FZ:s skattjakt - vinn en platt-tv!

Medlem
Skrivet av satanski:

någon som har koll på vad för tv det är?

Ja.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

dvs, mer specifikt än att det är en samsung 40" LCD? tänkte på modellnummer...

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Att ettan och tvåan har mer än dubbelt så många poäng som någon annan lär väl bevisa rätt tydligt att tävlingen inte fungerar som det var tänkt.

Precis, överflödigt med massa snack, när en tävling ser ut så här då är det fanimej bättre med en vanlig utlottning eller en tävling ej kräver 10-timmars sträck sittande.

1:an hade 3 gånger så mycket som 3:an, hur fan går det ihop. Har lite svårt att tro att varje gång 3:an fick 1 poängare så plockade 1:an hem 3.
Eftersom båda verkar ha suttit konstant hela dagen måste ju det där poängsystemet fungera väldigt dåligt.

Inaktiv
Skrivet av saziii:
Skrivet av Margy:

Att ettan och tvåan har mer än dubbelt så många poäng som någon annan lär väl bevisa rätt tydligt att tävlingen inte fungerar som det var tänkt.

Precis, överflödigt med massa snack, när en tävling ser ut så här då är det fanimej bättre med en vanlig utlottning eller en tävling ej kräver 10-timmars sträck sittande.

1:an hade 3 gånger så mycket som 3:an, hur fan går det ihop. Har lite svårt att tro att varje gång 3:an fick 1 poängare så plockade 1:an hem 3.
Eftersom båda verkar ha suttit konstant hela dagen måste ju det där poängsystemet fungera väldigt dåligt.

Tror han hackade hela FZ och gjorde så att han fick massa poäng medans alla som är arga på fz inte fick några:)

Medlem
Skrivet av saziii:
Skrivet av Margy:

Att ettan och tvåan har mer än dubbelt så många poäng som någon annan lär väl bevisa rätt tydligt att tävlingen inte fungerar som det var tänkt.

Precis, överflödigt med massa snack, när en tävling ser ut så här då är det fanimej bättre med en vanlig utlottning eller en tävling ej kräver 10-timmars sträck sittande.

1:an hade 3 gånger så mycket som 3:an, hur fan går det ihop. Har lite svårt att tro att varje gång 3:an fick 1 poängare så plockade 1:an hem 3.
Eftersom båda verkar ha suttit konstant hela dagen måste ju det där poängsystemet fungera väldigt dåligt.

nja, så förenklat är det inte. alla spelare fick ju inte x antal symboler var med y värde, utan det fanns en pool som spreds vid specifika tillfällen där användarna fick hogga och leta reda på dem.

dessutom så skrev man in fel re captcha text så blev man straffad och fick inga symboler tills nästa pool dök upp. vilket var många som gjorde och gnällde i efterhand att de aldrig fick några symboler...

hur exakt denna distribution av symboler skedde vet jag inte,
men den var ganska påtagligt annorlunda runt 23-tiden från 07 då det var betydligt fler användare då.. vid 23-tiden då det var enbart ett fåtal så märkte man direkt om någon hade skrivit fel re-captcha text för man fick helt plötsligt betydligt fler symboler.

är aningen intresserad att veta mer om hur tävlingen fungerade i efterhand, man gjorde en del analyser under veckan som var men det var inte riktigt som man förväntade sig

Inaktiv

Äsh grabbar. Ingen ska klaga på satanski.

Var glada för hans skull

God jul!

Medlem

Ajja, wut u gonna do. God natt, god jul och gott nytt år.. typ..:P
OCH grattis till vinnarna..

Medlem
Skrivet av Punchbag Polly:

Jag är lite trött på det här snacket om att det bara är folk som inte har nåt att göra om dagarna som kan tävla. Jag tycker det låter som avundsjuka. Man gör ett val, oavsett sin sysselsättning. Pluggar du kan du skolka. Du har hela tiden ett val. Som många sagt, det verkar som om de flesta anser har sig en laglig rätt att ställa upp i tävlingarna.
Själv jobbar jag som fotograf men valde att inte ta några jobb de vardagar som tävlingen var på. På helgdagarna var det enda jag hade inbokat var ett julbord, men det skippade jag. Mest för att jag började ligga bra till i tävlingen men även för att jag inte äter kött och vi alla vet hur ett köttjulbord på en resturant ser ut. Jag bestämde mig för att jag kunde helt enkelt klara mig utan det julbordet.

