Medlem
Nubs

Är lite frustrerad över en sak som slagit mig nu när jag precis levlat upp ännu en alt till 70. Vet inte om det är mig det beror på eller om det bara är otur.

Iallafall, jag tror att vid varenda gång jag levlat upp ännu en gubbe lyckas jag alltid med konststycket att få en s.k. noob efter mig.
Det börjar alltid med att man träffar på dem runt lvl 40 något, någon som egentligen inte fattar något av vad spelet går ut på eller rent ut sagt är för dåliga spelare för att klara av att göra en enkel quest.

Men barmhärtig samarit som man är har jag inget emot att hjälpa någon på rätt väg, det är ju så pass enkelt att vem som helst som inte är förståndshandikappad kan lära sig spela WoW på högsta nivå. Behövs ju bara tid och hängivenhet.

Det börjar bli många man guidat rätt på vägen nu genom alla år, oftast går det ganska bra. En del börjar tillomed raida seriöst och bli vad man kan kalla för "duktiga".

Dock finns det några glänsande undantag. Dvs dem som inte ger sig med den hjälp de fått utan måste fråga om hjälp/boost/pengar o fan vet allt så fort man loggar in. Jag blir galen.. Vill ju inte be dem fara åt helvete heller då de kan vara ganska trevliga personer. Men vad ska man göra?
Vill ju inte vara fräck och säga till dem att "klarar du inte questsen i HFP som lvl 60 borde du kanske prova Teletubbies istället" även om det blir så man tänker. Man förstår ju att hjälpen är väl uppskattad då man kan alla quests utantill och spelar igenom en zon på ett par timmar vilket kan ta dagar för någon som aldrig vart där förr.

Nej något tips på hur man dissar utan att dissa?
Har inget emot att hjälpa men när folk förväntar sig att man tillomed ska spela åt dem orkar ja inte mer.
Det här måste väl ha hänt de flesta som är någorlunda hjälpsamma nån gång.

Inaktiv

först: haha "klarar du inte questsen i HFP som lvl 60 borde du kanske prova Teletubbies istället"

sen: jag har precis samma problem, har en lvl 70 mage som stalkar mig och på något sätt har han lyckats på fullt T4 gear, hur somt helst hanr frågar dumma frågor och är allmänt irriterande...

Hur som helst, tack för att du startade denna tråd, vill nämligen också ha svar på denna fråga

Medlem

Kan verkligen hålla med om det där.
Men det finns ju noobs och det finns trash noobs.

Nooben - är den som mellan lvl 1 och lvl 40 ställer frågor om allt möjligt, aldrig pengar, kanske nån boost då och då men inte allt för ofta.
Nooben - är oftast den som är 10+ lvls under dig, och efter ett tag klarar sig själv och glömmer bort dig vid lvl 60 (kanske säger hej nån gång).

Trash Nooben - Är den som mellan lvl 1 till och med end game lvl (lvl 60 wow, lvl 70 TBC, lvl 80 WotLK) fortfarande jagar dig och ställer frågor, oftast om hur mycket guld du ska ge honom för det där epic svärdet på AH.
Trash Nooben - är också den som har svårt att skriva normalt
(exempel: "can u gief me sum mooney, plx?" "i need it for a sword on ah").
Trash Nooben - är den som i sällsynta fall är i samma lvl som du, och joinar ett party för en instans och lämnar partyt mitt i instansen för att göra något annat, och kommer tillbaka senare och säger hej (oftast nästa dag då du har ork för en till instans).

Ja, hur blir man då av med dessa noobs?
Enklast är ju den vanliga nooben, den som bara är ny för spelet, är i åldern 12+ och har en form av sinne.
De försvinner med lvlarna, som sagt tidigare runt 60 eller så blir du kompis med dem och är i samma guild ett tag och skrattar åt nya noobs.

Trash Nooben - /w "hej", "hello", "good to see you again" o.s.v i all jävla oändlighet.
Det finns egentligen inget enkelt sätt att få bort dessa (/shoo) men det finns sätt.
Så fort de viskar att de vill ha med dig i en instans säg att du har annat att göra, exempel: kolla AH, göra en annan instans (BT, Kara, SFK!).
Gör samma sak om och om igen tills de tröttnar på att viska till dig.
Och vips så är de borta, ända tills de blir uppgraderade till vanliga noobs, och säger förlåt för att jag var en sån korkad nöt och frågar hur man blir av med en noob.

Medlem

Detta är nåt som visar sig om man själv kan spela. Har råkat ut för mycket folk som frågat mig massor. Jag va först med i ett stort guild men slutade raida så jag skapade ett eget litet guild som bara va mitt, dvs jag va ensam i det. Först va det folk som frågade vad mitt guild raidade och sen vilken server jag kom ifrån då jag hade ett cpguild men stod i T6 gear. På senare tid har jag dock fått lite andra folk efter mig som frågar massor och vill veta massor då jag inte är helt borta på spelet utan kan en hel del om olika saker. De frågar om jag kan fixa saker, och varje gång jag ställer upp (har väldigt sällan nåt att göra nu för tiden), så frågar de bara oftare.

Det är visserligen ganska kul att ha folk efter sig och man kan även lära folk att spela, men ibland så vill man bara att de ska flyga och fara så man slipper dem när de frågar om man kan göra precis allt åt dem.


signatur
Inaktiv

Frågor och Svar för den som levlar en alt och får förfrågningar:

Q - "hi man, can you help me with my quest?"
A - "Hi, there! No, sorry, unfotrunalitly i don't think i'll have the time. I have to level my own character to.
Q - "ow, cmon... its just a quest"
A - "I think you can solo it! If you don't know where to go, check WoWHead.com!"
Q - "ty man""
A - "Your Welcome!"

Q - "hey man, can you boost me?"
A - "Nah, sorry, im to weak to boost you."
Q - "ah crap... nvm..."

Q - "agh, mate, i have money issue, can you gimme some gold?"
A - "Would love to, but i don't have any money myself! Just bought a mount..."
Q - "ahhh, okey... ty anyway"

Dom svaren är absolut inte några dissningar, även om många säkert är lögner. Jag kan fler svar om det var något svar du ogillade, vet även såklart svar om någon frågar din en level 70 karaktär.


signatur

Tack för att du läste detta meddelande.
Jewel, the response to WoW and Wii

Gen
Medlem

Håller med Jewel, säger man nej på ett trevligt sätt tillräckligt många gånger så ger de upp.

Har också haft problem med stalkers nu när jag levlade min senaste gubbe. Dock var en av dem en tjej och då blev det plötsligt lite svårare att säga nej (visst är det så?). Iofs lärde hon sig spelet väldigt snabbt och nu pratar vi mest om spelet i allmänhet och jag känner inte att hon är i vägen på något sätt.

Medlem

Tack för tipsen.
Brukar försöka va den upptagna typen, vilket ioförsig stämmer. Med en realtivt färsk lvl 70 mage finns det mycket roligt att hitta på efter ha kört holy/prot pala senaste året. Går ju faktiskt döda saker hela tiden, utan downtime!! Skitkul verkligen Att man kunde få den känslan av WoW igen!

Medlem

Har också fått jobbiga förfrågningar förut.

Skrev att jag va tvungen att dra en handtralla. Så problem löst

Medlem

Eller så säger man bara "Time is money, my friend."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Gen
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Eller så säger man bara "Time is money, my friend."

Om du citerar goblins så är det "Time is money, friend" utan "my" för att vara exakt

Bildbevis!

1
Skriv svar