Är detta en bra dator?

Inaktiv
Är detta en bra dator?

Hej!
Min ena dotter har fått Wow, än så länge "första spelet i wow". Spelet funkar bara skapligt på vår bärbara dator, bilden fryser ett par minuter ibland. Likadant blir det med Sims. Har kört test för bägge spelen mot datorn på system requirements lab, och det visade sig att det är några videogrejer på grafikkortet som dels ej finns och det som finns är ofullständigt.
Jag gick in härom dagen till en liten databutik, de har bra koll ej som mainsteambutikerna som har dålig koll (tycker jag). Visade där min utskivna skärmdump på testet. Killen i butiken sa att det ej går att uppgradera grafikkortet. Min fråga nr 1: Är det verkligen så kört?
Om jag ska köpa en ny dator, föredrar jag en stationär mest för att det vid behov går att byta ut grafikkortet. I butiken hade de enl honom en bra speldator, värt att tillägga är att den har bra kylsystem. Nåväl, jag har kopierat o klistrat in infon ang den datorn nedan. Jag har inte tillräckligt med kunskaper att avgöra om det är en bra dator för det priset. Tot 10 000 kr inkl 22-tumskärm, mus o tangentbord samt windows XP.
Datorn kommer främst användas för wow, sims(7 st), samt se på film o dyl. Skulle vara väldigt tacksam om ngn som har koll på sånt här kan svara om datorn är bra och prisvärd. Vore så surt att köpa en som börjar krångla när spelen går på högvarv. Tack på förhand!
Info om datorn jag kanske ska köpa:

Moderkort: ASUS AM2 NF4SLI DDR2 SATA2 R GBL
Minne: 2st 1GB 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM
CPU: AMD ATHLON 64 4200+ AM2 (62W) BOX
Låda:Sunbeam Tuniq Symmetry 1 Miditower
Grafikkort: CLUB 3D GF8800GT PCI-E 320MB GDDR3
Hårddisk: MXT DIAMONDMAX10 320GB SATAII
DVD-brännare DVD+-RW RAM LS 18X
Nätdel: Nätdel 500W ATX12V rev 2.2, aktiv PFC, PCI-Express, SATA.

Medlem

Den datorn funkar till wow, garanterat... Dock så tycker jag att priset verkar lite väl högt för just dom delarna...

Inaktiv

Tack för snabbt svar! Själva hårdisken kostar 8 000 kr. Om nu detta är en bra men dyr dator, hur och var kan man hitta en likvärdig till mindre pris?
Det måste vara en som är klar för att använda, jag kan inte köpa olika delar och sätta ihop själv.

Medlem

Det här datorn kanske inte är lika likvärdig men men, du kan alltid kolla;)
http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=29


signatur

Wai

Medlem

Hårddisk = lagringsutrymmet och inte själva datorn

Se det såhär;

Du får en mycket bättre dator såhär tex;

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10162

eller mera för spel;

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274

och dessutom billigare.

Inaktiv

synd att du inte kan tänka dig att köpa delar och plocka
ihop själv isf skulle jag säga
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200
den borde klara dom kraven som du ställer

Medlem

Kan man inte beställa att dom ska plocka ihop grejerna när man köper online? Typ dom lägger till 500kr + så får du den ihopmonterad. Annars så skulle jag höra mig omkring på jobbet/vänkretsen ifall nån kan eller har en son som kan sätta ihop dattamaskinen för en 300-500.
Bättre och köpa delar för 4-5k och kanske en 300-500kr till nån som sätter ihop hela skiten. Än att du gå och betala 10k för samma sak på nån Datoraffär.


signatur

I got a rocket in my pocket.

