Medlem

Haha, bra och rolig lista

"Grins alltid lika pr-pigga medarbetare försåg pressen med högkvalitativa strumpor och personliga musmattor. Säg för tusan ingenting till fogden!"

De gav ju strumpor till de som lyckades fånga dem vid Wanted-visningen också


signatur

Korvspad.

Medlem

Älskar listan, bra jobbat!

Medlem

- Hejsan
Mitt namn är 18 år gammal.

HAHA Epic Fail vilken skön lista ni har fixat FZ rolig läsning!


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Hehe, rolig läsning.

Medlem

Bra lista! roliga och ärliga åsikter/synpunkter!

Medlem

*...haha ja riktigt bra lista


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Könsrollskritik? Skall man tolka det som att Witcher-rescensionen fortfarande är ett öppet sår på FZ-redaktionen.

Gott nytt år på er allihop.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Vila i frid
Skrivet av Ravenknight:

Könsrollskritik? Skall man tolka det som att Witcher-rescensionen fortfarande är ett öppet sår på FZ-redaktionen.

Gott nytt år på er allihop.

The Witcher-recensionen var förra året. Detta år var det en annan spelrecension som fick lika mycket hat av samma fanboy-skara som kämpar för programmerares rätt att producera sexism.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem
Skrivet av the_maxx:
Skrivet av Ravenknight:

Könsrollskritik? Skall man tolka det som att Witcher-rescensionen fortfarande är ett öppet sår på FZ-redaktionen.

Gott nytt år på er allihop.

The Witcher-recensionen var förra året. Detta år var det en annan spelrecension som fick lika mycket hat av samma fanboy-skara som kämpar för programmerares rätt att producera sexism.

Nu tycker jag dock inte, åtminstone i fallet The Witcher, att det är riktigt rimligt att vi som ifrågasatte resonemanget i recensionen skall utses såsom tillhörandes en "fanboy-skara som kämpar för programmerares rätt att producera sexism".
Jag skall iofs erkänna att jag inte läst alla kommentarer, finns säkerligen en del galenskap där...

Vi får väl trösta oss med att "recensent nummer två" (recensenten av Enhanced Edition) uppenbarligen också hör till oss sexism-fanboys då spelet denna andra gång fick betyget 4/5 istället för 1.5/5 trots oförändrat innehåll vad gäller denna sexism samt med "Få förbättringar" listat som ett minus.

Medlem
Skrivet av bleak:

För övrigt har GRIN den coolaste loggan EVAH \m/

Beredd att hålla med!

Dessutom en skön idé med loggan. Vill minnas att för varje färdig titel uppdateras den med en ny guldplomb! ^^


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Njöt varje sekund när jag läste detta!


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem
Citat:

* ... tabu - könsrollskritik

Bild 88409
Emellanåt kritiserar vi spelkaraktärernas könsroller. Följden brukar bli att vissa läsare skäller ut skribenten efter noter. Han/hon är feminist, hycklare, kommunist eller något annat djävulskt påfund. Ämnet är alldeles uppenbarligen tabubelagt - kvinnor i omotiverat lite kläder och män med absurt mycket muskler hör till en norm som absolut inte får kritiseras. Det känns ärligt talat en aning stockkonservativt.

Word.
Mindre sexism tack. Hetronormativiteten är också hur stor som helst.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Bra inlägg om sexismen i spelvärlden FZ! Stå på er! Ni kommer tyvärr stöta på fler bakåtsträvare i framtiden...

"Det finns ingenting så svårt att ta itu med
ingenting så vanskligt att leda
ingenting så osäkert i framgång
som att söka de ny tingens ordning.
Den som förändrar får nämligen
som motståndare alla dem som
lyckats väl i de gamla spåren och endast
ljumma försvarare i dem som kan tänkas fungera i det nya."
Machiavelli

"Människans bild av världen är på ett sätt mer verklig än världen själv, för den styr deras handlingar"
Peter Englund

Men misströsta ej den nya ordningen kommer, det kommer komma en tid då genus är ett minne blott och sann frihet råder men det behövs såna som ni som kämpar för det

Medlem

Jo det är ju lite som roar barnen. >.<

Medlem

Bästa läsningen jag haft på länge... men undrar om jag inte borde få cred för min jobbansökan?


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Skön läsning denna första vardag 2009

Ni skulle kanske dock vara lite försiktiga. ... ripoff - GTA IV... om New Yor då folk allmänt kan börja tro att staden ser precis lika vackert ut som i spelet.

