Medlem
direct-x 10

tjena! jag undrar när direct-x 10 kommer slappas samt om det kommer funka till windows xp?

tack.

edit: en till fråga.
det står på min grafikkortskartong att kortet kräver ett nätagg på 400w, men jag har bara 375w i datorn.

går det bra ändå eller? vad blir sämre och vad kan hända? kortet är ett geforce 8600GTS btw

Medlem

DX10-kort är släppta. Nvidias 8000 serie och ATIs 2900 serie.

Nej, DX10 är för Vista enbart, så det kvittar att kortet klarar DX10. Ja, det finns ingen anledning att DX10 ska köras enbart Vista längre, och ja, det arbetas på det. Men det finns mig veterligen inget alternativ till Vista idag om du ska ha DX10.

Det kommer med största sannolikhet gå bra. Är inte nätagget helt värdelöst så är det oftast inga problem. Det värsta som praktiskt händer är att ditt grafikkort inte får tillräckligt mycket ström och därför inte funkar som det ska. Tänk på att de inte direkt skriver ut minsta möjliga, utan att drar till med säkerhetsmarginaler för att inte folk ska böla.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

DX10-kort är släppta. Nvidias 8000 serie och ATIs 2900 serie.

Nej, DX10 är för Vista enbart, så det kvittar att kortet klarar DX10. Ja, det finns ingen anledning att DX10 ska köras enbart Vista längre, och ja, det arbetas på det. Men det finns mig veterligen inget alternativ till Vista idag om du ska ha DX10.

Det kommer med största sannolikhet gå bra. Är inte nätagget helt värdelöst så är det oftast inga problem. Det värsta som praktiskt händer är att ditt grafikkort inte får tillräckligt mycket ström och därför inte funkar som det ska. Tänk på att de inte direkt skriver ut minsta möjliga, utan att drar till med säkerhetsmarginaler för att inte folk ska böla.

tacktack!

Medlem

Men när jag läser om mitt 2600XT så verkar det stödja DX10? Kan man få det bekräftat någonstans?
Om jag uppgraderar till Vista, blir grafiken automatiskt snyggare om man spelar ett spel som stödjer DX10? Finns något sånt ute redan?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

nj
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Men när jag läser om mitt 2600XT så verkar det stödja DX10? Kan man få det bekräftat någonstans?
Om jag uppgraderar till Vista, blir grafiken automatiskt snyggare om man spelar ett spel som stödjer DX10? Finns något sånt ute redan?

Alla kort i HD 2000-serien från AMD/ATI stödjer DirectX 10 (med undantag för vissa Mobility-varianter för laptops), kan bla läsas om på AMD/ATIs infosida om Radeon HD2600.
#Call of Juarez, #Company of Heroes och #Lost Planet: Extreme Condition ska ha stöd för DirectX10-grafik än så länge, exakt hur stor skillnaden blir rent utseendemässigt vet jag inte men prestandamässigt så får du vara beredd på att det knappt blir spelbart om du möjligen inte kör med låga grafikinställningar.

1
Skriv svar