Vikten, hur reglerar du den?

Medlem
Vikten, hur reglerar du den?

Vare sig du vill gå ner eller upp i vikt så finns det en väldigt enkel regel som funkar för alla.
Kcal in - Kcal ut.
Alltså om du gör av med mer energi än du stoppar i dig så kommer du gå ner i vikt och pillar du i dig mer energi än vad du gör av med kommer du gå upp i vikt.

Vill du gå ner i vikt finns det i huvudsak två metoder; du kan öka energi-åtgången genom träning eller minska energi-intaget genom att äta mindre. Den första metoden är att föredra eftersom träning ger massvis av positiva effekter för både kropp och själ.

För att veta ungefär hur mycket energi du gör av med så finns det en generell formel, nämligen Harris & Benedict. Nästa steg är att veta hur mycket du ska äta för önskat resultat, det bästa sättet är tyvärr att väga maten och räkna ut hur mycket energi den ger. För mig är detta inte ett alternativ så jag, som många andra, har valt en annan metod. Jag väger mig ofta istället och kollar efter trender, går jag upp eller ner? Vill jag gå ner i vikt men ligger still på vågen eller går upp äter jag lite mindre och vice versa.

Detta kräver att man har en våg som är ganska bra, du bör väga lika mycket om du väger dig ett antal gånger i följd med några minuters mellanrum. Det kräver även att du väger dig under samma omständigheter för att kunna urskilja trender, din vikt kan skilja upp till 2 kg eller mer under ett dygn. Detta beror på att du äter, binder vätska etc. Efter natten och ett toabesök är man ganska "tömd" och morgonen är därför ett bra tillfälle för invägning.

Det är viktigt att du väger dig kontinuerligt under en längre period för att kunna se vart åt det lutar, jag brukar mäta över en vecka.

Vare sig du vill gå upp eller ned i vikt så är en långsam ändring det bästa. Det finns ett riktvärde på +/- 500 kcal vid viktändring och detta motsvarar ungefär 0.5 kg per vecka. Jag väljer dock att ligga lite lägre än så speciellt vid viktuppgång.

När du går ner i vikt så vill du behålla så mycket muskelmassa som möjligt och när du går upp vill du helst bara lägga på dig muskler. Annars kommer du bara ändra storleken på dig själv, procentuellt(fett/muskler/vatten) är du lika dan!
Äter man bra och i rätt mängd så går det att nå dit man vill, men det tar tid.
Mer om kosten i nästa inlägg!

#blogg


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Vikten, hur reglerar du den?

Precis detta som gör det så enkelt. Vissa förstår inte att det är så enkel matematik som energi in - energi ut. Hur enkelt som helst men ändå ska det trilskas med bantningsmetoder hit och dit, ätas energi-cornflakes, rätt smör osv. Du skulle i hårda drag kunna leva på mums-mums fär att gå ner i vikt. Men då en väldigt liten mängd.

Medlem

Japp det skulle man kunna göra, dock skulle man inte må så bra av en mums mums diet.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Folk vill inte veta av att dom själv ansvarar för sitt hälsoliv och välbefinnande. Det är lättare att få en guide skriven av nån självproklamerad läkare/professor/livsguru där det står exakt steg för steg hur du ska ta hand om dig själv. LCHF/GI/Atkins osv. lever alla på folks lathet och jakt på den heliga hälsograal.

Allt är bara ren mumbo jumbo, det finns inget hemligt recept eller piller som gör dig stark/smal/frisk.
Som du säger energi in kontra energi ut, enkelt.
Är du tjock? för i helvete ät mindre, rör på dig, ät bättre(ja du vet nog innerst inne att den där chipspåsen inte ingår i tallriksmodellen).
För smal? Ät mer, träna mer, ät bättre.
Börjar ett mönster urskiljas månne?

Själv har jag precis inlett en deffnings period, jag äter fortfarande gott(fisk, kött, fågel, grönsaker, potatis, ris..), lever fullständigt normalt och har gått ner över 2 kg på mina två första veckor. Självklart mycket vattenvikt men fortfarande.
Min hemlighet? Jag tränar ofta och hårt och äter rätt mat.

Medlem

Precis. Finns inget som säger att du måste äta selleri till frukost. Man kan fortfarande äta gott och bra, samtidigt som man går ner i vikt. Tänker man till lite är det inte rocket-science. Det svåra är att faktiskt hålla sin diet och ligga minus på energikontot (om man vill gå ner dvs). Men hur det går till är busenkelt.

Medlem

Så länge man hittar ett mellanläge som fungerar för just ens egna livsstil och mål så är det lätt att hålla det. Det svåra är just att hitta den. En annan sak som kan vara ganska svår är att minska maten men ändå få i sig rätt mängd mat. Det är inte helt så enkelt som kcal in/ut om man ska hårdra det, det gäller också att få i sig en bra balans av mineraler, vitaminer, protein och aminosyror. Så visst man kan gå ner i vikt genom att äta pizza likväl som fisk och grönsaker bara man får samma kcal antal. Men gissa vilken du mår bäst av?

Medlem

En rolig detalj kring selleri är att den har negativa kalorier, dvs det "kostar" mer energi att bryta ner den än vad den ger.

Annars bra åsikter/insikter, kul att det finns fler intresserade!


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Äta lite lagom och använda RPR(Res På Röven)-metoden fungerar fint.

Medlem

Jag har fått för mig att även äpple fungerar liksom selleri med negativa kalorier. Vet du/ni om det ligger någon sanning i det?

Medlem

Trasapa, äpple har inte negativa kalorier. Vad jag vet är det bara selleri som har det, men minimajs har väldigt lite kalorier så tycker man om det så är det ett bra snack!


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Min metod, som inte är att rekommendera var att få magkatarr och begynnande magsår i ett halvår, nu har jag gått ner cirka 30 kilo med start på 112. Nu ser jag mycket bättre ut men mår skit, så om ni är desperata kan jag säga att ha ett stressande och deprimerande arbete "hjälpte" mig reglera vikten...

Medlem
1
Skriv svar