Vikande försäljning för Playstation 3

Medlem

Det jag menar är att ps3an har uppenbara problem att få ut spel i 1080 pga för klen hårdvara.

Medlem
Skrivet av BirkaViking:

Kazutoyo: Vill bara på peka att jag varken har en xbox360 eller ps3 så är ingen fan boy här. Men för att kunna utnytja 1080p så måste man ha först en hdmi kabel och sen en full hd tv.
Tittar du på vad som sitter i en ps3 så är det inte så konstigt att dom har problem att få ut spel i 1080. I xbox360 sitter det ett grafik kort som har 512 i ram pluss att själva konsollen har 512 i ram också, medans ps3 har ett grafik som har 256 i ram och konsollen har bara 256. Så det är inte så konstigt att dom flesta spelen till ps3:an bara har 720.
Ps3 lade krutet på Blu-ray och är väll en bättre multimedia maskin men knappast bättre spel maskin.

Du verkar ha missförstått hela grejen med 1080p.

360-spelen är inte i 1080p (bortsett från några på Live Marketplace), utan uppskalas bara dit. Halo 3 är ett 640p spel, fast det kan uppskalas till 1080p. Men grunden är 640p i alla fall.

Och för att skala upp grafiken behövs knappt något RAM alls.

Medlem

Nja misförstått tror jag inte att jag gjort, är kunnig på datorer och vet att högre upplösningar kräver högre ram minne på både grafik kort och ram minne.
Vet inte varför du nämner Halo3 men enligt specifikationen på webhallen så stödjer den 720p/1080i/1080p.
Omskalat eller inte så stödjer dom flesta ps3 spel bara 720.
Medans xbox360 stödjer 720-1080i iaf.

Medlem
Skrivet av BirkaViking:

Nja misförstått tror jag inte att jag gjort, är kunnig på datorer och vet att högre upplösningar kräver högre ram minne på både grafik kort och ram minne.
Vet inte varför du nämner Halo3 men enligt specifikationen på webhallen så stödjer den 720p/1080i/1080p.
Omskalat eller inte så stödjer dom flesta ps3 spel bara 720.
Medans xbox360 stödjer 720-1080i iaf.

Skit snack, processorn som sitter i PS3 avlastar både ram och grafikkorts minnet, vilket bidrar till högre prestanda med mindre ram. Annars hade det ju i praktiken inneburit att man kunde trycka vilken processor som helst bara det fanns tillräckligt med ram.

Medlem
Skrivet av BirkaViking:

Nja misförstått tror jag inte att jag gjort, är kunnig på datorer och vet att högre upplösningar kräver högre ram minne på både grafik kort och ram minne.
Vet inte varför du nämner Halo3 men enligt specifikationen på webhallen så stödjer den 720p/1080i/1080p.
Omskalat eller inte så stödjer dom flesta ps3 spel bara 720.
Medans xbox360 stödjer 720-1080i iaf.

Vad spelar det för roll egentligen?

Om jag har en bild som är 320x240 pixlar stor och sedan förstorar den till 1600x1200 så kommer den inte se bättre ut, den är bara större och mer pixlad.

Om du har en LCD-monitor till datorn och spelar något i 640x480 så måste monitorn skala upp det till native-upplösningen, vilket kommer göra att bilden blir suddig och sämre.

Likadant med uppskalning. Om ett 360 spel körs i 640p och skalas upp till 720p och 1080p så kommer det inte plötsligt se bättre ut. Allt beror på den ursprungliga upplösningen som spelet renderas i, inte vad som har tryckts på spelboxen för att skapa okunnig hype. De PS3 spel som det står 1080p på boxen på, renderas i 1080p och skalas inte bara upp.

Och att skala upp en bild till 1080p kräver runt 8MB. Knappt nämnvärt mycket.

360 har 6 spel som jag känner till som verkligen kör i "native 1080p", och inte bara skalas upp; Wolf of the Battlefield Commando 3, Feeding Frenzy 2, Portal, Boogie Bunnies, Street Home Court och Virtual Tennis 3. PS3 har 26.

Medlem
Skrivet av Prehn:

Skit snack, processorn som sitter i PS3 avlastar både ram och grafikkorts minnet, vilket bidrar till högre prestanda med mindre ram. Annars hade det ju i praktiken inneburit att man kunde trycka vilken processor som helst bara det fanns tillräckligt med ram.

