Köra med två grafikkort

Inaktiv
Köra med två grafikkort

Hur blir det om man kör med två grafikkort ? Plockade isär burken häromdagen och såg att jag skulle kunna ha 2 st. stod till och med en lapp om det på moderkortet.

Vet någon något mer om det ?

nj
Medlem

Först och främst så måste du kolla om moderkortet har stöd för CrossFire eller SLI (finns i dagsläget inget kort som fungerar för både och vad jag vet), CrossFire är då för ATIs grafikkort och SLI för nVIDIAs.
Sedan så måste du ha två identiska grafikkort (för äldre Radeon-kort så krävdes det ett Master-kort i vissa serier), koppla samman dessa och fippla med inställningar i drivrutinerna.

Medlem

Crossfire behöver inte identiska kort, jag kör med samma kort men olika tillverkare tex, utan det snabbare kortet kommer att anpassa sig till det slöare, precis som med minnen. Men för bäst prestanda så rekommenderas 2 identiska kort. Dock skall tilläggas att för CrossFire utan master card i äldre serier (X1800 tex) sk dongeless CrossFire så krävs ett moderkort med chipset CrossFire Xpress 3200 eller högre.


signatur
Inaktiv

men jag har ett kort som har stöd för SLI. Om jag köper ett exakt lika dant kort så kommer det alltså funka ?

nj
Medlem
Skrivet av | DeaMoN |:

men jag har ett kort som har stöd för SLI. Om jag köper ett exakt lika dant kort så kommer det alltså funka ?

Det bör det göra förutsatt att tex nätagget orkar med att driva korten, men jag antar att det är två Geforce 8600GT du tänkt köra och det är inte i närheten av så strömhungrigt som 8800-serien tex.

Du kan även läsa lite mer om SLI i nVIDIAs SLI Zone FAQ.

Inaktiv

tackar så hemst mycket för tipsen

Medlem

Jag bör varna dig för att inte ha för höga förväntningar på prestandahöjning. Jag såg en undersökning mellan 2st 8600GTS vs 1st 8600GTS. Skillnaden var i de flesta spelen skrämmande låg och i vissa fall var det enskilda kortet bättre än de dubbla.

Inaktiv

Håller med vesslan.....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Måste även passa på och varna dig för att köra SLI med Vista om det var de du hade tänkt, går inget vidare och t.o.m. Nvidia själva har sagt att enbart Windows XP har 100% stöd för SLI. Dock så har de börjat bli bättre och bättre med dom senaste drivrutinerna, och förhoppningsvis så kan kanske även SP1 rätta till en hel del.

Medlem

är prestandan dubbel så bra med 2 graffekort ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

nj
Medlem
Skrivet av Tomzi:

är prestandan dubbel så bra med 2 graffekort ?

Beror rätt mycket på många olika faktorer;
Moderkortschipset (många av de billigare moderkortschipsetten tillåter inte att båda PCIe x16-portarna körs i x16-hastighet med två kort, utan det kan vara x16/x4 eller x8/x8 för portarna), vilket spel det gäller, en del kan tjäna en hel del på två grafikkort, hur kraftfull datorn är i övrigt, etc.
Även läst en del kommentarer om att dagens PCI-Express kan vara bandbreddsbegränsat för att ordentligt kunna utnyttja tex Geforce 8800-korten fullt ut i SLI, och det är först PCIe 2.0 som kan erbjuda ordentlig bandbredd för det (sedan om det stämmer är en annan femma).

HotHardware gjorde iaf i december ifjol en prestandajämförelse med Geforce 8800GTX, GTS samt Radeon X1950XTX i SLI respektive CrossFire samt jämförde dem med enbart ett korts prestanda, du kan blicka genom det här.

Medlem

Om man har ett bra system och kör på höga upplösningar så kan det bli stora skillnader mellan enkel och SLI, som man ser här.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

1
Skriv svar