina bil-samlingar, lyx-kåkar, privatflyg och knark. Och så klart dom som försöker nå samma nivå.

Nejfan, sånt tycker jag är larvigt. Mina polare har inga problem med att spela och göra musik utan skivkontrakt, och den mesta musiken inom de genrer jag lyssnar på är också gratis, vilket inte heller hindrar artisterna från att turnera runt i europa.

Skivbolagen i sig skiter jag fullständigt i. Giriga parasiter hela bunten!

Ähh var inte så negativ Bravo, mer Guitar Hero åt folket!!!!


signatur

"Bättre sent än aldrig"

Medlem

Fan va ja längtar till guitar hero metallica!!!

blir o införskaffa ett 360 snarast!!

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Jag lider verkligen med de ekonomiskt oberoende artisterna som nu tjänar några miljoner mindre om året att spendera på sina bil-samlingar, lyx-kåkar, privatflyg och knark. Och så klart dom som försöker nå samma nivå.

Nejfan, sånt tycker jag är larvigt. Mina polare har inga problem med att spela och göra musik utan skivkontrakt, och den mesta musiken inom de genrer jag lyssnar på är också gratis, vilket inte heller hindrar artisterna från att turnera runt i europa.

Skivbolagen i sig skiter jag fullständigt i. Giriga parasiter hela bunten!

Finns ju också ett mellanskikt som tidigare kunnat vara proffs-musiker men nu inte riktigt kan längre.

Men visst, skivbolagen har spelat ut sin roll. De hugger nu på allt för att försöka överleva, istället för att tänka om och anpassa sig.

Medlem

Ser kul att jobba på FZ


signatur

hejsanhejsanhejsan

Redaktör

Är fanimig på tiden att de vaknar. Både musik- och filmföretag har kört nån vansinnig filosofi att fildelning ska kunna lagstiftas bort istället för att åtminstone försöka hitta nya, attraktiva affärsmodeller. Det som står i nyheten om Apple är rätt talande - ett företag som innan Ipod/Itunes mig veterligen var gröna inom musikbranschen blir på kort tid hur stora som helst. Vad hade hänt om t.ex. EMI eller Warner hade släppt en onlinebutik ett halvår före Apple...?

Att tänka fel: "Kunderna ska köpa vår produkt som vi vill! Gör de inte det tar vi till jurister."

Att tänka rätt: "Hur kan vi göra vår produkt så attraktiv och lättillgänglig att kunderna vill betala för den trots piratkopieringen?"


signatur
Inaktiv

Jag började köra Spotify i och med BBB julerbjudande. Tycker det funkar bra, och såvitt jag vet är det lagligt, så kommer nog inte köpa mer skivor härefter. Klart, offrar en hel del ljudkvalité så några skivor kanske det blir ändå.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Är fanimig på tiden att de vaknar. Både musik- och filmföretag har kört nån vansinnig filosofi att fildelning ska kunna lagstiftas bort istället för att åtminstone försöka hitta nya, attraktiva affärsmodeller. Det som står i nyheten om Apple är rätt talande - ett företag som innan Ipod/Itunes mig veterligen var gröna inom musikbranschen blir på kort tid hur stora som helst. Vad hade hänt om t.ex. EMI eller Warner hade släppt en onlinebutik ett halvår före Apple...?

Att tänka fel: "Kunderna ska köpa vår produkt som vi vill! Gör de inte det tar vi till jurister."

Att tänka rätt: "Hur kan vi göra vår produkt så attraktiv och lättillgänglig att kunderna vill betala för den trots piratkopieringen?"

Du har väldigt, väldigt rätt!

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Skivbolagen i sig skiter jag fullständigt i. Giriga parasiter hela bunten!

