Spel lyfter en dyster musikbransch

Medlem
Skrivet av seppuko:
Skrivet av Budolicious:

Alltså - är det bara jag som tycker det är jävligt tråkigt att cd-skivan kommer att dö? Digitaldistribution är verkligen bland det tråkigaste som finns. Aldrig att jag vill betala, om än mycket mindre, för musik och sen inte ens få ställa den i hyllan.

Bättre trycka skivor efter efterfrågan, än att trycka skivor för att vi måste köpa dom? Väldigt många andra företag trycker ju inte upp saker i oändlighet i förhoppning om att allt ska sälja slut för att då få in sin beskärda del. Du kan säkert vänta en postgång för att få hem din skiva istället för att gå till åhlens?

Åh, om mina skivor ändå funnit på åhlens. Haha, nä, men jag fattar vad du menar - och visst, jag håller med dig om det nu blir så och inte påverkar priset i negativ riktning ;d


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

En intressant sidonotering i saken är att Metallicas släpp av Death Magnetic på cd låter som skräp medan de nedladdningsbara versionerna för guitar hero är avsevärt bättre ljudmässigt.

[http://mastering-media.blogspot.com/2008/09/metallica-death-m...]

Edit: direktlänk till jämförelse på youtube, med de brister det innebär... ta high quality

Edit 2: Ja, jag vet hur gammal den där jämförelsen är, aktuellt iom nyheten ändå.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Att tänka fel: "Kunderna ska köpa vår produkt som vi vill! Gör de inte det tar vi till jurister."

Att tänka rätt: "Hur kan vi göra vår produkt så attraktiv och lättillgänglig att kunderna vill betala för den trots piratkopieringen?"

QFT!

Så jävla rätt

Medlem
Skrivet av Budolicious:
Skrivet av seppuko:
Skrivet av Budolicious:

Alltså - är det bara jag som tycker det är jävligt tråkigt att cd-skivan kommer att dö? Digitaldistribution är verkligen bland det tråkigaste som finns. Aldrig att jag vill betala, om än mycket mindre, för musik och sen inte ens få ställa den i hyllan.

Bättre trycka skivor efter efterfrågan, än att trycka skivor för att vi måste köpa dom? Väldigt många andra företag trycker ju inte upp saker i oändlighet i förhoppning om att allt ska sälja slut för att då få in sin beskärda del. Du kan säkert vänta en postgång för att få hem din skiva istället för att gå till åhlens?

Åh, om mina skivor ändå funnit på åhlens. Haha, nä, men jag fattar vad du menar - och visst, jag håller med dig om det nu blir så och inte påverkar priset i negativ riktning ;d

En heldel skivor som går varma på klubbar av alla sorter och smak görs ju t.om fortfarande på LP. Kul faktist.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Slutbossen:
Skrivet av Budolicious:
Skrivet av seppuko:
Skrivet av Budolicious:

Alltså - är det bara jag som tycker det är jävligt tråkigt att cd-skivan kommer att dö? Digitaldistribution är verkligen bland det tråkigaste som finns. Aldrig att jag vill betala, om än mycket mindre, för musik och sen inte ens få ställa den i hyllan.

Bättre trycka skivor efter efterfrågan, än att trycka skivor för att vi måste köpa dom? Väldigt många andra företag trycker ju inte upp saker i oändlighet i förhoppning om att allt ska sälja slut för att då få in sin beskärda del. Du kan säkert vänta en postgång för att få hem din skiva istället för att gå till åhlens?

Åh, om mina skivor ändå funnit på åhlens. Haha, nä, men jag fattar vad du menar - och visst, jag håller med dig om det nu blir så och inte påverkar priset i negativ riktning ;d

En heldel skivor som går varma på klubbar av alla sorter och smak görs ju t.om fortfarande på LP. Kul faktist.

