Inaktiv
Realtek problem

Hejsan,
jag har fått lite problem med familjens dator som jag skulle uppgradera med mina gamla grejer (CPU,MB, Minne) men jag får inte ljudet att stämma

Det är ett realtek int.ljudkort i moderkortet och det vill inte funka. Den är automatiskt inställd på 8kanalsljud och då får jag ljud i "sidokanalerna". Men eftersom jag använder endast hörlurar eller 2kanalsljud så är det ingen höjdare
Väljer jag 2kanalsljud istället för 8a så blir det inget ljud alls!

något som vet hur man kan få ordning på detta?
nya drivrutiner har jag provat och det hjälpe inte.

MVH Mikael


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Kollat så du kopplat alla högtalare rätt?

Inaktiv

Jo allt är rätt inkopplat och jag har provat alla tänkbara inkopplingar men det vill ändå inte funka

har skickat ett mail till realtek, få se vad de säger...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

testat ac97 drivet? det verkar funka i de flesta fall. sedan kan det ibland hända att man får kolla inställningarna (dubbelklick på ljudikonen nere till höger) och lite sånt. Ev även bios.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

har kollat allt som går att kolla och lite till tror jag. det jagf int har kollat är bios:en, men nu är jag 40mil ifrån datorn så nu kan jag inte göra så mycket


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Det enklaste är egentligen alltid att sätta i ett ljudkort, som dessutom är billiga. I annat fall bör man försäkra sig om BIOS-inställningarna. Många gånger löser sig det interna ljudproblemet med AC97-drivet som jag nämnde. Det fungerar i många fall så länge det är Realtek integrerat.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar