Ännu en gång: Köpråd, ny dator

Inaktiv
Ännu en gång: Köpråd, ny dator

Ja, så var det då dags att införskaffa en ny dator. Hade egentligen inte tänkt detta just nu men då den gamla lämnade in handduken lite i förtid så får det bli så här.
Om någon skulle vilja ta sig tiden att visa på det bästa möjliga man kan få för runt 20000kr skulle jag bli mycket tacksam. (Tycker någon att man kan få fullt tillräckliga grejer för mindre är det givetvis fritt fram att säga även det)

Jag har tittat lite på Kompletts Gamer i30 alternativt Gamer i35. Då med lite ändringar, tex grafikkort och ram.

Hos datorbutiken är det främst denna som är intressant, även där med vissa ändringar.

Skall även ha en ny skärm, den kan dock tillkomma utöver de pengar jag menar vilja lägga ut på själva datorn. Har tänkt mig den här, kan det vara något?

Så, med ovanstående i åtanke, vad skulle ni rekommendera mig, och vad skall man lägga lite extra på? Tex en quadcore istället för en dualcore, ett 8800Ultra istället för ett 8800GTX?

Mvh

Inaktiv

här angående skärm

bra dator sen lite kylning på det. Ultra är väll egentligen inte jätte värt då det är GTX fast överklockat, men om m man har råd(du har:P) så visst, fast jag själv tycker att man kan lägga på annat, mend e e ju jag). Ska du använda 32- eller 64-bitars operativ? Värderar du ljudnivå högt?(ska datorn vara knäpptyst? osv.

Jag kommer aldrig(säg aldrig aldrig...) köpa från datorbutiken då de har fulat sig rejält med bla min bror. Specielt deras färdigbygda datorer ska vara riktigt jävliga, har sett många trådar här och var om att de inte har satt i allt ordentligt och massa fel å e jävliga. De säger ha ändrat sig, men jag vet inte. Rekommenderar iallafall att du bygger ihop allt själv då det oftast blir billigare och ofta lite bättre.

Medlem

Har du en budget på 20k bör du vänta tills nvidia släpper sin 9XXX serie, du får det fart på spelen! Skulle iaf jag göra. (är det inte ett ljudkort inbyggt i 9XXX också?)


signatur

<3

Inaktiv
Skrivet av urken:

Har du en budget på 20k bör du vänta tills nvidia släpper sin 9XXX serie, du får det fart på spelen! Skulle iaf jag göra. (är det inte ett ljudkort inbyggt i 9XXX också?)

När blir detta tror du? Iom att det är lite bråttom så funkar det inte att vänta för länge.

Medlem

Det dröjer tyvärr, början på nästa år tror jag så det är väl inte aktuellt då. Köp dig två 8800GTx och ett Sli MoBo, 4gb ram och en Q6600 eller liknande, din budget räcker till det. Blir inte mycket bättre än så, då får du en grymt bra speldator.


signatur

<3

Inaktiv
Skrivet av urken:

Det dröjer tyvärr, början på nästa år tror jag så det är väl inte aktuellt då. Köp dig två 8800GTx och ett Sli MoBo, 4gb ram och en Q6600 eller liknande, din budget räcker till det. Blir inte mycket bättre än så, då får du en grymt bra speldator.

Ja, det vore kanske inte så dumt, kan kanske du eller någon annan hjälpa mig med det?

Inaktiv

Jag har precis beställt en konfigurerad Komplett Gamer i30, som faktiskt skickades nu i helgen. Den totala kostanden blev 15.000 och du kan få beskåda vilka komponenter jag valde:

Citat:

* 1 Komplett Gamer i30
* 1 Strömkabel PC m/jord 2m (vinklad plugg)
* 1 Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM Vista kompatibel
* 1 CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, för XP/Vista
* 1 Norman IC, 1 year license Virus Control, OEM,endast för PC sålt med OS
* 1 Musmatta blå 4/6mm
* 1 Garanti 3 år - Skicka in PC skickas av kund till Komplett.se
* 1 Support 3 år Komplett.se, Kompletts egna telefon/mail support
* 1 Samsung DVD-brenner SH-S202J/BEBN
* 1 Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail
* 1 MS COA Label Windows Vista Home Premium Svensk
* 1 MS Win Vista Home Premium Svensk DVD 32bit
* 1 MS MANUALS Win Vista Home Premium Svensk
* 1 MS ROYALTY Vista Home Premium En,No,Sv,Fi,Da
* 1 Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
* 1 Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16
* 1 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
* 1 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
* 1 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
* 1 EVGA GeForce 8800GTS KO ACS3 640MB GDDR3,HDCP,PCI-Express, 2xDVI-I, 320bit
* 1 Stötsäker kartong
* 1 SoftThinks Installations och recovery programvara, endast för PC sålt med OS
* 1 Chieftec CH-03P Pianosvart, Aluminium Front, m/USB/Firewire/Audio (utan nätagg
* 1 Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
* 1 Samsung DVD-spelare SH-162 svart OEM
* 1 USB2 multikortläsare 3.5" svart, för CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)

Om du har en budget på 20.000 tycker jag faktiskt att du ska köra på något liknande. Så kan du spara 5000 till nästa höst och uppgradera då, jag kan motivera varför.

Ang. processorn

Trots att alla skriker om att man ska köpa Q6600 istället för E6850 gick jag tvärtmot det, av det enkla skälet att E6850 presterat bäst i spel och att man Q6600 hittills inte presterar i spel jämfört med dess prislapp. Istället tänker jag uppgradera till en ordentlig quad-processorn nästa höst (då det borde kommit fler modeller samt att stödet för multipla processorkärnor borde ökat) istället för att slänga mig över första bästa quad nu, särskilt inte då man än så länge inte har stor nytta av det.

Ang. grafikkortet

"Va!?", tänker kanske du, ett 8800GTS? Mja, det är så att EVGA GeForce 8800GTS KO ASC3 är en överklockad historia som prestandamässigt ligger mellan GTS och GTX. Men jag gjorde det valet för att jag tycker GTX och Ultra är så fruktansvärt ovärt och att GTS är lite för 'dåligt' för mig. Ett bra GTX ligger i dagsläget på ~5500 och ett Ultra ~6000-65000. I går var jag på LAN, där det spelades Crysis SP demo, han som har bäst grafikkort har ett 8800 Ultra på 32-bitars Vista, kunde "bara" köra Crysis på High och AA 2x i en bra FPS. För att köra Very High och högre AA krävs alltså tydligen SLI.

Eftersom jag bör få min dator måndag-tisdag kan jag gärna rapportera hur spelet flyter med mit GTS, så kanske det kan bli ett avgörande för dig? Om de inte ligger så långt ifrån varandra kan det ju vara ett alternativ att spara de där 2000:- som skiljer GTS och Ultra, och uppgradera grafikkortet nästa höst i samband med en processoruppgradering.
Istället kan du som sagt köpa ett 8800GTS eller ett ATi Radeon 2900XT, som är riktigt riktigt prisvärt.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv
Skrivet av SkarZnik:

Jag har precis beställt en konfigurerad Komplett Gamer i30, som faktiskt skickades nu i helgen.

Eftersom jag bör få min dator måndag-tisdag kan jag gärna rapportera hur spelet flyter med mit GTS, så kanske det kan bli ett avgörande för dig? Om de inte ligger så långt ifrån varandra kan det ju vara ett alternativ att spara de där 2000:- som skiljer GTS och Ultra, och uppgradera grafikkortet nästa höst i samband med en processoruppgradering.
Istället kan du som sagt köpa ett 8800GTS eller ett ATi Radeon 2900XT, som är riktigt riktigt prisvärt.

