Medlem
Ram minne

Jag har redan 2gb(2x1gb) ram minne och jag funderar på att uppgradera till 4gb ram minne.
Vad är då bäst, att köpa 2st 1gb stickor( vilket blir då 4x1gb) eller köpa 2x2gb stickor?

Medlem

du ska ha så få stickor som möjligt. Alltså ska du helst ha 2x2gb. Har du ett 64bits system dock? 32bitars systemet kan bara hantera 3 gb...


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem

Jag ska skaffa Vista 64bit och tycker då att det är lika bra att uppgradera med lite ram minne.

Så då är det alltså 2x2gb stickor som gäller?
Men varför är det bättre med färre stickor?

Inaktiv

Enda anledningen jag kan se är att 4 stickor kan göra det krångligare med överklockning... Eventuellt blir väl värmeutvecklingen lite större också. Men att köpa 2x2 när man redan har 2x1 är rätt onödigt skulle jag säga.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Joo... 2x4gb stickor är lite dyrare men jag vet en som kan köpa min gamla stickor om det blir en stor vinst med 2 stickor eftersom jag har redan överclockat datorn och skulle vilja göra det med de nya minnena också.

Kör min nuvarande Crucial Ballistix med 3-3-3-10 med 702mhz
Om jag skaffar 2 likadana vore det svårt att få dem till samma konfiguration?

Medlem

Jag har sett det i ett tiotal forum. Så få stickor i burken gäller. Som jag förstått det blir för många en belastning för systemet.


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem

jag ställde en minnesrelaterad fråga i en annan tråd här på forumet som jag ej fick svar på, så tänkte tjuva lite här.

jag har 2x512 stickor i min data, hade tänkt uppgradera med 2x1Gb. går det att blanda 1Gb med 512Mb minnen? skulle i så fall få ihop 3Gb.
det blir inga prestandatapp? typ att minne går ner i frekvens som om man skulle blanda 800MHz med 533Mhz minne?

Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

du ska ha så få stickor som möjligt. Alltså ska du helst ha 2x2gb. Har du ett 64bits system dock? 32bitars systemet kan bara hantera 3 gb...

Det där är jag brydd på... har läst i andra forum att 32-bitars Windows bara kan hantera 3GB minne, men jag har även hört 4... kollar man på wikipedia står det också 4GB, vad är sant liksom?


signatur

/ Shuburn

nj
Medlem
Skrivet av Munky84:
Skrivet av farbrorjoakim:

du ska ha så få stickor som möjligt. Alltså ska du helst ha 2x2gb. Har du ett 64bits system dock? 32bitars systemet kan bara hantera 3 gb...

Det där är jag brydd på... har läst i andra forum att 32-bitars Windows bara kan hantera 3GB minne, men jag har även hört 4... kollar man på wikipedia står det också 4GB, vad är sant liksom?

Den maximala minnesmängden ett 32-bitars operativsystem kan utnyttja är 4GB, men av dessa så reserveras 0,5-1,25GB av systemet så 2,75-3,5GB minne blir tillgängligt för användaren.
Se tex det här blogginlägget för en bra summering av det hela.

Medlem
Skrivet av napahlm:

jag ställde en minnesrelaterad fråga i en annan tråd här på forumet som jag ej fick svar på, så tänkte tjuva lite här.

jag har 2x512 stickor i min data, hade tänkt uppgradera med 2x1Gb. går det att blanda 1Gb med 512Mb minnen? skulle i så fall få ihop 3Gb.
det blir inga prestandatapp? typ att minne går ner i frekvens som om man skulle blanda 800MHz med 533Mhz minne?

Alla minnen anpassar sig till lägsta Hz.

Medlem
1
Skriv svar