Språkpolis kanske?

Medlem
Språkpolis kanske?

Ämnet har säkert varit på tapeten förut på FZ men det gäller i alla fall sär skrivning. Anledningen till att svenska språket har detta fenomen är för att orden får fel skrivet en helt annan innebörd.

Vi kan ta några exempel..

En försäljare av pumpor inför Halloween i Kristianstad hade texten Pumpa Gubben 29:- på en skylt. Säljer han en gubbe för sexuella tjänster?

Pumpagubben skulle det stått på skylten istället.

Platsannonser syns rätt ofta felskrivna.

Vår kassa personal skall utökas. Ok.. De söker alltså kassa personer för arbete.

Kassapersonal heter det naturligtvis..

Det blir alltså fel betydelse när man läser något särskrivet som inte ska vara det..

Jag är kanske jobbig men det kan bli väldigt kul att läsa något som var menat som allvarligt men som tack vare särskrivningen blir ett skämt. Hoppa på mig för detta. Det rör mig inte ändå..

Allt gott:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Beror på helt hur du läser en text .

jag läser oftast inte ord för ord så jag blir inte lika upprörd som vissa för hur folk skriver.

Värre är det om folk skriver massa förkortningar utöver vad som kan anses brukligt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Beror på helt hur du läser en text .

jag läser oftast inte ord för ord så jag blir inte lika upprörd som vissa för hur folk skriver.

Värre är det om folk skriver massa förkortningar utöver vad som kan anses brukligt.

Håller med dig.. Jag ser vad som menas men får ofta ett gott skratt ändå.

Förkortningar här inne får jag slå upp hela tiden. Har inte hängt med i utvecklingen:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Så länge vi är människor, kommer skrivfel att existera, precis som alla andre fel vi gör. Speciellt på forum och dylikt.

Skyltar mm bör kontrolleras dock men håller med, skrivfel är kul när det är menat som seriöst

/Dyslektiker men en glimt i ögat.

Medlem

Jag har en Ljus stake i fönstret.


signatur
Medlem
Skrivet av cammo:

Jag har en Ljus stake i fönstret.

Jag slog upp en förkortning: ROFL :):D


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

förstår inte varför folk har reflexen att lägga till ett mellanrum, när det i nästan alla fall inte ska vara något mellanrum alls ;o
för övrigt känns denna topic lite passé, den har nog diskuterats på alla svenska forum om och om och om igen


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Dom flesta som skriver isär ord är pga engelskan som tar mer plats i vår vardag. I engelskan skriver man nästan aldrig ihop ord.

Medlem
Skrivet av Ariath:

Ämnet har säkert varit på tapeten förut på FZ men det gäller i alla fall sär skrivning.

Det var meningen va?

8)

Inaktiv
Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av Ariath:

Ämnet har säkert varit på tapeten förut på FZ men det gäller i alla fall sär skrivning.

Det var meningen va?

8)

Du märkte den. Ja, det var meningen.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Dom flesta som skriver isär ord är pga engelskan som tar mer plats i vår vardag. I engelskan skriver man nästan aldrig ihop ord.

och förr i tiden satt inte människor lika mycket på internet/forum och skrev hela dagarna...
nu för tiden sitter väl t.o.m. 10-åringar några timmar framför datorn per dag, så att det öser av kass svenska på forum är ju inget man är förvånad över direkt.

p.s den enda som har rätt att särskriva m.m är Iceman! ensamrätt!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Kanske moderatorerna på forumet kan ta bort alla poster med särskrivningar i?

Vila i frid

Eller, för att gå till roten av problemet, helt enkelt banna Iceman?


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Mörk hårig kvinna söker man - raka dig för fan

Rök fritt - tack, trevligt med fri rökning

Dam under kläder - hjälp henne upp då!

osv

Medlem

bara att fantisera om hur en "brunhårig sjuksköterska" skulle kunna se ut kan lätt få in ens tankar på det sexuella spåret
sen om man, inom akut tidspress, måste fälla ner "stridskuken" så är det ju bara att projecera en bild i huvudet av hur en "brun hårig sjuk sköterska" skulle kunna se ut...

värre särskrivning finns nog inte


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

bara att fantisera om hur en "brunhårig sjuksköterska" skulle kunna se ut kan lätt få in ens tankar på det sexuella spåret
sen om man, inom akut tidspress, måste fälla ner "stridskuken" så är det ju bara att projecera en bild i huvudet av hur en "brun hårig sjuk sköterska" skulle kunna se ut...

värre särskrivning finns nog inte

Ja, inte skulle jag vilja bli omhändertagen av en sån:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Eller, för att gå till roten av problemet, helt enkelt banna Iceman?

lol


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag är väl en av de som klagat ganska mycket på fenomenet särskrivningar och i vissa fall felstavningar. Det känns som att skolan har en stor del i detta då man för fan måste märka att halva klassen inte kan skriva på svensklektionerna.
Jag är lite irriterad på typ Grönalund osv som har flera särskrivna skyltar inne på sitt område. Vafan de är ju på grönan barn lär sig läsa.

