Medlem
Flaskhals??

Är det nån som kan säga om min uppsättning kan ha en flaskhals för jag tycker inte att datorn presterar riktigt som man tycker att den skulle :\

Min dator:
Amd 4200+ 2.2Ghz
Radeon x1950xt
2Gb 800mhz ram

nj
Medlem

Nu är jag inte helt hundra på hur snabb processor det krävs för att fullt utnyttja ett X1950XT, men en gissning kan vara att din processor håller tillbaka den lite.
Om du har möjlighet så kan du testa öka upplösningen i spel och så och se om du märker någon större prestandaskillnad, eller om den håller sig på samma nivå som i lägre upplösningar. Är den ungefär detsamma så är processorn en flaskhals (ju högre upplösning, desto mer måste grafikkortet arbeta med den information som skickas från processorn).

Inaktiv

Flaskhalsen är helt klart processorn...

Medlem
Skrivet av nj:

Nu är jag inte helt hundra på hur snabb processor det krävs för att fullt utnyttja ett X1950XT, men en gissning kan vara att din processor håller tillbaka den lite.
Om du har möjlighet så kan du testa öka upplösningen i spel och så och se om du märker någon större prestandaskillnad, eller om den håller sig på samma nivå som i lägre upplösningar. Är den ungefär detsamma så är processorn en flaskhals (ju högre upplösning, desto mer måste grafikkortet arbeta med den information som skickas från processorn).

Jo men jag kör aldrig spel över 1024*768 pga att skärmen inte pallar med det men det känns inte riktigt om min uppsättning klarar av spelen ändå riktigt fps drops m.m.

Tanken är iaf att köpa en Amd 6000+ 3.0Ghz och hoppas på att allting flyter på bättre så fort ekonomin tillåter

Medlem
Skrivet av Scr4t:

Amd 4200+ 2.2Ghz
Radeon x1950xt
2Gb 800mhz ram

Jag hade samma sak fast ett 1900xt och jag hade aldrig några problem i spel.

Uppgraderade till core2quad nyligen och gick från 5500 till 6500 i 3dmark06.


signatur
Inaktiv

Beror ju också på vilka spel vi pratar om.
Jag har testat de flesta system och i ditt fall
bör det helt klart vara CPU. 2,5GHz+ har jag
märkt att man minimum behöver med liknande system,
för att göra en lång historia kort och dåligt
formulerad. Kör du i 1024, vilket man ofta gör när man proffsspelar,
så blir det nog i detta fall bra mycket bättre med en 3,0GHz som du säger.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

tänkte låna denna tråd,

har suttit och funderat varför min dator suger, när folk med bra lägre specs klarar spel galant. är det så att det sitter en flaskhals i min dator någonstans?

*ASUS PTGD1-LA, intel 915P,LGA775,
*P4 3.60 GHz (1Mb), Fsb 800
*1024Mb, PC4200 533MHz
*Ati x850XT 256Mb, PCI-E
*2x 250Gb SATA,

misstänker grafikkortet och minnena, då det är en HemPC får man inte byta grafikkort men man kan sätta i mer minne. hur skulle det fungerar om man köper 2Gb (2x1Gb) minne, går det att kombinera 2x 512Mb och 2x1Gb för att få 3Gb? skulle det göra stor skillnad?

Inaktiv

2048 mb är bra mycket roligare än 1024 mb minne... Stor skillnad i många spel. Vad jämför du med för andra system?
Att det är en Hem-PC bör inte sätta stopp för en uppgradering av tex grafikkortet... Den datorn måste ju ha ett par-tre år på nacken och därmed är väl den avbetalad?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

2048 mb är bra mycket roligare än 1024 mb minne... Stor skillnad i många spel. Vad jämför du med för andra system?
Att det är en Hem-PC bör inte sätta stopp för en uppgradering av tex grafikkortet... Den datorn måste ju ha ett par-tre år på nacken och därmed är väl den avbetalad?

nej dessvärre är inte datorn så gammal feb-06, så snart två år gammal. betyder också att det är 1 år kvar innan vi kan köpa loss den.

jämnfört med kompisars system, "har du spelat det spelet? fan va det är snyggt på max! - det spelet kan jag inte ens köra på medium. -Va!? din dator är ju bra mycket bättre än min!" så kan ett samtal oss emellan låta. jag vet inte vad det beror på punkt för punkt är min dator bättre, ändå slår han mig prestanda mässigt.

Spel jag inte kan maxa (i 1024x768 ), fastän jag slår recommended med råge:
*Mafia
*Neverwinter Nights (1)
*Max payne 2
*Halo
*Sim City 4
*Morrowind

listan kan göras längre. ibland undrar man om det verkligen sitter dom grejor i datorn som det utlovas. har kollat med SiSoft Sandra så det stämmer, om det nu inte är en konspiration?

om 2Gb gör stor skillnad vad gör då 3Gb? ska jag behålla de två 512-minnena och lägga till två 1024 minnen, fungerar det att ha stickor med olika mycket minne på?

Medlem

jag har en 850xt och den håller inte riktigt måttet längre i nyare spel, antingen att nya tekniker gör att det inte funkar alls eller att man får ha ganska låga inställningar för att spelen ska flyta.

till trådskaparen, jag tycker inte att dina specar ser så fel ut. Kör du tunga spel med höga grafikkinställningar?


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar