Laptop för Maya 8.5

Medlem
Laptop för Maya 8.5

Tjena!

Är så att ja ganska nyligen börjat på högskola och läser ett grafik innriktat program där vi använder oss av Autodesk Maya 8.5.

Jag har bestämt mig för att införskaffa en laptop att använda att arbeta med Maya på, men det ska även vara en ok dator att spela på (eftersom ja är en gamer ) och fungera ihop med en tv för långa filmkvällar 8)

Har kollat runt lite på olika hemsidor men eftersom jag inte har så bra koll på nya datordelar för tillfället så vet ja inte vad som fungerar bra ihop t.ex ska ja satsa på en dator med Vista eller är de bättre att köra något annat operativsystem?

Edit: Glömde tillläga att min budget ligger på
ca: 15 000kr

Medlem

En Dell XPS 1710 får du för runt 15 000:- med 2GB ram. Ska du däremot ha 4GB så får du hosta upp någon tusenlapp till.

Annars finns ju Dell XPS 1730 men den ligger på över 20 000:-.

Finns säkert andra märkesburkar som funkar också men Dell brukar kunna leverera mycket dator för pengarna.

Medlem

Har kollat lite på dell men vart ja än klickar på XPS M1710 sidan så ligger priset på +19 000kr och inte +15 000kr som de står på sidan... är säkert en väldigt enkel förklaring till detta men om någon kunde säga mig varför vore det snällt.

Sen vad är det bäst att satsa sina små slantar på, en bra processor eller ett bra grafikkort?, och ska man sen satsa på ett grafikkort som stöder
DirectX 10 eller inte?

Tack i förhand

1
Skriv svar