Sen är det väldigt lätt att kontrollera om orden skall sitta ihop. Testa bara att säga orden snabbt. tex:

brunhårig
hårigsjuksjöterska

Medlem

Oj oj oj, skall jag våga mig in i diskussionen?... igen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Språkpolis? Tror det behövs stavningspolis minst lika mycket.
Går folk inte i skola längre?

Medlem
Skrivet av conthox:

Oj oj oj, skall jag våga mig in i diskussionen?... igen.

Kör på:)

Skrivet av BangBoomBang:

Språkpolis? Tror det behövs stavningspolis minst lika mycket.
Går folk inte i skola längre?

Jo, men på lektionerna leker de med mobiler och tramsar med annat. Lärarna får ju ingen respekt längre. Nej, betyg från 6:e klass och uppåt skulle nog vara på sin plats. Betyg i uppförande är bra också.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

jo så är det, tompa är lite full nu föresten

Inaktiv

Varför får inte jag köra småsten när Tommy kör berg?

Varför får inte jag hugga ved när Agneta fält skog?

Medlem

Förutom det numera gamla fenomenet med särskrivning så har en del andra fel börjat sprida sig lavinartat de senaste åren.

Många verkar plötsligt ha väldigt svårt att skilja på bokstäverna e och ä. Värkar och verkar är inte samma ord och man ser allt oftare "ord" som hälst och fläst!

Missbruk av ordet dem har ökat rejält. I de flesta fall där dem används ska det stå de. Jag ser hellre att man använder dom då detta känns betydligt mer korrekt än dem (förutom i de fall där dem ska användas) även om det är talspråk.

Meningar utan subjekt dyker upp allt oftare (en del personer verkar aldrig använda det). "Köpte spelet blablabla igår. Är dåligt." Vem köpte det? Vad är dåligt?

Användandet av meningar verkar också vara på nedgång. En del skriver bara en lång rad av ord nuförtiden.

Om dessa fel uppträder för sig själva kan det vara uthärdligt men när flera av dessa saker kombineras samtidigt så är det nästan så att man kan känna hur sinnesjukhuset kryper närmare.

Jag vet inte vad detta beror på men troligtvis så är det väl så att "dagens ungdom" helt enkelt inte läser så mycket att de får någon känsla för det skrivna ordet.

Medlem
Skrivet av Margy:

Förutom det numera gamla fenomenet med särskrivning så har en del andra fel börjat sprida sig lavinartat de senaste åren.

Många verkar plötsligt ha väldigt svårt att skilja på bokstäverna e och ä. Värkar och verkar är inte samma ord och man ser allt oftare "ord" som hälst och fläst!

Missbruk av ordet dem har ökat rejält. I de flesta fall där dem används ska det stå de. Jag ser hellre att man använder dom då detta känns betydligt mer korrekt än dem (förutom i de fall där dem ska användas) även om det är talspråk.

Meningar utan subjekt dyker upp allt oftare (en del personer verkar aldrig använda det). "Köpte spelet blablabla igår. Är dåligt." Vem köpte det? Vad är dåligt?

Användandet av meningar verkar också vara på nedgång. En del skriver bara en lång rad av ord nuförtiden.

Om dessa fel uppträder för sig själva kan det vara uthärdligt men när flera av dessa saker kombineras samtidigt så är det nästan så att man kan känna hur sinnersjukhuset kryper närmare.

Jag vet inte vad detta beror på men troligtvis så är det väl så att "dagens ungdom" helt enkelt inte läser så mycket att de får någon känsla för det skrivna ordet.

Amen. Jag har tänkt länge på samma sak:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

I vår butik sålde vi för ett par år sen "ugnslampor 13.80 / st "

Det var någon lustig fan som undrade om det handlade om blondiner eller brunetter


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

Språkpolis? Tror det behövs stavningspolis minst lika mycket.
Går folk inte i skola längre?

Ibland kan man undra, men det är väl som det nämnts tidigare, att ungarna inte bryr sig om vad som sägs på lektionerna.

Skrivet av Margy:

...

Bra skrivet, täcker in det mesta som jag har att anmärka på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Margy:

Många verkar plötsligt ha väldigt svårt att skilja på bokstäverna e och ä. Värkar och verkar är inte samma ord och man ser allt oftare "ord" som hälst och fläst!

Detta håller jag med om helt klart. Det är nog det språkfel jag stör mig mest på, det andra kan jag ha överseende med, speciellt eftersom jag vet att jag själv inte kan riktigt bra svenska.

12
Skriv svar