Medlem
bilproblem

varför inte fråga om hjälp om bilproblem här på FZ

jag och farsgubben köpte en Skoda Fabia -02 för ungefär två månader sedan och den har ett problem sen dess.
Styrningen är ojämn under låg fart som tex. när man ska parkera. Ibland så är det lätt att styra och ibland tungt som om det inte fanns någon servo alls.
Vi kollade om det fanns servoolja i behållaren och det var tomt, vilket är jävligt konstigt för servoolja förbrukas inte. Vi fyllde på med servoolja och provkörde men problemet kvarstår utan att det blev någon skillnad.
Så finns det någon som har erfarenhet av detta kanske eller som har en aning vad som är felet?

Medlem

Servon har nog pajat eller är på väg att göra det. Om behållaren är tom betyder det att kan läcka nånstans. Läckaget har förmodligen lett till haveriet.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

jag och farsgubben köpte en Skoda Fabia -02

Jag vet vad felet är.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av MaLiBu:

jag och farsgubben köpte en Skoda Fabia -02

Jag vet vad felet är.

Elaking! 8)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

kan kanske vara värt att fixa läckan och se vad som händer, men risken är väl att servon redan tagit för mycket skada som sagt. om den glappar när du vrider ratten någon centimeter brukar det vara kört.

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av MaLiBu:

jag och farsgubben köpte en Skoda Fabia -02

Jag vet vad felet är.

haha, som vanligt tänker vi likadant


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hjälpte det inte alls med oljan så läcker det nog en del. Kollat hur mycket som försvunnit sedean ni fyllde på?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

äh kom igen, från en gammal rostig saab 9000 till en fabia är en stor förbättring

Ariath: jag glömde nämna att det läckte olja under motorn pga. att några skruvar var för lösa men det fixade vi.
kan det vara möjligt att det har kommit in luft i systemet som gör att servon funkar bara ibland?

Medlem

kanske kan vara till hjälp:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Luft är inte bra i några hydrauliska system. Försök få ut all luft och testa Hwergelmers variant.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

det får nog bli så att vi får ta redan på hur man får ut luften, men jag har också hört att styrvinkelsensorn kan vara paj

frågan är om problemet går att fixa själv eller blir man tvungen att punga ut några lax för att låta den fixas i en verkstad.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av MaLiBu:

jag och farsgubben köpte en Skoda Fabia -02

Jag vet vad felet är.

skoda gör bra bilar imo, vet inte hur det är med fabia men min octavia funkar klockrent, körd i 8000 mil hittills.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar