Valve "jobbar" på prissättningen

Medlem

Beklagligt. Dock inte unikt för steam. Beatport t.ex, en av de största online butikerna för elektronisk musik gjorde en liknande sak för någon månad sen. Amerikanarna betalar i dollar. Ett nysläpp kostar för dem 2.17 dollar. Europeer får betala 2.17 Euro för exakt samma låt. Gjorde det helt plötsligt mycket dyrare att vara Dj i Europa. Orättvisst måste jag säga. Nu samma sak på steam... SUCK

Medlem

Första gången sedan släppet av Steam som Valve verkligen gör bort sig. Tragiskt.... Nä, så länge man måste handla i euro för det dubbla priset blir det inga mer köp.

Medlem

"Tipstack till OOmiz"... nähäpp

Det är knappast en slump att höjningen kommer mitt i julhandeln.

De lär vänta till efter nyår med att fixa till priserna, de flesta som handlar har säkert ändå ingen koll på att det blivit dyrare.

Inaktiv

Haha vadå folk klagar på Steam.

Kan inte fatta att ni tycker att det är dyrt?

Köp Valve Complete Pack för 800 kronor så får du :

Counter-Strike
Counter-Strike: Condition Zero
Counter-Strike: Source
Day of Defeat
Day of Defeat: Source
Deathmatch Classic
Half-Life
Half-Life 2
Half-Life 2: Deathmatch
Half-Life 2: Episode One
Half-Life 2: Episode Two
Half-Life 2: Lost Coast
Half-Life Deathmatch: Source
Half-Life: Blue Shift
Half-Life: Opposing Force
Half-Life: Source
Left 4 Dead
Peggle Extreme
Portal
Ricochet
Team Fortress 2
Team Fortress Classic

Steam är ett skit bra program och det enda som gäller är att man aldrig ska använda fusk. Jag har inte något problem med det, men ni andra kanske har?

Dessutom är det ju faktist miljövänligare att handla över Steam, rätta mig om jag har fel?

Jag har iaf fullt förtroende över Steam och kommer vara deras kund i många år framöver.

Edit : Ni som klagar : Skit i steam då? Det bästa som finns enligt mig.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Steam är ju både snyggt, välgjort , optimerat och smidigt, att folk gnäller på priserna förstår jag men dina argument är seriöst helt jävla tomma.

Steam var ju en icke färdig produkt när den släpptes, det är ju inte förens nu som den fungerar tillfredsställande, men snygg och optimerad är den knappast.

Hoppas Valve rättar till prissättningen på spelen så folk får annat att oroa sig över i dessa tider av kris.

Nedladdningsbara spel är generellt för dyra. Köpa ett spel från reahyllan kostar ofta 99:- förutsatt att det har några år på nacken.

Paketet som "showerguy" pratar om är väl ett ok pris. Men det skulle inte kosta mer att köpa grejorna i butik. Så dom hade nog kunnat pressa priset aningen mer.

Som många postare skriver; trycka skivor, manualler, frakt, etc. etc. är mycket av kostnaden. Om man klipper bort dessa kostnader varför kostar DL spel lika mycket som i butik?

Den vanliga besparingen jag har noterat på DL spel (nya sådana) är ungefär 50kr. Personligen så betalar jag gladeligen 50 spänn mer för att äga produkten fysisk även om det är sämre för miljön.

Medlem

Om det är samma pris som i affären så köper man ju inte på steam men det är ju helg erbjudandet som är intressant, brukar vara riktigt billigt.

Inaktiv

Saken är väl den att det inte ska konkurrera med sina fysiska återförsäljare? Och att det är därför de har lika höga priser som i butik.

Medlem

För girigt.
Även dollarpriset är för högt.
När jag hörde talas om steam först tänkte jag fan vilken bra ide, kan dom kränga spel för 150-200 spänn då dom slipper tryckta upp dvds och fodral, slipper anlita dyra utgivare.
Nehepp, man säljer spelen till samma pris som i butik.
Hur försvarar man det?

Ända skillnaden är att deras kostnader minskar, och blir till större vinst.
Inget går till prissäkningar för kunder.

Inte undra på att folk piratkopierar.

Jag har köpt massvis av spel på steam, men priset är ett skämt.
150-200 spänn per spel och kundkretsen hade ökat enormt.

Riktigt idioti.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Haha vadå folk klagar på Steam.

Kan inte fatta att ni tycker att det är dyrt?

Köp Valve Complete Pack för 800 kronor så får du :

Counter-Strike
Counter-Strike: Condition Zero
Counter-Strike: Source
Day of Defeat
Day of Defeat: Source
Deathmatch Classic
Half-Life
Half-Life 2
Half-Life 2: Deathmatch
Half-Life 2: Episode One
Half-Life 2: Episode Two
Half-Life 2: Lost Coast
Half-Life Deathmatch: Source
Half-Life: Blue Shift
Half-Life: Opposing Force
Half-Life: Source
Left 4 Dead
Peggle Extreme
Portal
Ricochet
Team Fortress 2
Team Fortress Classic

Steam är ett skit bra program och det enda som gäller är att man aldrig ska använda fusk. Jag har inte något problem med det, men ni andra kanske har?

Dessutom är det ju faktist miljövänligare att handla över Steam, rätta mig om jag har fel?

Jag har iaf fullt förtroende över Steam och kommer vara deras kund i många år framöver.

Edit : Ni som klagar : Skit i steam då? Det bästa som finns enligt mig.

Ja för steam är ju jättebilligt bara för att du kan köpa ett stort paket med massa spel du redan har för ett relativt bra pris....

Kan ju kolla vad de olika spelen kostar på steam och sedan kolla vad du ger för dem i butik och sedan säga att steam är billigt. Nästan allt är 100kr dyrare på steam, både innan och efter den här prisändringen. Minns när bioshock kom ut, var 150kr dyrare att köpa det över steam har jag för mig, slutade med att jag köpte det på d2d för 80kr billigare än i butik.

Varför ska steam vara mer än 200kr dyrare än ett liknande alternativ? Nej steam är enbart giriga grisar som tyvärr har lockat vissa personer med att tro att de är billiga och bra.

De enda spelen jag har på steam är HL1+2, X-com 2 samt Titans quest + exp. Jag menar varför betala mer för något jag kan få billiga på precis alla andra ställen?

Medlem

Inget steam handlande för mig nu i alla fall. fan tänker dom med?!


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Colle:

Saken är väl den att det inte ska konkurrera med sina fysiska återförsäljare? Och att det är därför de har lika höga priser som i butik.

Exakt vad jag också tror.

I steams avtal med speldistributörerna om rättigheter till onlineförsäljning står det säkert att de inte FÅR ta ett lägre pris online. Så jag tror inte Valve har något val om de ska ha ett så brett spelutbud som de faktiskt har.

Den här senaste missen är nog bara ett exempel på hur många amerikanare ibland har svårt att hantera andra valutor än dollar och att förstå europas många olika momsregler...
Det skulle inte vara första gången det händer!

Det finns ett talesätt som jag tycker är bra:
Man ska aldrig tillskriva något till elakhet, som lika gärna kan tillskrivas dumhet!

Inaktiv

För det första så förstår jag inte rubriken: vadå "jobbar"?? Representatnen sa att de jobbade på det och det är väl inga oklarheter i det då?

Just nu ser ju ekonomin ut som den gör och det kanske inte är det mest intressanta valet att sänka priser just nu. Valve kanske tvingas att ha sina priser såhär ett tag. Vad vet vi?
Sen är det ju inte bara Valve som släpper spel på Steam, vi har ju;

2K Games
Activision
Eidos Interactive
Epic Games, Inc.
Focus Home Interactive
Gamecock Media Group
id Software
Majesco
Meridian4
MumboJumbo
PopCap Games, Inc.
Rockstar Games
SEGA
Strategy First
THQ
Tilted Mill Entertainment

... och dem vill ju också tjäna en slant?

MFC
Medlem
Skrivet av lordsinner:

MFC = du menar att kronan är snart utdöd valuta... dollar faktisk går upp i jämförelse med euro på sistone...

Nej, jag menar dollarn. Dollarns dagar är räknade.

En av många länkar om "end of dollar hegemony"

Länk 1

Det är ju inte frågan OM utan NÄR dollarns kollaps kommer. Finns ju en anledning till att amerikanska "Federal Reserve" slutade presentera tillgången på dollar i den s.k. M3-mätningen 2006..

Länk 2


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag köper spel på Steam när det är bra erbjudanden (Red orchestra för fem dollar t.ex.!) som i kombination med låg dollar ger ett bra pris. Men nya spel har ju löjliga priser. Lika höga eller högre än butik.

Det vore intressant att se lite siffror på hur mycket av butikspriset som går till att betala tryck av skivor, manualer, frakt osv för att se hur mycket de egentligen kan dra av på Steam-priset.

Medlem

Företag som fortfarande inte förstått hur betalning på internet ska fungera. Man märker att det är alldeles för tunga organisationer med personer som mentalt befinner sig kvar i 1950-talet som bestämmer. En stor stämpel med FAIL på dom!


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Medlem

Oj, då, det var ju säkert inte meningen att det skulle bli så. Först försöker man hålla fansen nära hjärtat, sedan så bränner man dem, hyggligt...

Medlem

Man bör dock tänka på att trots att det låter skumt så kan du prispressa i en butik mer än i steam av den anledning att butiken köper in säg 10spel o får ett rabatterat pris som gör att dom både kan ha lägre oris samt tjäna mera,

steam får ju spelet sen sätter man ett riktpris baserat på ett spel per person , svårt o sätta jätte mycket lägre pris.

Det viktigaste är ju att man skiljer på länder dvs det är olika kurser o moms i olika länder.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kanske använder Valve pengaran som blir över till att utveckla Hlaf Life 3. I så fall är allt förlåtet.

Kan säga att jag höjt på ögonbrynen några gånger när jag handlat där och innan tittat på priserna i butik. GTA 4 occh FarCry2 var 100 kr dyrare på Steam än i butik. Ändå köpte jag av Steam pga att jag inte behöver ett mystiskt crack för att spela utan den där usla skivan som ska sättas i.


signatur

Det var detta...

Medlem

det skulle ju bli billigare med nedladdningsbara spel än spel på skiva sa man för några år sedan eftersom man slapp trycka upp skivor och att man slapp distributionen...

200 kronor blev 500... så då får man väl fortfarande ladda ned piratkopior
då eftersom man tycker att priset är för högt.
valve vill visst inte lyssna på sina kunder.

Medlem

s¨mycket dyrare har det inte varit tills nudå men jag hoppas dom ändrar sig tills dess så köper jag inte spel varken i butik eller i steam.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Undrar hur mycket det kostar Valve att man laddar ner spelen flera gånger. Jag har tankat ~300GB från Valves servrar sedan jag började använda Steam, det blir mycket pengar.

Inaktiv
Skrivet av dearme:

Undrar hur mycket det kostar Valve att man laddar ner spelen flera gånger. Jag har tankat ~300GB från Valves servrar sedan jag började använda Steam, det blir mycket pengar.

Det kostar väl inget? Spelnyckeln finns kvar på ditt Steam acc. Tror det inte kostar pengar.. annars skulle dom ju i minus.

Medlem

Varför krångla, när det, som det står i nyheten att de blir dollar de får betalt i ändå. Hur svårt kan det bli och räkna ut vad det blir själv i kr, euro, rubel, pesos eller vad nu ditt land har för valuta själv????

Är folk efterblivna eller?


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av dearme:

Undrar hur mycket det kostar Valve att man laddar ner spelen flera gånger. Jag har tankat ~300GB från Valves servrar sedan jag började använda Steam, det blir mycket pengar.

Det kostar väl inget? Spelnyckeln finns kvar på ditt Steam acc. Tror det inte kostar pengar.. annars skulle dom ju i minus.

ok, så de har gratis intenet lina och driver sina servrar på luft? Tänka lite kanske?


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Om bandbredd och serverkostnaden är större än att göra och distribuera en skiva med konvolut faller väll hela iden med att ladda lagligt?

Var på Ullared idag och priseran på spel vs Steam var ca 200 kr i genomsnitt på de spel jag köpt genom tjänsten. Surt sa räven men jag slipper mata in skivan.


signatur

Det var detta...

Medlem

Spel på steam borde max kosta 400kr.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Night Hawk:

Spel på steam borde max kosta 400kr.

Varför de?

Inaktiv

Valves egna spel är i princip ALLTID dyrare på Steam än i butik. De andra företagens spel som finns tillgängliga genom Steam har oftast helt jävla sjuka priser, utan någon som helst verklighetsförankring. Bojkotta skiten säger jag bara, jag har då inte köpt ett spel genom Steam på flera år nu.

Medlem

Köpte LEFT4DEAD dagarna innan mellandagsrean på steam.
Betalade 522:- för den, vilket jag inte tycker är försvarbart, då jag kan köpa samma titel på webhallen för 449:-
Visst att det kostar med servrar och bandbredd, men ändå.
Tycker att priset borde ligga närmare butikspris. Visst är det smidigt med att ha spelet "alltid" tillgängligt, så länge man har bredband. Vilket de flesta hushåll har idag.
Enda anledningen jag köper på steam, förut kunde man tjäna några kronor p.g.a den svaga dollarn. Nu finns ju det inte med i ekvationen.
Blir nog färre köp i framtiden, på steam alltså... eller inte, e ju så himla smidigt med steam

12
Skriv svar