Grand Theft Auto IV

Robot
Grand Theft Auto IV

Sju månader efter konsolpremiären är det äntligen dags för datormänniskor att sätta tänderna i GTA IV. Ett närmast garanterat bra spel, men slår det originalet?

#microsoft, #grand-theft-auto-san-andreas, #mafia


Medlem
FZ testar GTA IV på dator

Spelet är faktist värt betyget eftersom att bugar och dålig optimering ej hindrar spelet från att fortfarande vara ett mästerverk


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Med tanke hur dåligt optimerat och att man måste ha GFW:L IE, Flash Player så skulle jag knappast ge det mer än en svag 2a. Men å andra sidan skulle jag inte ge konsollversionerna mer än 3/5, så det är lika stor sänkning.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Bra recension. Doock kräver detta spelet en alldeles för bra dator för att ens fungera.

Medlem

Är jag den ända som enbart har haft ett få antal crasher sen release och anser att spelet är i toppskick? Favoritspel.. Windows LIVE och Rockstars Social club fungerar fint för mig.
Är det verkligen SÅ buggigt?

Medlem

Jävligt dåligt av rockstar hur dom har gått med ursäkten "Detta spel kräver en bra dator för att flyta på bra". Skitsnack, Crysis ser bättre ut än detta och det flyter på bättre. Hade gett spelet högre betyg om det inte var för den usla optimeringen och rockstars "anti-mod" väg som dom valde denna gång...

Jag har verkligen tappat respekten för rockstar efter denna kalkon

Medlem

Oförtjänt betyg då buggar och obefintlig optimering påverkar spelet något enormt. Är man van vid enormt finpolerade spel som t.ex i princip allt Valve har gjort så är det väldigt svårt att uppskatta gta4 till pc, då det känns som att man spelar Crysis på en P3a med ett Geforce2 kort. (Eller som att spela CS med software grafik på en delldator i skolan om du skulle föredra den jämförelsen.)

(Skrattretande att spelet inte stödjer AA.)

Det är synd, för GTA 4 hade kunnat bli grymt kul. Reprisfunctionen är fantastisk och borde finnas i alla spel. Med co-op i storyn och en optimering som gör att man skulle kunna ha runt 80fps i stället för runt 25 med ett 8800GTX och likvärdig resterande hårdvara så hade gta 4 varit riktigt, riktigt bra.

Jag hoppas på Maffia2 istället.

Medlem

Inget plus för grafiken? Skojar du?
Dynamiska skuggor, bättre texturer, fler bilar, m.m.

Medlem

"Med en tvåkärnig Intel-processor, ett Geforce 8800 GTS och 4 gigabyte internminne ser spelet ut som San Andreas, och det med riktigt dålig framerate. "

Jag kör med en E8400 och Geforce 8800GT och jag har alla inställningar på det högsta, eller förutom på View Distance och Shadows, men spelet spelar ändå bra med 28 till 40FPS I nästan alla lägen.

Medlem
Skrivet av Mooe:

Inget plus för grafiken? Skojar du?
Dynamiska skuggor, bättre texturer, fler bilar, m.m.

Tror det är få som kan njuta av denna grädde på moset då spelet begränsar grafikinställningarna om det anser att din dator är för kass.

Medlem

Jag kör med E8400 också med ATI 4850 och 4gig ram..
kan inte säga annat att spelet känns segt och klumpigt i alla lägen pga fpsen

Medlem
Skrivet av Mooe:

Inget plus för grafiken? Skojar du?
Dynamiska skuggor, bättre texturer, fler bilar, m.m.

San Andreas är jävligt långt ifrån den här grafiken. Det var fan i mej en löjlig jämnförelse Tomas!

Skulle också ge spelet 4/5, det har sina buggar och det här skiten med konton och skräp gör mej tokig. Men spelet i helhet är riktigt kul! Det jag saknar är att de har tagit bort de här sakerna som Mr Woopie och allt annat som gjorde Gta spelen så roliga!

Däremot ser spelet fantastiskt ut!
De har tänkt på så grymt många smådetaljer i spelet.
Kolla bara hur coolt det ser ut när du kör ner en bil i vattnet och ser hur vattenmassorna pressas undan och alla skuggor som kastas när du kör förbi folk på gatan eller lyckstolpar och andra saker.