Håller med dig 100%. I minst 20år har dom sugit ut och utnytjar alla vi som vill bli artister/musiker. Ge dom någon månad till med IPRED så får alla som rört vid en dator (och några till) hem stämnings hotbrev i äkta maffia fasoner från våra älskade skivbolag. Det kör dom ju redan med i Danmark föresten, blev inte en 16åring där shockad och tog sitt liv? Bra jobbat Skivindustrin! -_-

Och nu har dom mage att säga att det är I VÅRT namn dom skall få bete sig som laglösa vildar och få större befogenheter än Polisen, fy fan.

Föresten skulle inte regeringen jaga "Alla som tjänar på piratkopieringen"...? De kan ju börja med att förbjuda mp3 spelare då. Blir jävligt populärt gissar jag.

Inaktiv

Jag håller med samtiliga talare i den här tråden. Jag begriper inte varför det är så svårt att bemöta de nya möjligheterna med tekniken vi har tillhanda idag, eller jo det gör jag - pengarna.

Piratkopiering kommer dessutom aldrig att upphöra eller kunna stoppas så länge internet är tillgängligt, DET förstår jag däremot inte varför det ska vara så svårt att begripa och istället se möjligheterna med de distrubitionsmöjligheterna vi har idag.

Idag har skivbolagen inte lika stor makt längre över vad som ska ut på marknaden eller styra och ställa på samma vis längre tack vare vårt kära internet, där folk numera kan ladda upp sin musik i alla tänkbara former och presentera det för miljontals människor, DET mina vänner, är musikens sanna anda, för det är en konstform, inget som skivbolagen ska utnyttja ekonomiskt och styra och ställa med sina förproducerade pojkband eller flick-idoler med texter inte ens artisten själv skrivit eller kan stå för - egentligen.

Exempelvis så har jag själv arbetat med musik i herrans många år och haft många turer med diverse skivbolag och mina erfarenhet av dessa är inte utav godo, under 2009 siktar jag istället på att driva min egen onlinebutik integrerad med min nuvarande hemsida som kommer innehålla huvudsakligen digitala distributioner av mina verk.

2009 släpps mitt Album "Help Children. Listen to Music.", ett projekt där alla intäkter oavkortat går till hjälporganisationer. en promotion video finns på youtube HÄR för De som är intresserade, vill poängtera att mitt inlägg inte var menat som en shameless promotion utan mer en förklaring hur jag går tillväga för att bemöta situationen, lika bra att lämna skivbolagen utanför helt och hållet i mitt fall för jag är så trött på Dem efter år av resor och utövande av dålig engelska men framförallt attityd gentemot artisterna.

Vad dem inte tycks förstå är att det är dem som ska vara tacksamma att dem fått signa en för att det är ju MIN musik som gynnar deras verksamhet, medans vi får skrapet på botten. Jag skulle bli en usel rockstar ändå

p.s. idag är det busenkelt och väldigt billigt att dessutom starta ett digitalt skivbolag (d.v.s. som enbart riktar sig till digital distribution) och det är också något som ökat lavinartat senaste 2 åren och därmed sänks "kvalitén" på musiken (fast det är ju en definitionsfråga men procentuellt) samtidigt får de stora jättarna hårdare konkurrans. d.s.


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

Då till frågan..
Hur många äger en CD spelare ?
Hur många äger ett TV spel ?


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Är fanimig på tiden att de vaknar. Både musik- och filmföretag har kört nån vansinnig filosofi att fildelning ska kunna lagstiftas bort istället för att åtminstone försöka hitta nya, attraktiva affärsmodeller. Det som står i nyheten om Apple är rätt talande - ett företag som innan Ipod/Itunes mig veterligen var gröna inom musikbranschen blir på kort tid hur stora som helst. Vad hade hänt om t.ex. EMI eller Warner hade släppt en onlinebutik ett halvår före Apple...?

Att tänka fel: "Kunderna ska köpa vår produkt som vi vill! Gör de inte det tar vi till jurister."

Att tänka rätt: "Hur kan vi göra vår produkt så attraktiv och lättillgänglig att kunderna vill betala för den trots piratkopieringen?"

