Medlem
USB problem

(Hoppa till slutet om ni inte orkar läsa mycket)

Köpte en slirrans ny dator för cirkus ett år sedan. Hemmabygge då med ganska fina delar. Nåväl...

Sitter på ett P5B moderkort vilket kostade en hel del och var väl rätt nytt men det ska nog inte spela någon roll. Så nu nyligen har jag köpt en USB hårddisk för att jag kommer behöva den i skolan osv men då är övergöringshastigheten typ den lägsta för USB 2.0 dvs 12mbit. Om jag ska använda denna hemma så kommer jag börja skära mig själv i armarna tror jag för det är så värdelöst långsamt.

Har kollat med ALLA 8 USB-portar som jag har ikopplade varav 2st inte ville fungera alls då jag kanske kan ha kopplat lite fel på moderkortet men det är skitsamma när jag har så många andra som fungerar. Har använt SiSoft Sandra för att kolla hastigheten på portarna och det säger 12mbps.

Så frågan då följande: Finns det någon inställning i windows XP sp2 (home om det spelar någon roll) där man kan fixa så USB portarna går snabbare än 12mbps eller vad annars kan det vara som är så fel? Portarna är USB 2.0 och moderkortet är inte från 2000 så det borde ju gå.

Edit: Kanske är något i BIOS. Ska väl hoppa ut och pilla lite på det kanske om en stund.

Edit 2: Fanns settings i BIOS men den var redan på HiSpeed (480mbps) men testade båda lägena iaf utan resultat. Måste vara windows då eller? :/


signatur

osv.

Medlem

Installerat moderkorts drivrutinerna? som man borde ha på skivan som följde med

Medlem

Tack Xphome. Tankade ner lite saker och installerade varav en sak för chipset mojjs som släpptes för bara några dagar sedan och nu funkar det jättebra.

Tusen tack!


signatur

osv.

1
Skriv svar