Och att de har med Europhia motorn är nog bland de bästa med hela spelet för den är helt sjuk!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Jag gillar spelet skarpt men håller med om att en bättre optimering hade varit på sin plats. Efter mycket twekande och testande har jag kommit fram till inställningar som passar mig och ger mig en fps på 40-60fps. Men då sitter jag på E8400 @ 4.2ghz och GTX 260 samt 4gb RAM. Det är inte acceptabelt.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Edit: Ops fel av mig.


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem

Vad skönt att läsa en recension, som är så ärlig att jag blir glad.
Eller så kan det bero på att jag investerade i en konsol med Gta4 istället för en ny dator med det samma.
Men det var lik väll trevlig läsning.

Redaktör
Skrivet av Tommy_h:

San Andreas är jävligt långt ifrån den här grafiken. Det var fan i mej en löjlig jämnförelse Tomas!

Det var en överdrift, ja. Å andra sidan har du inte sett hur spelet ser ut på min hemdator. Inte särskilt vackert kan jag säga.


signatur
Medlem
Skrivet av saru:

Jag gillar spelet skarpt men håller med om att en bättre optimering hade varit på sin plats. Efter mycket twekande och testande har jag kommit fram till inställningar som passar mig och ger mig en fps på 40-60fps. Men då sitter jag på E8400 @ 4.2ghz och GTX 260 samt 4gb RAM. Det är inte acceptabelt.

Och varför är inte det acceptabelt? Ni Beskyller dem för att spelet inte ser tillräckligt snyggt ut på eran dator för att det är ett krävande spel. Spelet är snyggt även om du kör på låga inställningar!
Kräsna jäklar e ni!

EDIT: Anser dock att du är kräsen Tomas, Spelet är även med shaders på low och textures på low/medium är snyggare än San Andreas!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Ja man måste vara inloggad på Windows LIVE för att kunna spara spelet. Men det räcker att man loggar in på ett OFFLINE-konto. Alltså det är ännu inget internetanslutningskrav för att kunna spara. Och DET vore mer än idiotiskt isåfall.

Medlem

Lite intressant, vissa spel sänks med 3 medan andra bara en enda på grund av buggar... ironi säger man bara.

Medlem

Förstår inte poängen med "live" överhuvudtaget, det skapar bara merarbete för spelaren som bara vill komma igång med att spela.

Medlem

så rätt betyg!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Tycker inte det är särskilt tungrott med LIVE/Social Club.
Ha bara på autologin så slipper man tänka på skiten!

Medlem

Jag kan dock inte förstå hur man kan tycka att GTAIV har nåt att sätta emot Vice. Tycker GTAIV känns stelt och opersonligt i jämförelse.

Medlem

"Tycker inte det är särskilt tungrott med LIVE/Social Club.
Ha bara på autologin så slipper man tänka på skiten! :D"

De menade inte att Live/SC var tungrott, de menade spelet

Medlem
Skrivet av saru:

Jag gillar spelet skarpt men håller med om att en bättre optimering hade varit på sin plats. Efter mycket twekande och testande har jag kommit fram till inställningar som passar mig och ger mig en fps på 40-60fps. Men då sitter jag på E8400 @ 4.2ghz och GTX 260 samt 4gb RAM. Det är inte acceptabelt.

Och jag tycker 20-25 FPS är fullt acceptabelt. 8) Eller vad det nu är för FPS jag har... ärligt talat så skiter jag fullständigt i vilken FPS det är. Bara man kan spela utan lagg... och det kan jag... spelet flyter på fint här.

ptr
Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av saru:

Jag gillar spelet skarpt men håller med om att en bättre optimering hade varit på sin plats. Efter mycket twekande och testande har jag kommit fram till inställningar som passar mig och ger mig en fps på 40-60fps. Men då sitter jag på E8400 @ 4.2ghz och GTX 260 samt 4gb RAM. Det är inte acceptabelt.

Och jag tycker 20-25 FPS är fullt acceptabelt. 8) Eller vad det nu är för FPS jag har... ärligt talat så skiter jag fullständigt i vilken FPS det är. Bara man kan spela utan lagg... och det kan jag... spelet flyter på fint här.

uhm... låg fps ala runt 20 = lagg?

Medlem

Är glad jag inte har mött tomas i trafiken

Medlem

Kommer det komma en optimerings patch snart?? Funderar på att köpa detta men vill fan inte betala 380 kr för ett spel som kraschar och går segt!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Jag kan komma på ett par anledningar till att spela på dator... man har ingen konsol, eller man kan inte använda en handkontroll. Tex om man är enarmad eller bara är van vid mus och tangentbord....

Medlem

skönt att man äger en xbox


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

123
Skriv svar