Biowares Star Wars-MMO det största de gjort

Medlem

Hm, tyckte också att jag kände igen de där kommentarerna. Så det var därifrån de kom :> Lol...


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av Zerpent:

Visst, det är alltid kul med annat än rent grind i MMO:n, men de ljuger rakt av när de säger att de är de första med story. FFXI, bland andra, har story. Riktigt bra story också, och flera storylines. Jag ser gärna fler MMO:s med story, men kom inte och säg att ni gör något som inte gjorts förut.

För övrigt hoppas jag verkligen att detta spel lyckas. Ett bra Star Wars MMO vore riktigt nice.

Var någonstans står det att de säger att de är först med handling? Det enda de påpekar är att de lägger till en fjärde pelare (handling och val), vilket jag knappast tolkar som att de revolutionerar genren på något sätt. Visst, de sticker ut från mängden men de säger absolut inte att de är först med handling i MMO-sammanhang.

De sa i en "dokumentär" film att de gjorde något "som aldrig gjorts tidigare" när de lade till story.

Medlem

Jag tycker det är synd hur mmo-genren har blivit mjölkad på något vis till den punkt att det nästan är dåligt. Kommer ihåg the old days med star wars galaxies, det va så otroligt kul! Härligt community också

Inaktiv

Jag är övertygad om att Bioware kommer att göra något riktigt bra även om det är deras första MMO. Grattis till er som gillar rymd och laser!

Personligen tycker jag det var synd verkligen synd att deras hemliga MMO-projekt visade sig vara en Star-Wars titel då jag inte gillar sci-fi alls.
Tänk om det hade vart forgotten realms istället... :/

Medlem
Skrivet av Sotai:

Jag tycker det är synd hur mmo-genren har blivit mjölkad på något vis till den punkt att det nästan är dåligt. Kommer ihåg the old days med star wars galaxies, det va så otroligt kul! Härligt community också

Everquest, det var härliga tider. EQ hade en speciell charm (iallafall i början) som inget mmo hitills har kunnat framkalla igen (inte EQ2, SWG, WOW, eller andra jag spelat). Tyvärr tog utvecklarna namnet everquest på allvar och expanderade expansionerna till oändligheten.

Star Wars galaxies var småkul de första levlarna sedan floppade spelet totalt. Utvecklarna har väl senare gjort om hela rasket så jag vet inte om det är bättre nu men förr vad det vädigt dålig balans och combat (ranged knockdown på bounty hunter med nån typ eyeshot och commando som solade Kryat dragons med burn effekt). Själva craftingen var ganska skoj men med brister (försäljningen, ingen ordentlig AH Urk) och hela spelet saknade någon riktig endgame en väldigt lång tid.

Medlem

Skulle vara trevligt om de tar efter SWGs gamla class system, bästa hittils. Är så trött på levels!

EDIT: Izuel: Man behövde inte ett AH i SWG då folk öppnade egna butiker.. det var bl.a det som var charmen med SWG. Sen så fanns det inte levels i SWG såvida du inte lirat det "nya" SWG dvs, SWG med det nya systemet som gjorde att alla sket i spelet (för att dom bl.a införde ett levelsystem och gjorde om hela combat biten)

Medlem

Izuel måste ju expandera ett mmo för att kunna ha överleva. Så självklart expanderade dom EQ. Men EQ hadde ju sin charm pga att det var ett av de första i 3D med en så pass stor värld etc. Problemet är ju att när det blev populärt så blev spelen mer en tävling i att levla snabbast och ha fetast gear. Detta är något som kommer drabba alla MMO oavsett vem som gör dom. Så tyvär tror jag inte detta kommer bli något speciellt utan bara mer av samma sak som vi redan sett om och om igen med alla dessa MMO.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Rave:

Hatar att de hypar upp det så mycket.. Kommer säkert bli en besvikelse i stil med AOC eller WAR

Mr.Negativ.

Fördelen med att vara pessimistiskt lagd är att man, till skillnad från den lätt sinnesförvirrade optimisten, sällan blir besviken.

Medlem

Det här kommer bli intressant litar på Bioware


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av blesserad:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Rave:

Hatar att de hypar upp det så mycket.. Kommer säkert bli en besvikelse i stil med AOC eller WAR

Mr.Negativ.

Fördelen med att vara pessimistiskt lagd är att man, till skillnad från den lätt sinnesförvirrade optimisten, sällan blir besviken.

Jag är Optimist - dock blir jag sällan besviken. Visar sig ett spel vara skit så finns det endå tusentals andra


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Även om Bioware producerar spelet måste vi komma ihåg att det är Lucas som bestämmer i alla fall...

Och kollar man på SWG så var det PR chefen på Lucas som sa åt SOE att göra spelet mer barnvänligt ala WOW för att locka fler spelare. Det stora problemet med det var att dom var tvugna att ändra hela spelet ifrån grunden för att klara det. Om dom istället gjort ett SWG2 som var en förenklad version hade kanske både SWG och SWG2 gått rätt bra.

Men eftersom Lucas verkar ha målet att nå samma grupp spelare som wow har så lär dom göra det enkelt redan från början denna gång.

Och med tanke på grafiken så verkar det väldigt troligt.

Skrivet av Cane:

Känns som att spelet kommer floppa stort aka AoC. Många som köper det men snabbt inser att det inte är vad man förväntar sig. Jag skulle inte tveka att köpa det om det vore likt SWG men känns som det inte kommer vara mycket mer än en taskig WoW kopia i Star wars kostym.

