Robert Jordan.

Medlem
Robert Jordan.

Jag läser för tillfället Knife of Dreams av Robert Jordan och har hört att han är sjuk. Hur sjuk undrar jag. Dödligt? Jag har googlat men har inte riktigt fått ett vettigt svar. Nån som vet nåt?


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

"he has been diagnosed with primary amyloidosis with cardiomyopathy..."

Från wikipedia. Länk


signatur

<3

Medlem

han försöker väl få klar nästa bok om wheel of time till nästa år den kommer inte i år iaf.

Se http://www.dragonmount.com/RobertJordan/
För mer info hur det går för han och skriv gärna nån uppmuntrade rad eller 2.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tackar för svaren. Får fatta att det är Wikipedia som har alla svar:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Jag är på Knife of Dreams också, och den är lika bra som alla de andra böckerna i serien. Helt klart en av de bästa fantasy serierna någonsin.

Medlem
Skrivet av Zerpent:

Jag är på Knife of Dreams också, och den är lika bra som alla de andra böckerna i serien. Helt klart en av de bästa fantasy serierna någonsin.

"Robert Jordan has come to dominate the world Tolkien began to reveal"

Instämmer helt med ditt inlägg:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Vet inte exakt hur många sidor varje bok är på engelska men jag räknade 500sidor per bok och då är vi uppe i ca 5500sidor

Undrar om det finns nån annan bok serie som har lika många sidor om inte måste det vara varning för guiness rekord.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

usch fick nästan en hjärtattack när jag läste trådnammnet, trodde han strykit med en stund. :\

en del av hans böcker vart ju uppe i 1000 sidor om jag inte kommer ihåg fel och vad jag förstått så är den sista delen han sysslar med nu den längsta han skrivit.

Ska bli väldigt spännande att äntligen få ett slut på serien efter att ha följt med den i över 6 år.


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Inaktiv

Har läst lite angående längsta romanerna, och där verkar det som att Henry Darger har förstaplatsen. Fast det är inte helt enkelt att jämföra, när böckerna är skrivna på olika språk duger det inte att räkna ord. Japanska "Tokugawau Ieyasu" ska vara i samma klass. Andra långa verk är Marcel Prousts "På spaning efter den tid som flytt" och Robert Musils "Mannen utan egenskaper".

Sedan är ju serier en helt annan sak, där jag inte alls har samma koll. Jag kan tänka mig att Wheel of Time ligger någonstans i toppen om man begränsar till sig serier som har endast en författare. Enid Blytons "Fem"-böcker, "Flashman"-serien, "Sharpe"-serien, James Bond-böckerna, är några andra exempel på långa serier (nåja, åtminstone många volymer, vet inte exakt hur tjock varje bok är). Skulle vara kul att se någon data på det.

Medlem
Skrivet av Tarden:

usch fick nästan en hjärtattack när jag läste trådnammnet, trodde han strykit med en stund. :\

en del av hans böcker vart ju uppe i 1000 sidor om jag inte kommer ihåg fel och vad jag förstått så är den sista delen han sysslar med nu den längsta han skrivit.

Ska bli väldigt spännande att äntligen få ett slut på serien efter att ha följt med den i över 6 år.

Jo, hans böcker är väl närmare 600 sidor i genomsnitt än 500.

Jag gillar RJ's sätt att beskriva saker. Wheel of Time världen känns lika äkta som våran egen.

Medlem

Det är ingen lätt uppgift att ha koll på alla karaktärer och deras bakgrund eller ihopvävandet av storyn så allt kommer på plats.
Han lär väl ha en del fusklappar liggandes i sin skrivstudio kan jag tänka mig. Bra har det blivit iaf.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

En kompis som verkligen diggade wheel of time berättade att snubben hade runt 8gig textdokument liggandes på datorn. Skrämmande mycket arbete med världen och dess karaktärer har killen helt klart gjort.

Misstänkte redan när jag började läsa serien att Robert skulle kola innan allt var färdigt, verkade liksom aldrig dra ihop sig.

Men tyvärr pallar jag inte att läsa mer, är på sista boken och kan knappt komma förbi kapitel 2. Snubben skriver så jävla tråkigt och hans beskrivning av svärdfighter är inte så jävla rolig efter ett par st. flows from the wicked crane to the dismantled barn gracefully like a fish on land. osv osv i 4 sidor.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Svärdfighterna är väl det enda med de onödiga benämningarna. I övrigt får jag säga att han skriver väldigt bra och intressant. Tror bara jag segat med en bok och det var Fires of Heaven då hela boken var en enda ökenvandring. Tror det var den boken.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

varje bok har tagit mig i snitt 3timmar att läsa ut var bara nån av dom senare böckerna som tog ca 2dagar att läsa ut så man får väl anse dom böckerna varit sega typ.

men brukar läsa om böckerna vartannat år så man inte tappar all handling till när nästa bok ska släppas.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Världens bästa bok serie... enligt mig då såklart.

Underbar karaktärsutveckling i Rand.

(Från snorvalp, allmänt emo, till känslohämmad samt allmänt depprimerande).


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av Notumforce:

varje bok har tagit mig i snitt 3timmar att läsa ut var bara nån av dom senare böckerna som tog ca 2dagar att läsa ut så man får väl anse dom böckerna varit sega typ.

men brukar läsa om böckerna vartannat år så man inte tappar all handling till när nästa bok ska släppas.

Det var allt annat än att sega igenom där:) Jag brukar ta 2-3 veckor per bok. Läser kanske 2-3 timmar då och då. Cirka 10 timmar per bok kan det bli aktivt läst. Brukar gå tillbaka några kapitel om uppehållet varit för långt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

De första böckerna läste jag ut ganska fort, men det var för att jag läste väldigt mycket just då så jag var läs van och kunde läsa fortare. Jag tog dock en ganska lång paus från läsning, så nu läser jag inte särskilt fort alls...

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Notumforce:

varje bok har tagit mig i snitt 3timmar att läsa ut var bara nån av dom senare böckerna som tog ca 2dagar att läsa ut så man får väl anse dom böckerna varit sega typ.

men brukar läsa om böckerna vartannat år så man inte tappar all handling till när nästa bok ska släppas.

Det var allt annat än att sega igenom där:) Jag brukar ta 2-3 veckor per bok. Läser kanske 2-3 timmar då och då. Cirka 10 timmar per bok kan det bli aktivt läst. Brukar gå tillbaka några kapitel om uppehållet varit för långt.

2-3veckor? mama mia hehe.

en bok en dag är mitt snitt när jag läser en bok.

Enda bok jag har övergett o gått tillbaka övergett utan att läsa ut den helt är brott o straff tror jag den heter av den där ryska killen shit den var apseg.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Dostojevskij.

Tycker att Jordan tappat en massa. Spännande dom 3-4 första böckerna, men sen börjar det bli lite enhanda med kvinnorna som sätter händerna i sidorna, Nynaeve som drar i sin fläta, han vad han nu heter som bara vill supa och spela tärning (väx upp för fan), Rand som bara sitter och dissar. En 500 nya karaktärer i varje bok man ska hålla reda på samtidigt som dom inte lyckas ta död på någon enda fast det är krig överallt och dom som mot förmodan stryker med blir återupplivade igen i nästa bok. Gudbevars.

Medlem

håller med m0rfar, läste de första tre-fyra böckerna får ett antal år sedan, sedan tog det tvärstopp.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tärningsspelaren Mat är ju helt klart favoritkaraktären:) Men det är ju med böcker som med spel antingen gillar man eller så gillar man inte..

Nåt annat bra tips på böcker inom fantasygenren som rekommenderas? Eddings och Tolkiens har jag läst.

Ni skulle fortsatt och läsa. I nr 6 Lord of Chaos började det ta fart igen. Tycker jag iaf.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Hands down bästa fantasyserien just nu är A Song Of Ice and Fire av GRR Martin. Vet inte riktigt vad den heter på svenska om du föredrar sånt.
p.s. är det bara jag som tycker det verkar ovanligt många författare som har kuklånga namn som de förkortar? JRR Tolkien JK Rowlings GRR Martins.. finns säkert 1milijard till.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Man kanske måste ha ett långt namn för att bli känd? XD

Medlem

jag skulle ju kunna kalla mig EMG (Erik Magnus Gabriel, som det står i passet) om jag var lagd åt det hållet, men opretentiös som jag är tycker jag Gabriel duger bra...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Hands down bästa fantasyserien just nu är A Song Of Ice and Fire av GRR Martin. Vet inte riktigt vad den heter på svenska om du föredrar sånt.
p.s. är det bara jag som tycker det verkar ovanligt många författare som har kuklånga namn som de förkortar? JRR Tolkien JK Rowlings GRR Martins.. finns säkert 1milijard till.

Är den serien lång? Samma mängd böcker som Jordans? Det kan vara nåt att köra på efter jag slutat med nuvarande serie. Jag föredrar engelska efter att ha läst Jordans böcker på engelska.

Tack iaf:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Är den serien lång? Samma mängd böcker som Jordans? Det kan vara nåt att köra på efter jag slutat med nuvarande serie. Jag föredrar engelska efter att ha läst Jordans böcker på engelska.

Tack iaf:)

Är uppe i fyra rejält tjocka böcker än så länge, med tre till planerade. Nummer fem bör komma till våren.

Jag måste iaf instämma att A Song of Ice and Fire är den absolut bästa fantasy-serie jag någonsin läst. En enormt komplex och välarbetad värld, med säkert nära tusen namngivna karaktärer genom böckerna. Episkt är det minsta man kan säga.

Böckerna finns på engelsk pocket för småpengar på Bokus eller Adlibris eller vad du nu beställer från.

I ordning heter böckerna: A Game of Thrones, A Clash of Kings, A Storm of Swords, A Feast for Crows.

Medlem

ush ne den serien är verkligen inte bra


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ajaj notum, hur kan du tycka att Jordans är bättre än Martins? Blodet kokar nästan av otroligt nördiga skäl.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

hehe

ärligt talat så har jag tragglat igenom dom 3 första böckerna med svårhet gillade inte alls hur han satte ihop det hela..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

jovars, kan väl förstå att de är lite mer speciella. Inte så jävla mycket fantasy hela tiden. Lite mer medeltid, barbariskt så in i helvete. Jag började störa mig på Jordans ovilja att döda stora karaktärer efter jag läste ice n fire. Ger bra flyt i storyn.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

12
Skriv svar