Säg det till Stefan Sauk innan du knäcker näsbenet på honom.

Medlem
Skrivet av FZ:

Alltsedan bredband och lättmanövrerade fildelningsprogram blev var mans egendom kring decennieskiftet har den traditionella musikförsäljningen sjunkit.

Jasså det var spännande att höra, det var då något totalt nytt för mig. Det enda som skulle gör ovan nämnda påstående korrekt är om vi definierar "traditionell musikförsäljning" som köp av CD över disk. Faktum är att på alla andra fronter så som import av musik CD, laglig nerladdning av enskilda låtar, laglig nerladdning av album och användande av musik under licens har ökat globalt, samtliga tillsammans betydligt mer än vad skivförsäljningen i butik minskat, både i mängd och omsättning.

Varför fortsätter då musikindustrin att ljuga, hota och greppa om marknaden så gott dom kan?
Enkelt, dom lever för det första i en statistisk värld där man förutsätter att varenda olaglig nerladdning skulle kunnat varit ett lagligt köp och således betraktas det som en förlust.
I en digital värld kan konsumenterna också köpa bara de låtar de tycker om och inte tvingas köpa hela album för att få tag i de önskade låtarna, något som givetvis är bra för konsumenten men som kan spåras i statistiken som minskad försäljning om man verkligen vill.

För det andra så ogillas det lokalt inom bolagen att lokala marknadsandelar förskjut till mer globala. Exempelvis får den svenska musikförsäljningen på album över disk lida på pappret av att folk i lång utsträckning idag importera sina fysiska musik medium genom att köpa musik i vissa nätbutiker som erhåller en svensk tjänst men som har lager och registrering i annat land. Ett annat exempel är den digitala konsumtionen av laglig musik som knappast generera pengar till de områden som konsumenten sitter i.

Och sist men inte minst försöker musikindustrin i form av de gamla klassiska bolagen göra vad som helst för att inte förlora sin position, för dem är internet det värsta som hänt för en musiker kan idag utan större besvär nå ut direkt till konsument över hela världen och hoppa över den klassiska distributionsmellanhanden. Något som naturligt kommer ske hur dom än stretar emot då det för musikindustrin, till skillnad från den för spel och film, inte krävs enorma budgetar eller ett stort antal anställda för att producera en produkt.
De ser med fasa på en framtid där konsument betalar en musiker direkt och får en billigare produkt, samtidigt som musikern får bättre betalt, eftersom båda äter av den stora kaka som musikbolagen idag sitter på.

Medlem
Skrivet av Lith:

Då till frågan..
Hur många äger en CD spelare ?
Hur många äger ett TV spel ?

Jag äger då flera av varje

Medlem
Skrivet av ZerOne:

Faktum är att på alla andra fronter så som import av musik CD, laglig nerladdning av enskilda låtar, laglig nerladdning av album och användande av musik under licens har ökat globalt, samtliga tillsammans betydligt mer än vad skivförsäljningen i butik minskat, både i mängd och omsättning.

Snicksnack. Källa på det?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:
Skrivet av ZerOne:

Faktum är att på alla andra fronter så som import av musik CD, laglig nerladdning av enskilda låtar, laglig nerladdning av album och användande av musik under licens har ökat globalt, samtliga tillsammans betydligt mer än vad skivförsäljningen i butik minskat, både i mängd och omsättning.

Snicksnack. Källa på det?

Kolla bara RIAA's försäljningssiffror, enkelt gjort om du tar dig några minuters surfning. Det enda som har minskat i försäljning är fysiska medium. Att det just nu -för tillfället- totalt gått ner hela (OMG OMG) 2% har med en sviktande konjunktur att göra - människor speciellt i ytterst drabbade USA konsumerar mindre av nästan ALLT.

