Frågor ang grafikkort mm

Inaktiv
Frågor ang grafikkort mm

Hej jag skulle vilja ställa ett par frågor angående grafikkort och vilket som skulle passa till min dator.

Här nedan kommer mina specs, vill även säga att jag inte är så insatt i hårdvara så om ni skulle kunna förklara lite skulle det uppskattas.

Specsen är från system requirements lab.

CPU
You Have: 2 processors running - Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.80GHz

CPU Speed
You Have: 3.81 GHz Performance Rated at 5.72 GHz (vad menas med detta? Performance rated at 5,72? har jag dubbel kärnig processor eller är jag helt ute och cyklar?)

System RAM
You Have: 2 GB

Operating System
You Have: Microsoft Windows XP Professional Service Pack 2 (Build 2600)

Video Card
You Have: NVIDIA GeForce 6600 LE (GeForce 6600
LE)

Mitt grafikkort är riktigt sunkigt som ni kan se och jag vill lira spel som Oblivion, Neverwinternights2 supreme commander mm på någorlunda höga inställningar och för att göra det vad rekomenderar ni för grafikkort och hur kollar man upp vad man har för slots tex agp eller pci, när jag kollar på system står det att grafikkortet är i en pci plats och när jag kollar in i datorn ser jag att grafikkortet sitter i en svart slot men jag har även 3 lediga vita slots precis under kan dessa va agp slots då?

bör även tillägga att jag kan tänka mig att lägga ut högst 2000 kr på grafikkort

Tackar på förhand för eventuella utförliga svar.

Edit: såg att jag hade ett pci express geforce 6600 le m256mb så jag borde köpa ett pci e kort då

Inaktiv

Är det ingen som är insatt i detta?

Medlem

Vad har du för moderkort? Om du har AGP så kan ju ett X1950PRO vara något. Har du PCI-E skulle jag nog vänta på dom nya GeForce/Radeon korten dom kommer i november. 8800GT och 3850 är korten jag tänker på.

Ska själv köp nytt innan jul. Antingen blir det ett 8800GTS (dom nya) eller ett 3850/3870. Dom kommer nog ligga en bit över 2000kr men har bra prestanda.

Inaktiv

Moderator kan ta bort tråden nu tack

Vila i frid

Nja, vi tar inte bort trådar bara sådär. Låt den stilla sjunka ner i intet istället.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

Har du AGP bör du nog fundera på att byta till ett pci-e moderkort med en C2D och det andra som behövs. Jag tycker inte det är värt att uppgradera AGP-system med dyra grafikkort.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Såg att du hade PCI-e så då skulle jag nog rekomendera ett 8800GT med 256MB minne. Det kortet ska släppas den 29 denna månad. 512MB varianten kommer kosta ca 2000kr så du kan nog räkna med att 256MB är 200-300kr billigare.

Inaktiv

Har redan beställt ett grafikkort nämligen 8800gts 320mb, har skrivit om det i den andra tråden som heter "Är det här grafikkortet bra?" men tack iallafall och hoppas jag inte får några problem med det som tex överhettning eller dylikt.

1
Skriv svar