Denna nedrans hype!

Medlem
Denna nedrans hype!

Är ni inte också trötta på den?
VILL man verkligen få reda på existensen av ett nytt spel 2 år innan det ens börjar vara i närheten av release? Vill du se filmer från ett halvfärdigt spel i 1 år innan du spelar spelet? Pallar du ärligt talat med att sitta o kolla på hundratals screenshots till ett nytt spel som släpps om 14 månader?

Det känns som om de enda som vinner någonting på all hype (för vi spelare är defintivt förlorarna här) är företagen som tjänar pengar på att vi köper spelen som varit hypade så länge.

Tänk så skönt att helt plötsligt läsa en RECENSION (ingen förhandstitt, ingen hands-on-beta, inte någon public-beta med no-good-team-mates som springer runt o förstör) där det står om ett nytt spel som har släppts. Spelet är jättebra, storyn fantastiskt och man sugs verkligen in i spelet. Spelet får bra betyg. Tänk sedan att det släppts ett DEMO av detta spel INNAN release (alternativt vid release) så att alla har möjligheten att prova spelet på sin dator för att se hur det fungerar med ens hårdvara. Nu springer alla glada människor och köper ett nytt spel. Detta utan en massa höga förväntningar på fräcka features som man läst om, och diskuterat på forum i 18 månader, vars funktion och effekt på gameplay man har haussat upp.

Är det en perfekt värld eller någonting som går att uppnå?

Känns iofs som att enda anledningen till att jag läser nyheter om spel/likn. (på fz t.ex.) är ju att ta del av information om nya spel som inte släppts ännu.. =D

Medlem

Överlag tror jag dom flesta tycker om att speltillverkarna släpper screenshots, filmer osv långt innan spelet kommer. Skulle även gissa på att speltillverkarna gör just det pga att spelarna kräver att få veta vad som pågår med spelet.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Och ser till att spelet inte går Psyconauts Alla som spelar det älskar det, men det var ju inte så många


signatur

Videomupp

Medlem

WildThing du har helt rätt. Det är så alla spel borde vara. Psychonauts och Beyond Good & Evil var båda toppenspel som bara inte hypades. Om INGA spel hypades hade dessa stått ut mycket mer!

Rissan-> men om ingen släppt information om att de jobbade på ett nytt superspel, skulle "dom flesta" fortfarande sukta efter screenshots då?

Medlem

Hade väl varit rätt jobbigt att spara upp pengar till spelen o dylikt då.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Boulund:

WildThing du har helt rätt. Det är så alla spel borde vara. Psychonauts och Beyond Good & Evil var båda toppenspel som bara inte hypades. Om INGA spel hypades hade dessa stått ut mycket mer!

Rissan-> men om ingen släppt information om att de jobbade på ett nytt superspel, skulle "dom flesta" fortfarande sukta efter screenshots då?

Om dom suktar och vill ha screenshots m.m oavsett hur länge innan spelet släpps dom annoserar att dom jobbar på det så ser jag inte hur detta är speltillverkarnas fel.

Storleken på hypen beror ju helt och hållet på spelarna. Ju större intresse från spelarna ju mer material kommer spelföretagen att släppa under spelskapandets gång.

Edit: Plus det Klosterkatten sa, ju större intresse ett spel skapar, desto lättare blir det för speltillverkarna att skaka fram pengar för att utveckla spelet.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Vet inte riktigt om jag håller med. Som jag ser det är hype något som ökar våra förväntningar till ett spel så mycket att det är stor risk att bli besviken när det väl kommer.
Men dagens övervakning av uppdateringar och nyheter av spel är så massiv att det i stort sett dödar hypen tycker jag.
I början är det givetvis en hype som ökar vårt intresse för spelet men efter ett tag har man fått så mycket information och bilder från spelet att man nästan känner att man sett allt spelet har att erbjuda. Man vill inte ser mer, man vill bara spela spelet och bli klar med det.
På det sättet tycker jag inte man blir besviken längre, för om man följer alla uppdateringar på spelet innan det kommer så vet man nästan allt det har att erbjuda.

Medlem

Visst medhåll härifrån. Hade gärna sett att mycket mindre material släpps. Crysis är ett bra exempel på överdriven hype. Allt har redan visats... Känns i.a.f. som det ibland och då har jag undvikit en hel del nyhetsmaterial. :/
En handfull bilder och en eller två filmer ur spelet räcker.

Tyvärr så är den tiden förbi. Hypen säljer som sagt.

Medlem

Ett frivilligt val från dom flesta att hänga på hypen.

Man kan göra ett aktivt val att inte va på och då blir man aldrig besviken.

Sen kan ju ett spel skapa naturlig hype genom att spel serien är väldigt bra och har en väldigt dedikerad core community som i ut exempelvis.

i runda slängar iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Half-Life var ju lite sådär, kom som en käftsmäll från klarblå himmel

det jag främst stör mig på vid hypning långt innan spelet är klart är att det ser bättre, coolare, snyggare, fräschare osv. på de första bilderna, sedan blir det bara sämre och sämre (inte sagt att det blir dåligt) för att sedan (ofta) vara som vilket annat spel när det släpps...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Werzion håller med, de frösta bilderna brukar vara sjukt snyggt, sen gör dom allt fult bara för att de med kassa datorer ska kunna lira det eller nått


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Werzion håller med, de frösta bilderna brukar vara sjukt snyggt, sen gör dom allt fult bara för att de med kassa datorer ska kunna lira det eller nått

Dagens utvecklare är för dåliga på att optimera, när jag kommer in i branschen då ...

Nej men allvarligt, spel borde optimeras bättre.


signatur

Bengebolle

Medlem

rblenin-> Jag håller verkligen med dig! Optimering är A och O. Plus att det förbannat skoj, speciellt att optimera kod iaf
När kommer du in i branschen egentligen? Ser fram emot detta!

Medlem

Hypemaskinen är nog svåremotståndelig för dagens spelutvecklare. Konkurrensen är ju mördande, och när i princip alla spel som släpps har allvarliga buggar kvar hjälper det nog om man har byggt upp en positiv stämning på förhand så att inte buggarna är det enda som diskuteras när spelet just släppts.

Riskerna borde vara uppenbara: gör man folk besvikna för många gånger kommer dom att tröttna. Det borde särskilt nyare utvecklare tänka på- det är inget fel med att tala sig varm för sin produkt, men man måste leverera också.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Jag håller med en smula med det som verkligen kryddar min taco är att de är som allra finast när de visas första gånger sedan sjunker grafikkvalitén undan för undan ända till release... någon mer som reflekterat över det?

Förmodligen gäller det att landa intressenter fort i utvecklingsprocessen... hype säljer kanske?

Ni minns vad Chuck D sade va?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Boulund:

Är ni inte också trötta på den?
VILL man verkligen få reda på existensen av ett nytt spel 2 år innan det ens börjar vara i närheten av release? Vill du se filmer från ett halvfärdigt spel i 1 år innan du spelar spelet? Pallar du ärligt talat med att sitta o kolla på hundratals screenshots till ett nytt spel som släpps om 14 månader?

Slutade läsa där.

Nej det orkar jag inte därför gör jag det inte. Kan titta på lite screens och filmer ibland men efter det så struntar jag bara i skit som det spelet.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

Håller faktiskt med Boulund. Men det har ju sina för- och nackdelar. Visst- det är bra att speltillverkarna kan pejla sina egna brister och fel och korrigera dessa. Men precis som alla hyper gällande musik, film, spel och annat känns det bara som jobbigt säljsnack och ett jävla malande för de duperade massorna. Titta bara på musiken. har tröttnat på skitmånga låtar innan ens plattan är släppt. Var är överaskningarna?
Men vem talar jag för när alla ändå är så jävla avtrubbade...

Bitter.

1
Skriv svar