Sedan internet kom har musikförsäljningen och branschens försäljning bara ökat, det krävs inget geni för att inse det om du bara tittar lite på deras egna rapporter. Däremot är det YTTERST fashionabelt att lyfta fram siffror som 19% (av exemplet ovan) i minskad försäljning av CD-skivor. Åh nej! Stackars musikbransch, deras fysiska skivor säljer sämre, det kan ju omöjligt vara kopplat med att deras digital försäljning ökar mer än vad det fysiska minskar?

Statistik är ett perfekt verktyg för att ljuga och måla fan på väggen, du kan alltid hävda minskning hit och dit i % utan att behöva klargöra hela bilden.
En minskning i % är oftast också en minskning av vinsten i dessa fall, dvs. de tjänar fortfarande grova pengar bara att dom tjänat 2% mindre senast kvartalet i år mot vilket kvartal dom nu jämför med. Inga förluster, inga pengar borta, bara pengar som dom fantiserat att dom kunde haft.

Medlem

Jag håller nog med Slimebeast om att jag gärna skulle se en källa till ZerOnes påstående, det mesta som jag har läst pekar på att han har fel... Läs t.ex. Rolling Stones artikel om skivbolagens fall, enligt dem såldes det år 2000 785 miljoner skivor i USA och 2006 var siffran nere i 588 miljoner (och detta inkluderar digital försäljning).

Tack för källan, men jag tror ändå att du har fel:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

http://76.74.24.142/81128FFD-028F-282E-1CE5-FDBF16A46388.pdf

Varsegod, och det gäller bara nordamerika, samma trender sker i hela "väst".

Medlem

Tog mig tid att läsa rapporten av NPD vilket var intressant.
Bla. så basseras den på blotta 4,400 internetanvändare (doh!) och inkluderade underhållande nog "This overall decline in music acquisition includes purchased CDs, purchased digital music downloads, files obtained on peer-to-peer (P2P) file sharing Web sites, and borrowing music files to rip to a computer or burn to a CD."

Medlem

en vacker dag kanske alla stora musik bolag går under \o/

psssst, musik fanns före musik bolagens tid, och kommer finnas efter oxså.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Hur kommer det sig att så fort man inte köper skivor eller downloads så fildelar man musik..
Jag har ingen aning.
Allt sedan internet radio gjorde sig känd har jag använt det om jag vill lyssna på musik.
klart man laddade ner mp3's när det var nytt.
Blev 1 - 10 mp3or/år efter det (Allt finns på internet radio, och idag på last.fm)
Numer laddar jag inte alls då jag kör Spotify eller last.fm.
Det gäller för de gnälliga skivbolagen att följa med i tekniken, hur många gånger ska det behöva nämnas ??

Inaktiv

Ni har säkert sett den här men den är värd att se igen.

Diskoteken dödade dansbanden (1979):
http://uk.youtube.com/watch?v=PdjcSGo1hJg

Som andra redan nämnt så är vi i ett skifte av musikformat och det är klart det blir lite tjaffsigt. Ge det ett par år så kan vi säkert se tillbaka på den här perioden och skratta åt det som vi gör åt "dansbandsdöden".

Inaktiv
Inaktiv

Dom är bara rädda att anpassa sig till en ny teknologi se bara vad som hände när vhs kom alla trodde att film industrin skulle dö ut! Icke sa nicke då. Dom forsätter att punga ut värdelösa filmer till den fördummade befolkningen!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Är fanimig på tiden att de vaknar. Både musik- och filmföretag har kört nån vansinnig filosofi att fildelning ska kunna lagstiftas bort istället för att åtminstone försöka hitta nya, attraktiva affärsmodeller. Det som står i nyheten om Apple är rätt talande - ett företag som innan Ipod/Itunes mig veterligen var gröna inom musikbranschen blir på kort tid hur stora som helst. Vad hade hänt om t.ex. EMI eller Warner hade släppt en onlinebutik ett halvår före Apple...?

Att tänka fel: "Kunderna ska köpa vår produkt som vi vill! Gör de inte det tar vi till jurister."

Att tänka rätt: "Hur kan vi göra vår produkt så attraktiv och lättillgänglig att kunderna vill betala för den trots piratkopieringen?"

Skulle vilja skylla på EU i detta fall. Vi hade haft fullt med kapabla möjligheter att köpa film/musik/spel lagligt på nätet om det inte vore för att varje enskilt land i EU har sina egna regler för musik import, med olika moms klasser etc. Det var t.ex därför det dröjde ca två år innan iTunes kom hit, då man var tvungen att sluta avtal med olika skivbolag i varje enskilt land. Detta borde kunna skötas centralt via EU om vi nu prompt skall vara med där.

Medlem

Alltså - är det bara jag som tycker det är jävligt tråkigt att cd-skivan kommer att dö? Digitaldistribution är verkligen bland det tråkigaste som finns. Aldrig att jag vill betala, om än mycket mindre, för musik och sen inte ens få ställa den i hyllan.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av ZerOne:

Sedan internet kom har musikförsäljningen och branschens försäljning bara ökat, det krävs inget geni för att inse det om du bara tittar lite på deras egna rapporter. Däremot är det YTTERST fashionabelt att lyfta fram siffror som 19% (av exemplet ovan) i minskad försäljning av CD-skivor. Åh nej! Stackars musikbransch, deras fysiska skivor säljer sämre, det kan ju omöjligt vara kopplat med att deras digital försäljning ökar mer än vad det fysiska minskar?

Skrivet av ZerOne:

http://76.74.24.142/81128FFD-028F-282E-1CE5-FDBF16A46388.pdf

Varsegod, och det gäller bara nordamerika, samma trender sker i hela "väst".

Tänk på att nedgången för fysiska medium gäller cd-skivor och att den största delen av den digitala uppgången gäller enskilda låtar. Totalt sett så säljs det nog betydligt mindre musik än förr.

Antalet sålda fysiska album har minskat med nästan 200 miljoner exemplar på 2 år medan den digitala försäljningen av album samtidigt ökat med ca 30 miljoner. Det råder inte riktigt jämvikt där.

Medlem

Tycker ändå det är skönt att så många i denna tråd har hållt sig till ämnet mer eller mindre. Jag har debatterat jämte mina nära och kära angående mellanhanden som skivbolagen trots allt är, och vad det gör för musikerna. Vill minnas att jag läst någonstans att Jocke Berg i Kent uttalat sig och sagt att dom har nästintill inte tjänat en krona på deras skivor, utan det dom fått har dom istället fått betala för studio med mera. Utan pengarna dom fått in i sin karriär har varit genom merchandise och turnerande.

Visst finns det säkert artister som tjänar grova pengar på skivförsäljning, men det har nog med avtalet i sig att göra än hur många skivor dom säljer. Det är trots allt dags för både musik och tv branschen att adaptera till dagens teknologi.

Brukar i mina argument alltid framhäva porrindustrin, dom valde vhs framför betamax (förlåt om jag har fel namn här, kommer inte riktigt ihåg vad formatet hette) trots att filmindustrin valde betamax före vhs. Porrindustrin flyttade till nätet och streamade filmer för flera år sedan. Tror inte dom märker så mycket av förlorade inkomster. Ett dåligt exempel kanske, men finns ganska många exempel genom åren där den industrin träffat rätt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Medlem
Skrivet av Budolicious:

Alltså - är det bara jag som tycker det är jävligt tråkigt att cd-skivan kommer att dö? Digitaldistribution är verkligen bland det tråkigaste som finns. Aldrig att jag vill betala, om än mycket mindre, för musik och sen inte ens få ställa den i hyllan.

Bättre trycka skivor efter efterfrågan, än att trycka skivor för att vi måste köpa dom? Väldigt många andra företag trycker ju inte upp saker i oändlighet i förhoppning om att allt ska sälja slut för att då få in sin beskärda del. Du kan säkert vänta en postgång för att få hem din skiva istället för att gå till åhlens?

12
Skriv svar