Exakt vad jag tror.

Skrivet av LocSin:

Hoppas att det inte blir ett spel som kommer vimla av Jedi karaktärer, som det såg ut att vara i filmklippen man sett. Ska man kunna spela Jedi så ska det vara något man blir när man spelat ett bra tag.

Det provade dom i SWG men ändrade så alla blev jedi för att locka fler spelare.

Skrivet av Katana:

hoppas de har något vid sidan om allt slaktande, som SWG hade. välgjort craftingsystem å egna hus å hela dedär kittet.

Skulle inte tro det, dom kommer att göra det så enkelt och basic som möjligt för att locka en ung publik.

Vill du ha sånt ska du nog kolla in Earthrise

Skrivet av mr.bear:

Har du hörtalas om #Earthrise? På pappret ser det ut som en riktigt intressant titel. En stor skara SWG-veteraner följer spelet och av informationen att döma kommer spelet dela en hel del likheter med just SWG.

Verkar ha lite samma idéer som orginal SWG vad gäller craftingen med egna blueprints, inga låsta klasser utan skräddarsy dina skills, hus och städer med egen politik och försvar.

Skrivet av Rave:

Hatar att de hypar upp det så mycket.. Kommer säkert bli en besvikelse i stil med AOC eller WAR

Och vart var WAR en besvikelse??

Medlem

Bio e bra, SW är bra, MMO är bra
jävla bra kaka de blir av de

Inaktiv

Jag trodde att de skulle säga att det var det minsta de gjort ...

Medlem
Skrivet av anon_19389:

Jag trodde att de skulle säga att det var det minsta de gjort ...

Haha, eller hur. Hade varit jävligt roligt iaf. Dra ner hypen lite


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Hoppas verkligen att detta blir bra, jag behöver något som kan ersätta WoW

Medlem
Skrivet av MB?:

Skulle vara trevligt om de tar efter SWGs gamla class system, bästa hittils. Är så trött på levels!

EDIT: Izuel: Man behövde inte ett AH i SWG då folk öppnade egna butiker.. det var bl.a det som var charmen med SWG. Sen så fanns det inte levels i SWG såvida du inte lirat det "nya" SWG dvs, SWG med det nya systemet som gjorde att alla sket i spelet (för att dom bl.a införde ett levelsystem och gjorde om hela combat biten)

Att de öppnade egna butiker var inte bara roligt...
Vet inte om du spelat SWG från början men....

Eftersom man inte fick öppna egna hem nära en stad så fick man alltid springa en viss sträcka får att nå städerna. Fanns inga fordon i början så man fick springa hela vägen till alla husen som alltid låg i en stor samling runt hela städerna.

Och eftersom de inte låg i städerna så var det alltid kritters runt husen... och eftersom dessa varelser spawnade hur som helst, också via missions som folk tog så fanns det alltid hostile creatures av varierande svårighet som slog ihäj folk runt "butikerna" även på de snälla planeterna. Dessa spawnade missions lade sig ibland också mitt i vägen för husen så man inte kunde ta sig in utan att försöka att döda någons annans mission. (missions tillåtna platser var alltid precis som husen en viss sträcka utanför staden, bra planerat )

Efter att man spenderat en viss tid med att springa så var man tvungen att hitta ett hus som sålde de grejer man ville ha... Alla husmodeller (fanns ett litet antal storlekar att välja på) såg nästan alltid likadant ut. Det kunde ta timmar att hitta rätt. Enda direkta hjälpmedlet var erfarenhet eller Shouts i chatten med /loc som man var tvungen att hitta. Det fanns inga distrikt speciellt för försäljning utan alla hus, privata som publica låg överallt brevid och runt varandra.

Eftersom spelare också gjorde alla vapen och dylikt själva så var lagret aldrig garanterat.

Sedan varierade detta också mellan planeter. På den servern där jag spelade kunde man köpa vapen från en person som hette Stryker (han var marknadsledande och mest känd, hade ett stort slott på en planet packad med svåra kritters som låglevels inte gärna kunde gå till. Detta var heller inte roligt. Dessutom så var man tvungen att förflytta sig mellan planeter via shuttlen som tog allt mellan 1 och 20 min tror jag...

Det fanns till slut folk som tog med sig saker och sålde dem utanför shuttlebay i de största städerna (ett impoviserat AH...) genom /shouts i chatten, måttligt roligt... gick knappt att tala med sina vänner utan att skapa nya "chattkanaler" eller blocka folk.

Hmm levels fanns också när jag spelade från dag 1. De kallades inte levels utan olika nivåer av "talang" i yrket men det var enligt mig fortfarande levels. Jag spelade Teras Kasi/sniper/lite doctor och var tvungen att fylla olika träd med olika nivåer av EXP vilket jag kallar levels i högsta grad. Dock fanns det bara ett fåtal nivåer där Master var sista leveln. Så var det för alla yrken, till och med crafting.

Inaktiv
Skrivet av noxi:
Skrivet av Katana:

hoppas de har något vid sidan om allt slaktande, som SWG hade. välgjort craftingsystem å egna hus å hela dedär kittet.

Skulle inte tro det, dom kommer att göra det så enkelt och basic som möjligt för att locka en ung publik.

Bara för att det är ett välgjort system betyder det inte att det kommer vara svårt eller jobbigt på något sätt.
CNR till NWN var ett enkelt men välgjort craftinsystem som slår allt vad crafting heter i dagens MMO.

12
Skriv svar