Men det finns några små likheter - som man kan läsa om på: Grand Theft Auto IV Comparisons http://www.gta4.net/setting/liberty-city-versus-real-world.ph... och om man närmare tittar på Broadway och Astor Plaza där Multiplayerdelen "StarsInYourEyes" utspelar sig och tittar på street view kommer ett leende framträda på läpparna av igenkännande.

Finns fler platser, som ni kan se på länken, men tyvärr ingen fin stenlagd gångväg till helikopterplattan i närheten av Erie Lackawanna Terminal men spelet är självklart ingen kopia av NY.


signatur

Det var detta...

Medlem

Saknar PES 2009 på listan,borde vara top 10 spel :@

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Citat:

* ... tabu - könsrollskritik

Bild 88409
Emellanåt kritiserar vi spelkaraktärernas könsroller. Följden brukar bli att vissa läsare skäller ut skribenten efter noter. Han/hon är feminist, hycklare, kommunist eller något annat djävulskt påfund. Ämnet är alldeles uppenbarligen tabubelagt - kvinnor i omotiverat lite kläder och män med absurt mycket muskler hör till en norm som absolut inte får kritiseras. Det känns ärligt talat en aning stockkonservativt.

Word.
Mindre sexism tack. Hetronormativiteten är också hur stor som helst.

Frågan är väl snarare om fz.se bör bedöma moral och etik eller någorlunda objektivt recensera spelglädje. I händelse av åsikten att fz.se bör bedöma moral och etik finns ju all anledning att ifrågasätta varför skribenten väljer att lyfta fram könsrollerna i ett spel där man bland annat helt ångerfritt skall döda människor med hugg och stickvapen. Det är ju knappast så att skribenten förespråkar det sistnämnda men inte det förstnämnda. Jag förespråkar inte mord och sexism, men har en förståelse för att det är uppskattat som underhållning - en uppskattning som jag delar. Jag ifrågasätter inte skribenters rätt till att uttrycka sin åsikt, men efterfrågar konsekvens, eftertanke och förståelse i recensioner. För god underhållning!

PK-spel med en androgyn telletubbie som utför klanderfria välgärningar kan i alla fall jag klara mig utan.

Medlem
Skrivet av blesserad:

PK-spel med en androgyn telletubbie som utför klanderfria välgärningar kan i alla fall jag klara mig utan.

Heh, men det är det som censorerna vill att människor i framtiden skall spela. Fram för politisk korrekthet i spelvärlden! Censurera och smutskasta alla som vill spela krigsspel för det är fult med krig! Fram med fler spel där man mjölkar kor och släpper säckar med ris till fattiga barn i Afrika. För om det finns krig och sexism i spelvärlden så går jorden under för stackars dumköpta kvasifeminister.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av blesserad:

Frågan är väl snarare om fz.se bör bedöma moral och etik eller någorlunda objektivt recensera spelglädje. I händelse av åsikten att fz.se bör bedöma moral och etik finns ju all anledning att ifrågasätta varför skribenten väljer att lyfta fram könsrollerna i ett spel där man bland annat helt ångerfritt skall döda människor med hugg och stickvapen. Det är ju knappast så att skribenten förespråkar det sistnämnda men inte det förstnämnda. Jag förespråkar inte mord och sexism, men har en förståelse för att det är uppskattat som underhållning - en uppskattning som jag delar. Jag ifrågasätter inte skribenters rätt till att uttrycka sin åsikt, men efterfrågar konsekvens, eftertanke och förståelse i recensioner. För god underhållning!

PK-spel med en androgyn telletubbie som utför klanderfria välgärningar kan i alla fall jag klara mig utan.

Bra sagt!

Medlem

fisk min mjälte :]

Inaktiv

sluta hypa braid:( alla har blivit skvatt galna!

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Citat:

* ... tabu - könsrollskritik

Bild 88409
Emellanåt kritiserar vi spelkaraktärernas könsroller. Följden brukar bli att vissa läsare skäller ut skribenten efter noter. Han/hon är feminist, hycklare, kommunist eller något annat djävulskt påfund. Ämnet är alldeles uppenbarligen tabubelagt - kvinnor i omotiverat lite kläder och män med absurt mycket muskler hör till en norm som absolut inte får kritiseras. Det känns ärligt talat en aning stockkonservativt.

Word.
Mindre sexism tack. Hetronormativiteten är också hur stor som helst.

om nu bögar vill klaga på heterosexualitet i spel så få buttpluggen ur ändan och koda egna spel.

Skrivet av blesserad:

Frågan är väl snarare om fz.se bör bedöma moral och etik eller någorlunda objektivt recensera spelglädje. I händelse av åsikten att fz.se bör bedöma moral och etik finns ju all anledning att ifrågasätta varför skribenten väljer att lyfta fram könsrollerna i ett spel där man bland annat helt ångerfritt skall döda människor med hugg och stickvapen. Det är ju knappast så att skribenten förespråkar det sistnämnda men inte det förstnämnda. Jag förespråkar inte mord och sexism, men har en förståelse för att det är uppskattat som underhållning - en uppskattning som jag delar. Jag ifrågasätter inte skribenters rätt till att uttrycka sin åsikt, men efterfrågar konsekvens, eftertanke och förståelse i recensioner. För god underhållning!

PK-spel med en androgyn telletubbie som utför klanderfria välgärningar kan i alla fall jag klara mig utan.

Det är inne med att kritisera killars lust för bröst. Sånt är inte det första jag tittar efter när jag skaffar spel, däremot har jag inget mot att se ett par stora fina tuttar skumpa Jag har fästmö så om nån stör sig på det så skiter jag i det.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv
Skrivet av blesserad:
Skrivet av bjosarn:
Citat:

* ... tabu - könsrollskritik

Bild 88409
Emellanåt kritiserar vi spelkaraktärernas könsroller. Följden brukar bli att vissa läsare skäller ut skribenten efter noter. Han/hon är feminist, hycklare, kommunist eller något annat djävulskt påfund. Ämnet är alldeles uppenbarligen tabubelagt - kvinnor i omotiverat lite kläder och män med absurt mycket muskler hör till en norm som absolut inte får kritiseras. Det känns ärligt talat en aning stockkonservativt.

Word.
Mindre sexism tack. Hetronormativiteten är också hur stor som helst.

Frågan är väl snarare om fz.se bör bedöma moral och etik eller någorlunda objektivt recensera spelglädje. I händelse av åsikten att fz.se bör bedöma moral och etik finns ju all anledning att ifrågasätta varför skribenten väljer att lyfta fram könsrollerna i ett spel där man bland annat helt ångerfritt skall döda människor med hugg och stickvapen. Det är ju knappast så att skribenten förespråkar det sistnämnda men inte det förstnämnda. Jag förespråkar inte mord och sexism, men har en förståelse för att det är uppskattat som underhållning - en uppskattning som jag delar. Jag ifrågasätter inte skribenters rätt till att uttrycka sin åsikt, men efterfrågar konsekvens, eftertanke och förståelse i recensioner. För god underhållning!

PK-spel med en androgyn telletubbie som utför klanderfria välgärningar kan i alla fall jag klara mig utan.

Att mörda är något som vi sett som en moraliskt felaktig handling sen... förmodligen alltid i någon form. Jämställdhet och frågor som berör genus tillhör moraliska frågeställningar som på allvar diskuterats i kanske 100 år eller så. Att jämställa dessa frågor och kalla det för hyckleri att kritisera den en och inte den andra är bara ett bekvämt sätt för dig att undvika frågeställningen. Att FZ inte tar upp problematiken kring våldförhärligande i spel är INTE ett argument för att inte diskutera genusfrågor. Lär er killar och tjejer att allt negativt ni tänker om jämställdhet förmodligen bara är ett uttryck för patriarkatets förtyck och det är förmodligen satt där av en anledning...

Kram Lime

(Nej jag är inte homosexuell eller kvasifeminist bara feminist! Och mina stavfel och meningsbyggnader är inte ett argument mot jämställdhet)

Medlem
Skrivet av Lime81:

Att mörda är något som vi sett som en moraliskt felaktig handling sen... förmodligen alltid i någon form. Jämställdhet och frågor som berör genus tillhör moraliska frågeställningar som på allvar diskuterats i kanske 100 år eller så. Att jämställa dessa frågor och kalla det för hyckleri att kritisera den en och inte den andra är bara ett bekvämt sätt för dig att undvika frågeställningen. Att FZ inte tar upp problematiken kring våldförhärligande i spel är INTE ett argument för att inte diskutera genusfrågor. Lär er killar och tjejer att allt negativt ni tänker om jämställdhet förmodligen bara är ett uttryck för patriarkatets förtyck och det är förmodligen satt där av en anledning...

Nu var det väl ingen (vad jag såg) som förespråkade att FZ inte borde få diskutera genusfrågor eller andra moraliska aspekter.

Det som i första hand sagts är väl att folk tycker att FZ i sin bedömning bör ha fokus på om spelen är underhållande att spela eller ej, snarare än om de är politiskt korrekta.
För min del håller jag med, men tycker att det är bra att det förs en diskussion om de moraliska aspekterna även om denna diskussion inte får lika stor inverkan på betygsättningen.

