THQ väljer PhysX

Medlem
THQ väljer PhysX

Kul att höra när jag har ett 9800 GX2 TOP

Medlem

Kul för oss som har Geforce 8 eller bättre lär bli kul att se vad dom kan få fram med PhysX fysiken.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

PhysX är as bra men Nvidia är sämst...

börjar nu Nvidia fixa nya stora avtal ska dom fan skärpa sin produktion igen....!


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

Än så länge så leder väl PhysX till en sämre prestanda? Må ju få en bättre upplevelse men ett utav de positiva grejerna (som man lovat) var ju att det skulle förbättra hur bra spelen flyter på!

Medlem

Det bästa är ju att skaffa ett till kort som man kör fysiken på, det är ju det som är tanken med PhysX, jag sitter och spelar Cryostasis: Sleep of Reason, som använder det och spelet skulle flyta på mkt bättre om jag hade ett till kort till fysiken.
Sitter på ett GTX280 just nu

Jobbigt bara att ATI ska hitta på ett eget fysiksystem också fast det är väl klart att de ska få det, det jobbiga blir väl att hälften av alla spelen som släpps kommer att ha ATI:s system och andra hälften ha Nvidia:s. De borde hitta på nåt för båda, och PhysX är ju redan klart och finns i spel så de borde försöka fixa så att ATI klarar det också.

Medlem

ATI/AMDjobbar på en öppen fysik standard vad jag vet. PhysX är bar men den är stängs. Ska den bli standard måste Nvidia även öppna upp den för ATI


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

ATI/AMDjobbar på en öppen fysik standard vad jag vet. PhysX är bar men den är stängs. Ska den bli standard måste Nvidia även öppna upp den för ATI

Skulle tro att det är planen -- men för en "skälig" summa pengar för licensen, givetvis EFTER att PhysX har norpat åt sig tillräckligt många utvecklare för att inte kunna ignoreras.

Jag håller på AMD i fysikracet, och jag tycker att det är dåligt av spelutvecklare att dela sina kunder i två.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Nvidia har ju Cuda som kan köra lite pysik, men själv klart standarden måste vara för ALLA grafikkorts till verkade så det bli en standard eller att dom släpper ett nytt riktigt Physikkort,

Medlem

Undra varför de inte gör om så att PhysX använder sig av OpenCL istället. Det stödjer både Nvidia och ATI plus att om de vill kunna marknadsföra det till Apple världen så behöver de också göra om den eftersom nya osx kommer ha stöd för opencl men ej cuda.

Medlem

Nvidia har köpt upp PhysX, så tror knappast dom gör så att konkurrenten AMD/Ati kan använda det då. Dessutom så kan Geforce 8 och senare köra PhysX på GPUn, bara å ladda hem nya drivisar.

Skrivet av GooGeL:

Än så länge så leder väl PhysX till en sämre prestanda? Må ju få en bättre upplevelse men ett utav de positiva grejerna (som man lovat) var ju att det skulle förbättra hur bra spelen flyter på!

Bättre än om man skulle simulera på CPU blir det (förutsatt att spelet var CPU-bound, och att man har en del grafikkortskraft över).

Bättre prestanda än att skippa effektfysiken helt kommer man aldrig få.

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Det bästa är ju att skaffa ett till kort som man kör fysiken på, det är ju det som är tanken med PhysX, jag sitter och spelar Cryostasis: Sleep of Reason, som använder det och spelet skulle flyta på mkt bättre om jag hade ett till kort till fysiken.
Sitter på ett GTX280 just nu

Jobbigt bara att ATI ska hitta på ett eget fysiksystem också fast det är väl klart att de ska få det, det jobbiga blir väl att hälften av alla spelen som släpps kommer att ha ATI:s system och andra hälften ha Nvidia:s. De borde hitta på nåt för båda, och PhysX är ju redan klart och finns i spel så de borde försöka fixa så att ATI klarar det också.

ATI gör ju en ett öppet fysk grejjs, så det är inte ett dugg jobbigt. Nvidia kan ju dra sig någonstans.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Har någon här en officiel källa på att det ATI håller på att ta fram skulle vara öppet? Låter lite som skitsnack måste jag säga. Varför skulle de lägga pengar på något som skulle vara gratis sen. Ofta säger jag...

Medlem

Undrar vad mitt gtx 260 kan åstadkomma i dawn of war 2:D mirror's edge på pc använder tydligen också Phys X.


signatur

cags

Medlem

Hela grejen med PhysX på GPUn är att det inte ska slöa ner i spel då senare GPUs från Nvidia har prestanda avsatt just för de här funktionerna. Du får alltså i princip samma fps med physX aktiverat på nyare kort som med det avstängt.

Till skillnad från om det kördes med CPUn då du skulle få ordentliga prestanda drops.

Medlem
Skrivet av Fisse:

Har någon här en officiel källa på att det ATI håller på att ta fram skulle vara öppet? Låter lite som skitsnack måste jag säga. Varför skulle de lägga pengar på något som skulle vara gratis sen. Ofta säger jag...

Gud så dum du är, ja det finns det.

http://www.sweclockers.com/nyhet/8671-amd_utvecklar_eget_fysi...


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

En avgörande skillnad mellan lösningarna från AMD och nVidia, bortsett från att den sistnämnda är stängd, är att nVidias begränsar fysiken till att vara ögongodis istället för en integrerad spelfunktion.

Spelutvecklare må kunna sälja sig till det ena fysiklägret, men de har inte råd att utesluta en stor del av sin marknad helt. Därför kommer spel med PhysX aldrig att använda accelererad fysik som en avgörande del av gameplayet, helt enkelt för att AMD-spelare också ska kunna spela.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Nä precis, det kommer ju inte gå att bygga ett spel där fysikfunktionen är avgörande för spelet om inte grafikkort från båda läger kan köra det.

Det enda vore väl om ett spelföretag fick en stor summa pengar från nVidia för att göra ett physx-beroende spel, som nVidia sedan räknade med att tjäna igen på folk som tvingas köpa nVidiakort, fast då ska det vara ett jäkla grymt spel.

Medlem

Fysik kan verkligen höja spelupplevelsen det bevisade GTA IV och Crysis


signatur

I got a Goldenshower.

Skrivet av Mang:

Nä precis, det kommer ju inte gå att bygga ett spel där fysikfunktionen är avgörande för spelet om inte grafikkort från båda läger kan köra det.

Det enda vore väl om ett spelföretag fick en stor summa pengar från nVidia för att göra ett physx-beroende spel, som nVidia sedan räknade med att tjäna igen på folk som tvingas köpa nVidiakort, fast då ska det vara ett jäkla grymt spel.

problemet är att grafikkort är gjorda för att ta emot data, behandla den, och sen skicka ny data till skärmen. Det finns förhållandevis lite bandbredd tillbaka till CPUn. och det är ju CPUn som behandlar vad spelarkaratärer och AI har för sig...

Så även om man skulle göra ett nvidia-exlusivt spel så skulle det vara svårt att göra annat än ögongodis med gpu-fysiken.

Medlem

Grymt nice, förstår inte dessa ATI-grabbar som gnäller. Nvidia har köpt upp PhysX, så ni menar att dem bara ska öppna upp den? Då gör de verkligen en dålig affär..

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Så även om man skulle göra ett nvidia-exlusivt spel så skulle det vara svårt att göra annat än ögongodis med gpu-fysiken.

Ja det är möjligt att GPU:n sätter käppar i hjulet om det kommer till mer avancerade beräkningar. Tänkte inte så långt.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Än så länge så leder väl PhysX till en sämre prestanda? Må ju få en bättre upplevelse men ett utav de positiva grejerna (som man lovat) var ju att det skulle förbättra hur bra spelen flyter på!

Ja men det är ju samma sak som att köra med anti-alising. Det ger sämre prestanda men det ser bättre ut. Gäller som vanligt att ha ett riktigt bra grafikkort för att kunna njuta av alla godsaker fullt ut.

Medlem

Igen, Som jag förstått det använder de nyare korten från Nvidia kretsar som specifikt hanterar fysiken, alltså nästan som ett inbyggt PPU kort. Därav ingen större prestandadrop med PhysX påslaget vs PhysX avslaget. På NYA kort, inte säker på 8000 serien, möjligt att det bara accelereras via GPUn där men borde ändå vara mycket snabbare än att simulera det på CPUn. So it's all good.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Fysik kan verkligen höja spelupplevelsen det bevisade GTA IV och Crysis

GTA IV har väl ingen "extra" fysik?

Skrivet av mr_jingles:

Igen, Som jag förstått det använder de nyare korten från Nvidia kretsar som specifikt hanterar fysiken, alltså nästan som ett inbyggt PPU kort. Därav ingen större prestandadrop med PhysX påslaget vs PhysX avslaget. På NYA kort, inte säker på 8000 serien, möjligt att det bara accelereras via GPUn där men borde ändå vara mycket snabbare än att simulera det på CPUn. So it's all good.

Hittar ingen info som pekar mot att det skulle vara sant.

Medlem

Hmm kanske dags att skaffa SLI trots allt. Ett till grafik och ett till fysik...


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv
Skrivet av Robboy:

Nvidia har ju Cuda som kan köra lite pysik, men själv klart standarden måste vara för ALLA grafikkorts till verkade så det bli en standard eller att dom släpper ett nytt riktigt Physikkort,

Jag är ledsen, jag brukar inte klaga på särskrivningar men när du bryter ett ord, inte bara två gånger, utan tre "grafikkorts till verkade" (notera felstavning också) så blir jag smått galen...

Skrivet av Fisse:

Har någon här en officiel källa på att det ATI håller på att ta fram skulle vara öppet? Låter lite som skitsnack måste jag säga. Varför skulle de lägga pengar på något som skulle vara gratis sen. Ofta säger jag...

http://sweclockers.com/nyhet/8671-amd_utvecklar_eget_fysiksys...

Där har du din källa. Enligt mig så går AMD en mycket bättre väg än nVidia.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

1
Skriv svar