Snälla, sluta klaga. Det är ingen som tvingar er att ställa upp, det finns olika förutsättningar för alla i de flesta tävlingar. Du ser ingen med Downs syndrom klaga bara för att personen inte får ställa upp i OS simlag.
Sluta helt enkelt att slänga ut en massa fördomar bara för att ni inte kan ställa upp själva. Som sagt, ni gör ett val. Priserna är helt klart välförtjänta för den tid man lagt ner.'

OS handlar ibland om att finna världens bästa simmare/simmerska. Så då har alltså fz just utsett de medlemmar med mycket disponibel tid som är bäst på att uppdatera webläsaren och svara på captcha-frågor? För det är ju just det som krävs för att kunna vinna. Var det verkligen vad FZ ville åstakomma med den här tävlingen, eller var det kanske så att det var något annat som var målet?

Polly, du kan inte se den här tävlingen som ett sätt att mäta prestationer, som ett sätt att se vem som är bäst på något. Det blir inte meningsfullt eftersom det inte är dess syfte. Istället är FZ:a ute efter något helt annat - goodwill, locka fler besökare/pageviews och att på så vis öka vinsten en smula i det långa loppet.

Ser man det så så bör ju tävlingen vara riktad mot alla medlemmar, eller åtminstone flertalet, annars faller ju lite poängen med den. Då kanske du kan förstå att folk tycker tävlingen är dålig, eftersom den utesluter de människor som inte känner att de kan unna sig lyxen att ägna en dag åt att uppdatera en webläsare? Flertalet medlemmar verkar ju nämligen inte kunna det. Någon laglig rätt att delta är det inte fråga om, men man kan ju fråga sig vad syftet är med att göra en tävling av den här typen där så få har en chans att vinna.

En lösning hade varit att låta skatterna representera lotter i ett lotteri. Jag kan inte lotteriinspektionens föreskrifter exakt, men det lär knappast vara första gången en tidning/hemsida lottar ut priser i den här klassen, så något fiffigt sätt att komma runt det problemet bör ju finnas (frågor, slogans, etc.).

En annan lösning hade varit att göra en något mer meningsfull tävling, t.ex. ett spel, fototävling, julrim, etc. och att göra det mindre tidskrävande för att på så sätt nå en bredare publik.

Medlem

Jävlar vilken stor post som skrevs precis efter min lilla.. tänkte bara säga.. *cry* min lilla 360 fick RRoD idag, lite deprimerande
Det var allt, gutten natten. Eller nåt.

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Skulle vilja se någon som har varit medlem i några år som vinner istället för dom som registrerar sig idag och tar hem priserna.

Att man är nybliven medlem betyder ju inte nödvändigtvis att man är nybliven läsare.

Inaktiv

Det känns skumt att satanisk och Mrsnöre lyckats få cirka 60p mer än mig per timma, jag är fortfarande slut efter gårdagens 17timmars batalj ^^.

Jag på pekar inte att någon är fuskare här men om det vore så, så känns det riktigt surt att förlora eventuella priser & placeringar pga det. Hoppas bara FZ gör sitt bästa för att kolla att inget fuffens ligger bakom dom extremt höga poängen. Om inte det så är antagligen det här tävlings systemet väldigt buggat & obalanserat eller så har dom lyckats hitta en exploit i systemet.

Tror inte det här hör helt till chans eftersom jag kan lova att jag hamrade på FZ länkar till färgen på musen börja försvinna! ;D


signatur

The definition of insanity?

Medlem

grattis!!! o/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av matte89:

Det känns skumt att satanisk och Mrsnöre lyckats få cirka 60p mer än mig per timma, jag är fortfarande slut efter gårdagens 17timmars batalj ^^.

