The American Dream?

Medlem
The American Dream?

Vad tusan menas med det egentligen?

Hör och ser det där på tv nästan hela tiden nu om folk som vill leva den amerikanska drömmen, men jag förstår inte vad det handlar om.

Vet nån?

Medlem

att genom hårt och hederligt arbete bygga sig ett drägligt liv.


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

Precis - möjligheten att kunna bli en "self made man"
Oavsett vem Du är, var Du kommer ifrån eller vilket socialt skikt Du tillhör kan Du skapa dig en förmögenhet i US.
Eller rättare sagt - så säger man att det skall funka, verkligeheten är kanske lite annorlunda...

Medlem

alltid undrat, kan man inte i "alla" länder få framgång bara man sliter och har viljan?

JA svarar jag, det kan man, men dom kanske inte har förstått det over there?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Medlem

Så är det nog Iceman, men generellt är det nog ändå lättare i de länder där man "ser upp" till de som lyckas och kanske inte har så stark influens av en jantelag (även om den luckras upp mer och mer här i Sverige)

Medlem

Sedan är det ju så att i länder med högre skattetryck, typ Sverige så suddas linjen i stort ut mellan medelklass och underklass. Det är t ex väldigt svårt att vara lite rik i Sverige. Antingen har man asmycket pengar eller så har man det ungefär som alla andra.
Tjänar du lite bättre än snittet så lönar det sig t ex ganska litet att arbeta övertid.

Men det är klart det går överallt. Vårt system är bara inte uppbyggt kring det.

Medlem

Karmalicious, ang övetid, håller med, det ger välldigt lite pengar att jobba övertid, tycker det knappt märks alls :/ borde vara mindre skatt på övertid så det get nått.


signatur

R.I.P The_maxx

MFC
Medlem

Exempel på "Teh American dream": Arnold Schwarzeneger


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

[http://www.imdb.com/title/tt0120669/]

sluta gnälla om jantelag, att vanligt folk inte hänger efter rika människor som bönder efter adel är bara sunt


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Det handlar inte bara om pengar, om vi nu skall prata jantelag - det handlar om begreppet "att få lyckas" och det har inget som helst med klass, socialstånd eller ekonomi att göra.

Medlem

Bönderna har aldrig hängt efter adeln i Sverige. Det är därför vi lyckats etablera en jantelag.
Tvärtom är det ofta bönderna som varit tjuriga och haft ganska stor makt i Sverige. Många bönder har ståndsmässigt varit adel och bönderna har fått hjälp av adeln vid sina uppror.

Hur som helst, som Jazman påpekar har det inte med pengar att göra. Faktum är att Jantelagen har inget med pengar att göra egentligen. Det handlar om att du ska inte tro att du kan lyckas om inte vi gör det eller bli något mer än någon annan.

Medlem

The american dream fanns en gång men nu för tiden skall man nog räkna sig som lycklig om det funkar...

EDIT

Skrivet av prikk:

eh... ok.

Jag hann inte skriva klart allt innan och nu orkar jag inte... jag tar bort det istället för att föklara mig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

eh... ok.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

kanske kan jämföra det me "folksport"?
En sport som alla kan bli något i? Som alla kan titta på und så vidare... ?

1
Skriv svar