Den större frågan är väl om det alls är en sund inställning att vår underhållning bara skall få innehålla moraliskt riktiga element (det är här som jag tycker distinktionen mellan att kommentera eventuella moraliska problem och att låta dessa styra betygsättningen kommer in bilden), särskilt vad gäller underhållning som uttryckligen vänder sig till vuxna.

Medlem

Datorspel såsom 'The Witcher' är uppenbarligen inte anpassade för att vinna pris i någon slags intersektionell speldebatt. Spelet har inte för avsikt att vara något annat än underhållande för dem som gillar det.

För de som ogillar spel där det förekommer sexuellt innehåll, vare sig det är politiskt korrekt eller inte - så finns en uppsjö med titlar att recensera. Hur nytänkande man som recensent än strävar efter att vara - så bryts inga normer av att högtfärdigt gnälla om något som är tveksamt om det ens är så problematiskt som recensenten krystar fram det till.

Det finns en hel del förgivettagna slutsatstaganden som etablerats av feminister som inte alls är så vetenskapligt grundade som de vill få allmänheten att tro. Visst finns det etablerade fakta såsom att kvinnor i genomsnitt tjänar sämre, och att kvinnor rent historiskt haft en underposition i samhället. Dessa ting finns det en hel del forskning om (bl.a. inom familjesociologin).

Jag har inga problem med att diskutera genusteori och feministisk teori, tvärtom har jag läst det på Skl. "avancerad nivå" - men att haspla ur sig hit och dit att spel med manliga karaktärer som har sex med utmanande klädda kvinnor stärker någon slags negativt kvinnoideal bland alla som spelar spelen är långsökta lekmannamässiga gissningar, tagna ur luften på precis samma urbota vilsna sätt som våldskritikerna som ständigt påstår att datorspel gör datorspelare mer våldsamma.

Som recensent bör man ägna sig åt mindre oprofessionellt tyckande, och mer beskrivande av innehåll, och inte skriva sina dogmatiska verklighetsuppfattningar på läsarnas näsor. Det är för de flesta av oss ganska provocerande, och indirekt rentav nedlåtande. Som seriös spelsida så eftersträvar man sannolikt inte att leda bort läsarna från ens sida, då det är just läsarna som förser er med ert leverbröd. Ickesant?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Klockrent skrivet av skriventen


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Hail to the absent!

"Nukem 'till they glow, then shoot 'em in the dark."

Medlem
Skrivet av fisk:

Datorspel såsom 'The Witcher' är uppenbarligen inte anpassade för att vinna pris i någon slags intersektionell speldebatt. Spelet har inte för avsikt att vara något annat än underhållande för dem som gillar det.

För de som ogillar spel där det förekommer sexuellt innehåll, vare sig det är politiskt korrekt eller inte - så finns en uppsjö med titlar att recensera. Hur nytänkande man som recensent än strävar efter att vara - så bryts inga normer av att högtfärdigt gnälla om något som är tveksamt om det ens är så problematiskt som recensenten krystar fram det till.

Det finns en hel del förgivettagna slutsatstaganden som etablerats av feminister som inte alls är så vetenskapligt grundade som de vill få allmänheten att tro. Visst finns det etablerade fakta såsom att kvinnor i genomsnitt tjänar sämre, och att kvinnor rent historiskt haft en underposition i samhället. Dessa ting finns det en hel del forskning om (bl.a. inom familjesociologin).

Jag har inga problem med att diskutera genusteori och feministisk teori, tvärtom har jag läst det på Skl. "avancerad nivå" - men att haspla ur sig hit och dit att spel med manliga karaktärer som har sex med utmanande klädda kvinnor stärker någon slags negativt kvinnoideal bland alla som spelar spelen är långsökta lekmannamässiga gissningar, tagna ur luften på precis samma urbota vilsna sätt som våldskritikerna som ständigt påstår att datorspel gör datorspelare mer våldsamma.

Som recensent bör man ägna sig åt mindre oprofessionellt tyckande, och mer beskrivande av innehåll, och inte skriva sina dogmatiska verklighetsuppfattningar på läsarnas näsor. Det är för de flesta av oss ganska provocerande, och indirekt rentav nedlåtande. Som seriös spelsida så eftersträvar man sannolikt inte att leda bort läsarna från ens sida, då det är just läsarna som förser er med ert leverbröd. Ickesant?

Tror inte att jag har något att tilläga, dude.

Medlem

haha home låter ju klockrent

123
Skriv svar