Grafikkort, max 2000 kr?

Inaktiv
Grafikkort, max 2000 kr?

Hej!
Jag har sökt på forumet en del men blir inte klok på vilket grafikkort jag ska köpa. Jag spelar ganska lite frånsett en del Halflife 2 ibland och tyckte att EP1 hackade en del på min PC så nu vill jag kunna lira EP2 utan problem och högre upplösning än 800x600 med medium-inställningar...

Nuvarande grafikkort är Geforce 6200 256 Mb i en 3 GHz-PC med 1 Gb RAM (Win XP).

Om jag ger max 2000 kr, finns det något kort som får HL2 att flyta bra med hyfsad upplösning?

Tack på förhand!
/Fredrik (Hel-väck på sånt här)

Inaktiv

X1950GT, kostar typ en tusenlapp och matchar nog din processor rätt bra.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

8600GTS kort ligger runt 1500-2000kr om det är PCIe. AGP så är det ATIs x1950 eller Nvidias GF7950 som också borde ligga där omkring

Inaktiv

Just det, det är PCI-e. Jag tackar och bockar för tipsen!

Medlem

du kan ju köpa ett x1950pro eller lägga 300-500kr till och köpa ett 2900pro eller 8800gts

Inaktiv

...och inte få ut hälften av kortens kapacitet... typ. Köp inte något som gör resten av datorn till en stor flaskhals. Spara slantar och köp något billigare.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

ojj, läste inte hela xD..

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Spara slantar och köp något billigare.

Jag har beställt ett x1950 nu (och hade även råd att dricka 3 goda öl ikväll).

Tackar och bockar för era tips.

Medlem

vänta en vecka på nya 8800gt

Inaktiv

Åter igen någon som inte läst tråden


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Men vilken besvikelse! Jag hade beställt ett Radeon x1950pro och när jag skulle skruva i det så får det inte plats!
En kontakt på moderkortet tar i eftersom kortet är ca 1 cm för långt.... Blä. :\

Jag kollade lite som hastigast på några bilder på Komplett.se där jag köpt x1950pro-kortet och såg att Geforce-korten verkar vara lite mindre i storlek.

Så är det något av Geforce-korten som ni kan rekommendera istället (eller något annat kort som är lite kortare) med liknande prestanda och med pris under 2000 kr?

Jag har PCI-e, 3 GHz CPU, 2 Gb RAM och ska spela HL2 (och EP2 förstås).

Tack.

Medlem

haha, har aldrig sett någon som gått efter hur stort grafikkortet är( inget illa menat)

svårt att veta hur stort kortet är när man inte vet vad bilderna är i skala osv


signatur

B lup

Inaktiv

Jo det är lite trist att kortet är 1 cm för långt men så här ser kortet ut:
http://www.komplett.se/img/p/400/329295.jpg och det här Geforce 8600 ser kortare ut: http://www.komplett.se/img/p/400/335098.jpg

och frågan var då om Geforce kan vara nåt för mig som vill lira HL2 i schysst upplösning..

Medlem

lol mitt ati radeon x1950pro är inget AGP det är PCIe :S

Medlem

Mitt tips är att du sparar ihop 100 kr extra och köper ett 8800GT som så många andra. Det får mycket bra resultat i de flesta benchmarks med prestanda som nästan uppnår 8800GTX-klass. Absolut mest prestanda för pengarna.

Edit: Jag lyckas trots många genomläsningar inte utröna om det är PCI-E eller AGP som efterfrågas. Om AGP, så ignorera mitt inlägg.

nj
Medlem
Skrivet av asker:

Mitt tips är att du sparar ihop 100 kr extra och köper ett 8800GT som så många andra. Det får mycket bra resultat i de flesta benchmarks med prestanda som nästan uppnår 8800GTX-klass. Absolut mest prestanda för pengarna.

Edit: Jag lyckas trots många genomläsningar inte utröna om det är PCI-E eller AGP som efterfrågas. Om AGP, så ignorera mitt inlägg.

Läs tråden en gång till så står det PCIe (se inlägg #4) och att det redan tipsats om 8800GT men att datorn blir en enorm flaskhals för den (antar att det handlar om en dator med komponenter i stil med P4 3GHz med tanke på det uråldriga grafikkortet).
Att ett Radeon X1950 Pro dessutom inte fick plats pga komponenter på moderkortet som stack upp gör nog att det (längre) 8800GT inte ryms.

Hur som helst, om mitt antagande med att det är något motsvarande en P4 3GHz som sitter i datorn så blir ett Geforce 8600GT/GTS rätt bra, visst Radeon X1950 Pro är ett snabbare kort men processorn kommer ändå bli den stora flaskhalsen så i grund och botten så kvittar det vilket av korten det blir.

När det gäller längden på korten så har jag läst lite olika om Geforce 8600GTS, mellan 18.5cm till runt 22cm, Geforce 8600GT har jag för mig är aningen kortare dock (iom det är en aningen långsammare modell). Detta jämfört med Radeon X1950 Pro som är uppåt 23-24cm långt.

Medlem

8800GT är 23cm. Vilket betyder att det är lika långt som X1950pro. Så det hade inte funkat i vilket fall.

Förövrigt, vilket kabel sitter ivägen? Kan du inte bara flytta på den? Om den går till en hårddisk så är det ju bara att flytta på den också.

@edit; Okay, såg nu att det var en kontakt på moderkortet. My bad.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Ska beställa ett 8600GT eller liknande tror jag OM jag nu får returnera kortet till inköpsstället.. jag fick ett mail där det står att de inte tar tillbaka varor där antistatpåsen är öppnad men de sade på telefon att det kanske skulle gå att byta ändå.. Det beror tydligen helt på de som sitter retur-avdelningen.

Så här i efterhand förstår jag ju att man ska förvissa sig om att grafikkortet passar innan man öppnar påsen.. Suck.. det kanske blir en dyr historia det här.

Men vadå, pengar är ju det enda man har gott om så.
:\

Medlem

8600gt suger bara så du vet


signatur

B lup

nj
Medlem
Skrivet av Eottt:

8600gt suger bara så du vet

Det kanske inte är det bästa kortet som finns, men som det så många gånger påpekats i den här tråden så är det rätt menlöst att kasta ut massa pengar på så väldigt mycket snabbare grafikkort. Detta pga processorn ändå kommer hålla prestandan nere.
Så, kasta en extra tusenlapp i sjön på ett grafikkort som kanske presterar ytterst lite bättre, eller köpa ett som matchar processorn hyfsat och ha pengar över till annat roligt, vad är mest logiskt?

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av Eottt:

8600gt suger bara så du vet

Det kanske inte är det bästa kortet som finns, men som det så många gånger påpekats i den här tråden så är det rätt menlöst att kasta ut massa pengar på så väldigt mycket snabbare grafikkort. Detta pga processorn ändå kommer hålla prestandan nere.
Så, kasta en extra tusenlapp i sjön på ett grafikkort som kanske presterar ytterst lite bättre, eller köpa ett som matchar processorn hyfsat och ha pengar över till annat roligt, vad är mest logiskt?

Eller för att vända på det lite grand, köpa ett 8800gt för att sedan kunna uppgradera resten av komponenterna vid ett senare skede och då ha ett grymt grafikkort redan :).


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

1
Skriv svar