Medlem

Japp, det är mycket dumt att köpa datorn i en fysisk butik. Kolla in datorbutiken också. Dom har ihopmontering av datorer!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Tack för bra svar! Det kommer inte fungera att jag själv beställer delar och ber ngn sätta ihop...alldeles för rörigt för mig att ge mig in i det. Och Xhosa: Jag har kollat de länkar du lämnade. Den första datorn Komplett Home a45 skulle funka för alla här, ingen kommer spela mer än ett par timmar åt gången. Dock undrar jag om grafikkortet " Asus GeForce 8600GT 512MB DDR2, PCI-Express, 2xDVI-I/HDTV/HDCP"är tillräckligt för WoW och liknande spel. För så småningom blir väl spelen mer krävande för varje tilläggsspel. Kan man byta grafikkortet i den datorn ifall det inte skulle klara framtida spel?

Inaktiv

GeForce 8600GT 512MB med det grafikortet kan du spela WoW på högsta inställningar utan problem! Det kan jag lova dig, du kan dessutom spela Crysis med high/medium inställningar, och det är ett spel som kräver en hel del från grafikortet

Medlem

Här har du en fin dator som är mycket bättre än den du kollat på. På den kan du spela allt på mycket bra inställningar. Kan tillägga att den levereras monterad.
Den enda du behöver köpa till är skärm, mus och tangentbord.

Förslag från mig:
Skärm: Asus VW222U 22" Wide
Tangentbord: Logitech Media Keyboard 600
Mus: Microsoft Wireless Laser Mouse 5000


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

Här har du en fin dator som är mycket bättre än den du kollat på. På den kan du spela allt på mycket bra inställningar. Kan tillägga att den levereras monterad.
Den enda du behöver köpa till är skärm, mus och tangentbord.

Förslag från mig:
Skärm: Asus VW222U 22" Wide
Tangentbord: Logitech Media Keyboard 600
Mus: Microsoft Wireless Laser Mouse 5000

Det där är ett dåligt val, budgetmässigt är den även väldigt dyr.

Den jag länkade från komplett är helt klart det bästa valet hittils - all time.

Medlem
Skrivet av xhosa:
Skrivet av Achronos:

Här har du en fin dator som är mycket bättre än den du kollat på. På den kan du spela allt på mycket bra inställningar. Kan tillägga att den levereras monterad.
Den enda du behöver köpa till är skärm, mus och tangentbord.

Förslag från mig:
Skärm: Asus VW222U 22" Wide
Tangentbord: Logitech Media Keyboard 600
Mus: Microsoft Wireless Laser Mouse 5000

Det där är ett dåligt val, budgetmässigt är den även väldigt dyr.

Den jag länkade från komplett är helt klart det bästa valet hittils - all time.

32-bitars vista är aldrig bra :/ Med det kan du räkna bort en gig ram på en gång...

Medlem
Skrivet av Askamaia:
Skrivet av xhosa:
Skrivet av Achronos:

Här har du en fin dator som är mycket bättre än den du kollat på. På den kan du spela allt på mycket bra inställningar. Kan tillägga att den levereras monterad.
Den enda du behöver köpa till är skärm, mus och tangentbord.

Förslag från mig:
Skärm: Asus VW222U 22" Wide
Tangentbord: Logitech Media Keyboard 600
Mus: Microsoft Wireless Laser Mouse 5000

Det där är ett dåligt val, budgetmässigt är den även väldigt dyr.

Den jag länkade från komplett är helt klart det bästa valet hittils - all time.

32-bitars vista är aldrig bra :/ Med det kan du räkna bort en gig ram på en gång...

Konstigt - mitt fungerar perfekt och jag har inga problem. Du förstår att vi talar om en dator för någon som inte har behoven av att få ut maximalt hela tiden utan behöver stabilitet och ska spela WOW ett par timmar om dagen, max?

Inaktiv

Tack för bra datortips, utan dem hade jag säkert köpt en dator till överpris! Har googlat en hel del och läst på om grafikkort etc.. rätt intressant och lärorikt. En renodlad speldator skulle kännas onödigt då barnen inte hinner spela varje dag, i snitt en timme var om dagen per vecka. Jag vill också använda datorn för film och musik. Tycker Kompletts a45 passar perfekt för allas användarområden. Har bestämt mig för att köpa den.

1
Skriv svar