Jag på pekar inte att någon är fuskare här men om det vore så, så känns det riktigt surt att förlora eventuella priser & placeringar pga det. Hoppas bara FZ gör sitt bästa för att kolla att inget fuffens ligger bakom dom extremt höga poängen. Om inte det så är antagligen det här tävlings systemet väldigt buggat & obalanserat eller så har dom lyckats hitta en exploit i systemet.

Tror inte det här hör helt till chans eftersom jag kan lova att jag hamrade på FZ länkar till färgen på musen börja försvinna! ;D

Nä, jag hoppas verkligen inte att det är något fusk som ligger bakom dem höga poängen.

Kollar man på vinnare från torsdag - lördag har vinnarna i gårdagens skattjakt alltså ~2 gånger så mycket mer poäng.

Kommer inte ihåg hur mycket score jag fick, men det var väl kring 140-160,
Om jag hade h4xxat hela gårdagen hade jag nog klarat mig till topp 10, kanske? Men no encouragement för plats 10.
Grattis till satanski för TV:n, säkerligen ett trevligt tillskott inför jul.


signatur

I am da Starwars nerd

Medlem

Ett sätt som jag hittade att snabbt samla poäng på var genom att sätta bookmarks på i stort sett hela sidan och sedan välja "Open all in Tabs" så fort det fanns symboler. Men detta krävde lite mer bandbredd än vad jag har i tillgång, så jag struntade i det

Förvånar mig inte om de på toppen använt något liknande sätt, + att de antagligen har haft rätt snabb uppkoppling om de gjort på detta sätt.

Får man lov att fråga vad du har för uppkoppling, Satanski?

Inaktiv

Ni säger att dom har två gånger så mycket mer poäng men då finns det ju bara en förklaring?

En tog en symbolspoängarna

och.. top 1 och 2 tog två poängs

Lättare än så blir det inte?

Medlem
Skrivet av Xay0r:

Ett sätt som jag hittade att snabbt samla poäng på var genom att sätta bookmarks på i stort sett hela sidan och sedan välja "Open all in Tabs" så fort det fanns symboler. Men detta krävde lite mer bandbredd än vad jag har i tillgång, så jag struntade i det

Förvånar mig inte om de på toppen använt något liknande sätt, + att de antagligen har haft rätt snabb uppkoppling om de gjort på detta sätt.

Får man lov att fråga vad du har för uppkoppling, Satanski?

just nu så har jag ingen, blixtvik har trasat ned sig :), men jag har riggat upp min wlan router som mottagare till min kompis wlan som bor i huset brevid och han har 100/10

Medlem

Satanski får man fråga vilken taktik du använde?
Den visade sig vara väldigt effektiv iaf

Medlem

Grattis till vinnarna.

Dock är jag den värdiga vinnaren då jag igår började tävla från 13:00, diskade en enorm disk, tvättade och torkade flera maskiner kläder, storstädade (även sängen), lagade mat och postade brev. Ändå hamnade jag på ett antal hundra poäng.

Ja, jag skryter om en av de stressigaste dagarna i mitt liv. Men det var kul. ^^

Synd att det bara är topp 3 istället för topp 10 som får pris. =(

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Grattis till vinnarna.

Dock är jag den värdiga vinnaren då jag igår började tävla från 13:00, diskade en enorm disk, tvättade och torkade flera maskiner kläder, storstädade (även sängen), lagade mat och postade brev. Ändå hamnade jag på ett antal hundra poäng.

Ja, jag skryter om en av de stressigaste dagarna i mitt liv. Men det var kul. ^^

Synd att det bara är topp 3 istället för topp 10 som får pris. =(

Där har vi vinnaren! Han som kan samla poäng, men samtidigt fixar med hushållssysslorna!! Fast postade brev är väll inte speciellt krävande... eller? -.-


signatur

Även om jag skriver runt på forumet så klassas jag som en aktiv gamer :)

Medlem

Vad är det för TV då? Har fått för mig att det är en Samsung LE-40A656.. nån som kan bekräfta?

Skriv svar