Avancerat grafikkortsproblem, Expert please :) ?

Inaktiv
Avancerat grafikkortsproblem, Expert please :) ?

Dear Computer Expert please help
Hej!

Detta är nog det konstigaste problem jag haft. Har en AMD 3600+,1gig ram, med grafikkort 7900 GT Nvidia.

När jag tex kör Quake Wars och alla nya spel på medium eller max inställningar flyter spelet på bra. MEN efter 2-3 min så får jag upp massa fraktaler och bildstörningar som kommer smått, sen mer o mer, sen hela skärmen f...cked up

MEN när jag kör på low klarar den sig oftast, men inte ens low i UT3 demot funkar, funkar 2-3 min sen samma problem.

NEJ, det är inte värme problem som jag fått höra tror jag, har tom stängt av spelet snabbt när fraktalerna börjar komma sen gått in i nvidia control panel och kollat värmen, 40 ynka grader som det är när jag e i windows typ. Sen om jag gör så när det börjar spåra ut klara sig oftast datorn och jag kan fortsätta surfa......men om jag efter en sån manöver går tillbaks till spelet hänger det upp sig på kortare tid .....argh!

Sen på processor och moderkort e det 35 grader vardera. Jag har tom öppnat datorn och installerat extra fläkt, och datan e öppen hela tiden

Hur ska jag se var felet är ?
Notera : förut händ detta tom när jag bara kolla på film, men nu kan jag kolla på film utan problem, och jag har ej ändrat nått på datorn.

:evil:
Tacksam för all hjälp ni kan ge

nj
Medlem

Har du testat byta drivrutiner för kortet och se om felen försvinner?

Är grafikkortet överklockat? Grafikfel brukar kunna uppstå om GPU:n/minnet är överklockat för högt.

Inaktiv

tja nj....
eh, datorn e som jag fick den av datorbutiken.se
men dom kanske i sin tur klockat upp det? men det går väl inte förrän man har installerat windows o drivrutiner, eller det kanske går med processorn/minnet, hur ser man om det är klockat för högt........ok jag vet jag e lite ny på sånt här

Edit:Fick datorn i delar av datorbutiken....

Edit2: Gjorde som du sa, la in nvidias nyaste beta drivrutiner, exakt samma fel, prova ut på low gick bra i 5 min sen hann jag precis gå ut ur spelet innan datan låste till sig, provade vänta 10 sec gick in i ut3 hänger sig tom i menyn hehe

Inaktiv

Info från nividia monitor :
CPU Core : 2222 Mhz
HT Link : 1010 Mhz
Memory : 335.320 Mhz

Pci-E : 2500 Mhz
GPU core : 450 Mhz
GPU Memory : 661 Mhz
Nått som är för mycket???, och om hur ställer man ned, har själv aldrig ändrat nått, men kanske datorbutiken gjorde det?

Medlem

Gör ren kylflänsarna på grafikkortet.

OCH ATT HA DATORLÅDAN ÖPPEN GER SÄMRE KYLNING. När ska folk fatta det egentligen?


signatur
Medlem

Inte missat att installera chipsetdrivers till moderkortet? Kan vara värt att nämna iallafall.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Döende kort kanske?

Säker på att det inte är värme problem? Tempen på GPUn kan sjunka ganska fort, om du stänger ner spelet och sen startar ett program för att se tempen kanske den hunnit ner till normala nivåer. Men om du gjort det snabbt som du säger så kanske inte.

Hur länge har du haft datorn och hur länge har du haft problemet?


signatur

<3

Inaktiv

Läser inte igenom allt men antingen ÄR det värme, olika spel
ger väldigt olika värmetoppar i GPU:n. En del på lägsta upplösning,
en del inte alls.

Är du säker på att överhettning inte förekommer så bör det vara
som nj säger. Överklockning ger de symptomen.

Om vi säger så här då: Vet du hur det ser ut under
GPU:n. Är där ett TUNNT lager med bra kylpasta jämt
fördelat? Kolla även så att bryggan inte blir överhettad.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av cammo:

Gör ren kylflänsarna på grafikkortet.

OCH ATT HA DATORLÅDAN ÖPPEN GER SÄMRE KYLNING. När ska folk fatta det egentligen?

hehe alla är väl inte proffs som du, eller tror du det själv eller ?
får vi röra dig ......... hehe
du fattar nog......

Inaktiv

tackar så mycket för hjälpen ska försöka med era tips!!

nj
Medlem

En risk som finns är ju att kortet är trasigt/skadat (tex ESD-skada vid montering, har för mig sådana skador kan ge liknande grafikfel) så om du inte får ordning på det och har garanti kvar så kan det vara en idé att utnyttja den. Kan vara bra att kontakta Datorbutiken innan du börjar fippla med kylpasta på kortet, för risken finns att de anser att du förbrukat garantin om du gör ett sådant ingrepp själv.

1
Skriv svar