Ja, återkom gärna med en "minirecension"! Alla alternativ tål att tänkas över, så berätta du hur pass "bra" denna står sig :).

nj
Medlem

En liten inflikning angående grafikkort bara. Imorgon (29 oktober dvs) så ska Geforce 8800GT (som ska släppas med 256MB respektive 512MB minne enligt allt jag läst) börja dyka upp om nu informationen jag läst på rätt många ställen stämmer.
Dessa ska kosta runt 2000-2500kr (vilket verkar kunna stämma då det finns två kort listade på Prisjakt än så länge), och prestandamässigt så verkar 512MB-varianten kunna placera sig mellan Geforce 8800GTS 640MB och Geforce 8800GTX 768MB (inte långt ifrån GTX:et i en hel del fall) att döma av ett tidigt test en kinesisk sida gjort.
Förmodligen så bör det komma betydligt många fler tester så fort nVIDIA officiellt släpper kortet, för antaligen så trycker ett antal andra sidor på tester som de måste vänta med att släppa.

Sedan kan man även fråga sig hur mycket som det är värt att kasta ut på ett DX10-kort i dagsläget då de inte ser ut att prestera sådär jätteimponerande iaf i de DX10-spel som finns ute på marknaden i dagsläget.

Inaktiv
Skrivet av nj:

En liten inflikning angående grafikkort bara. Imorgon (29 oktober dvs) så ska Geforce 8800GT (som ska släppas med 256MB respektive 512MB minne enligt allt jag läst) börja dyka upp om nu informationen jag läst på rätt många ställen stämmer.
Dessa ska kosta runt 2000-2500kr (vilket verkar kunna stämma då det finns två kort listade på Prisjakt än så länge), och prestandamässigt så verkar 512MB-varianten kunna placera sig mellan Geforce 8800GTS 640MB och Geforce 8800GTX 768MB (inte långt ifrån GTX:et i en hel del fall) att döma av ett tidigt test en kinesisk sida gjort.
Förmodligen så bör det komma betydligt många fler tester så fort nVIDIA officiellt släpper kortet, för antaligen så trycker ett antal andra sidor på tester som de måste vänta med att släppa.

Sedan kan man även fråga sig hur mycket som det är värt att kasta ut på ett DX10-kort i dagsläget då de inte ser ut att prestera sådär jätteimponerande iaf i de DX10-spel som finns ute på marknaden i dagsläget.

Jag är med på vad du pratar om, grejen är väl den att det jag köper idag vill jag ska kunna prestera bra även imorgon, om du förstår hur jag menar.

Inaktiv

Så Kompressor

Fick min dator nu ikväll och har packat ut den och är snart klar med alla viktiga installeringar. Snart får du veta hur Crysis SP Demo flyter på eVGA GeForce 8800GTS KO ASC3


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

nj
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Jag är med på vad du pratar om, grejen är väl den att det jag köper idag vill jag ska kunna prestera bra även imorgon, om du förstår hur jag menar.

Jo, jag förstår.
Nu är iaf Geforce 8800GT officiellt lanserat och kortet är ett smärre monster. Som "sämst" presterar det i nivå med Geforce 8800GTS 320/640MB, och som bäst precis snäppet under Geforce 8800GTX enligt alla tester jag läst genom idag (se tex AnandTech, Tom's Hardware samt TweakTowns Crysis-prestandajämförelse) och kortet går att hitta för under 2000kr.
Jämför det med ett Geforce 8800GTS 640MB som kostar från ca 3000kr som lägst (ja, jag ser att det finns en butik som har ett GF8800GTS för nedåt 2800kr, men de bluffar rätt friskt med sina priser och saknar ofta saker i lagret, läs lite kommentarer om butiken) och Geforce 8800GTX finns från strax under 4300kr. Båda dessa är dessutom mer strömhungriga och varmare än 8800GT.

Sedan så är det iofs möjligt att AMD/ATI kommer släppa sin nya RV670-kärna här i mitten av november, frågan är bara vilka fördelar de korten kommer erbjuda.

Medlem
Skrivet av nj:

Sedan så är det iofs möjligt att AMD/ATI kommer släppa sin nya RV670-kärna här i mitten av november, frågan är bara vilka fördelar de korten kommer erbjuda.