Jojo, än så länge ja. Och jag tror det dröjer väldigt länge innan det är helt digitalt på uteställen osv. Sen tycket jag det är jättecharmigt att LPn fått en liten nyrennesans.
Men det jag menar är att jag gärna fortsätter bygga på min cd-samling många år till innan man börjar kallas för retrosamlare


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Som om Björn och Benny behöver pengar... >.<


signatur

B lup

Medlem

Sen har vi ju revolutionerande programmet Spotify. 100kr i månaden för reklamfri lyssning av i princip alla artister (dom har iaf alla metal-band jag lyssnar på, så det är inte bara pop). Behöver aldrig mer tanka ner låtar olagligt. Skivbolagen blir nöjda som får sitt och jag blir nöjd som får mitt. Allt är i 256kbit, så kvalitén är utmärkt.

Inaktiv

Spelbranschen säljer ju mera än bilbranschen så varför inte?

Spelbranschen har vuxit enormt mycket så varför inte? Varför kan inte alla artister gå åt Rock Band / Guitar hero och göra skivor med 50 låtar av sitt band.

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Sen har vi ju revolutionerande programmet Spotify. 100kr i månaden för reklamfri lyssning av i princip alla artister (dom har iaf alla metal-band jag lyssnar på, så det är inte bara pop). Behöver aldrig mer tanka ner låtar olagligt. Skivbolagen blir nöjda som får sitt och jag blir nöjd som får mitt. Allt är i 256kbit, så kvalitén är utmärkt.

Mjo, det är faktiskt sjukt bra. För andra då. Märkt att de brister ganska hårt på min musikdel (som är mestadels black- och vikingmetall)


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Det roliga i att Metallica släppte hela Death Magnetic till GH3 är det kostar bra mycket mer än att köpa skivan, och då kan du inte sätta dig ner och lyssna på den utan att sitta och pilla på en plastgitarr hela tiden.

Medlem
Skrivet av andreas:

Ni har säkert sett den här men den är värd att se igen.

Diskoteken dödade dansbanden (1979):
http://uk.youtube.com/watch?v=PdjcSGo1hJg

Som andra redan nämnt så är vi i ett skifte av musikformat och det är klart det blir lite tjaffsigt. Ge det ett par år så kan vi säkert se tillbaka på den här perioden och skratta åt det som vi gör åt "dansbandsdöden".

haha den var bra

jag önskar bara att musik-bolagen nån gång börjar tänka och anpassa sig...
dom gjorde det inte förr, och lär tyvärr aldrig göra det i framtiden heller

låt dom dö!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Guitar Hero spelar jag mest för att jag gilalr musiken och det är faktist roligare än att bara lyssna på låtarna eftersom du är med i låten.


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Är fanimig på tiden att de vaknar. Både musik- och filmföretag har kört nån vansinnig filosofi att fildelning ska kunna lagstiftas bort istället för att åtminstone försöka hitta nya, attraktiva affärsmodeller. Det som står i nyheten om Apple är rätt talande - ett företag som innan Ipod/Itunes mig veterligen var gröna inom musikbranschen blir på kort tid hur stora som helst. Vad hade hänt om t.ex. EMI eller Warner hade släppt en onlinebutik ett halvår före Apple...?

Att tänka fel: "Kunderna ska köpa vår produkt som vi vill! Gör de inte det tar vi till jurister."

Att tänka rätt: "Hur kan vi göra vår produkt så attraktiv och lättillgänglig att kunderna vill betala för den trots piratkopieringen?"

Felet med din teori är att jag inte kan se hur det går att få betalningsmedia lättillgängligare än piratkopierad, hur man än distribuerar den, dessutom har piratkopierad media en otrolig konkurrenskraft i pris. Alltså får man förlita sig på folks ärlighet, vilket bevisligen inte går. Lösningen är inte bara att göra den lättillgänglig, utan även sätta ett _rimligt_ pris - alternativt ha en "nätpolis" med järnkoll.

Guitar hero: Metallica? Äsch då lyssnar jag istället på The Bones eller varför inte Eddie Meduza!


signatur
12
Skriv svar