Det kommer väll att va det första grafikkortet som kan använda dx 10.1 enligt de rykten jag har hört

Inaktiv
Skrivet av SkarZnik:

Så Kompressor

Fick min dator nu ikväll och har packat ut den och är snart klar med alla viktiga installeringar. Snart får du veta hur Crysis SP Demo flyter på eVGA GeForce 8800GTS KO ASC3

Spännande, väntar spänt på resultatet ;).

Skrivet av Nj:

Nu är iaf Geforce 8800GT officiellt lanserat och kortet är ett smärre monster. Som "sämst" presterar det i nivå med Geforce 8800GTS 320/640MB, och som bäst precis snäppet under Geforce 8800GTX enligt alla tester jag läst genom idag (se tex AnandTech, Tom's Hardware samt TweakTowns Crysis-prestandajämförelse) och kortet går att hitta för under 2000kr.
Jämför det med ett Geforce 8800GTS 640MB som kostar från ca 3000kr som lägst (ja, jag ser att det finns en butik som har ett GF8800GTS för nedåt 2800kr, men de bluffar rätt friskt med sina priser och saknar ofta saker i lagret, läs lite kommentarer om butiken) och Geforce 8800GTX finns från strax under 4300kr. Båda dessa är dessutom mer strömhungriga och varmare än 8800GT.

Intressant, hur skulle det vara att köra dessa i sli?
Gentemot de dyrare varianterna?

Skrivet av Nj:

Sedan så är det iofs möjligt att AMD/ATI kommer släppa sin nya RV670-kärna här i mitten av november, frågan är bara vilka fördelar de korten kommer erbjuda.

Skrivet av R_ufo:

Det kommer väll att va det första grafikkortet som kan använda dx 10.1 enligt de rykten jag har hört

Innebär detta att ni tycker man ska vänta tills dessa är släppta?
Och klarar inte dagens värstingkort samma sak?

Medlem
Skrivet av Kompressor:

Och klarar inte dagens värstingkort samma sak?

Nepp.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Jag kör Crysis på High och 2x AA i 1280x1024 inga problem (stabilt på 30-35 FPS). Very High på samma kan du köra om du inte är kräsen, men är du en av dem som inte klarar av att köra under 30 FPS så går det inte på högsta. Nu ska vi komma ihåg att jag sitter på ett eVGA GeForce 8800 GTS, som är ett mellanting mellan ett vanligt GTS och GTX eftersom eVGA sysslar med klockning, så jag rekommenderar dig inte längre att köpa ett vanligt GTS.
Om du har 20.000 att spendera, köp 8800GTX, nu när även jag förstått hur krävande Crysis är
Ev. Ultra om du känner dig på det humöret ^^

BioShock däremot levereras i 60 FPS på mitt GTS på allt högsta inkl. DX10 effekter och vertical sync, vilket iofs betyder att Crysis är ett särfall


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv
Skrivet av SkarZnik:

Jag kör Crysis på High och 2x AA i 1280x1024 inga problem (stabilt på 30-35 FPS). Very High på samma kan du köra om du inte är kräsen, men är du en av dem som inte klarar av att köra under 30 FPS så går det inte på högsta. Nu ska vi komma ihåg att jag sitter på ett eVGA GeForce 8800 GTS, som är ett mellanting mellan ett vanligt GTS och GTX eftersom eVGA sysslar med klockning, så jag rekommenderar dig inte längre att köpa ett vanligt GTS.
Om du har 20.000 att spendera, köp 8800GTX, nu när även jag förstått hur krävande Crysis är
Ev. Ultra om du känner dig på det humöret ^^

BioShock däremot levereras i 60 FPS på mitt GTS på allt högsta inkl. DX10 effekter och vertical sync, vilket iofs betyder att Crysis är ett särfall

Intressant, tack för detta!
Ja, jag har nog bestämt mig för ett Ultra, känns bättre :D.

1
Skriv svar