Ehhhh? Vaddå, ska processorn använda sin jättelika cache(missa inte ironin nu) för att lasta av ram minnet? Man börjar ju undra vad som står i Sonys reklamblad nuförtiden.

Det som händer när minnet tar slut är att programmet säger till CPUn att swappa ut på sekundärminne(disk eller annat).

Mer RAM är ett enkelt sätt att få ett operativsystem att swappa mindre till disk(och tape på stora grejer) och hålla mer i minnet för snabbare access. Det är fullkomlig ointressant om processorn har 4711 kärnor och 50 biljarder teraflops, läser disken 20 MB/sec så går det inte fortare än så.

Att sedan Sony snålar med minnet är ju konstigt med tanke på hur mycket en PS3 kostar och hur billigt RAM är idag...

EDIT: Och bara stoppa i RAM löser givetvis inga problem om man har en tvättmaskinsprocessor under huven.

Jag trodde jag hade läst det mesta...

Medlem

Och på vilket sätt kan processorn hjälpa ram minnet i ps3 an?
Att dom satte 7 processorer i ps3 är enligt mig som att elda för kråkerna. Klart som tusan du behöver en skaplig processor för att orkar köra i högre upplösningar tillsammans med bra grafik kort och minne.
I xbox360 sitter det 3 kärnor med 3,2 ghz per körna vilket räcker gott och väl.
Hur ni än vänder och vrider på det så sitter det bättre hårdvara i xbox360 än ps3 förutom processon i ps3 som har 7 kärnor.
Men då xbox360 kärnor räcker gott och väl till så är det enligt mig en bättre spel burk.
Och åter igen omskalat eller inte så stödjer dom flesta ps3 spelen bara 720 medans xbox360 spelen stödjer 720-1080 och vad tror ni det beror på?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av BirkaViking:

Nja misförstått tror jag inte att jag gjort, är kunnig på datorer och vet att högre upplösningar kräver högre ram minne på både grafik kort och ram minne.
Vet inte varför du nämner Halo3 men enligt specifikationen på webhallen så stödjer den 720p/1080i/1080p.
Omskalat eller inte så stödjer dom flesta ps3 spel bara 720.
Medans xbox360 stödjer 720-1080i iaf.

Vad spelar det för roll egentligen?

Om jag har en bild som är 320x240 pixlar stor och sedan förstorar den till 1600x1200 så kommer den inte se bättre ut, den är bara större och mer pixlad.

Om du har en LCD-monitor till datorn och spelar något i 640x480 så måste monitorn skala upp det till native-upplösningen, vilket kommer göra att bilden blir suddig och sämre.

Likadant med uppskalning. Om ett 360 spel körs i 640p och skalas upp till 720p och 1080p så kommer det inte plötsligt se bättre ut. Allt beror på den ursprungliga upplösningen som spelet renderas i, inte vad som har tryckts på spelboxen för att skapa okunnig hype. De PS3 spel som det står 1080p på boxen på, renderas i 1080p och skalas inte bara upp.

Och att skala upp en bild till 1080p kräver runt 8MB. Knappt nämnvärt mycket.

360 har 6 spel som jag känner till som verkligen kör i "native 1080p", och inte bara skalas upp; Wolf of the Battlefield Commando 3, Feeding Frenzy 2, Portal, Boogie Bunnies, Street Home Court och Virtual Tennis 3. PS3 har 26.

Den listan på ps3 spel som stödjer native 1080p är nästan ett år gammal och det finns bra många fler spel nuförtiden även fullpris spel, kan nämna tex wipeout hd som kör native 1080p i 60fps, en riktigt fröjd att spela på en bra 1080p lcd tv.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Duccemannen:
Skrivet av Prehn:

Skit snack, processorn som sitter i PS3 avlastar både ram och grafikkorts minnet, vilket bidrar till högre prestanda med mindre ram. Annars hade det ju i praktiken inneburit att man kunde trycka vilken processor som helst bara det fanns tillräckligt med ram.

Ehhhh? Vaddå, ska processorn använda sin jättelika cache(missa inte ironin nu) för att lasta av ram minnet? Man börjar ju undra vad som står i Sonys reklamblad nuförtiden.

Det som händer när minnet tar slut är att programmet säger till CPUn att swappa ut på sekundärminne(disk eller annat).

Mer RAM är ett enkelt sätt att få ett operativsystem att swappa mindre till disk(och tape på stora grejer) och hålla mer i minnet för snabbare access. Det är fullkomlig ointressant om processorn har 4711 kärnor och 50 biljarder teraflops, läser disken 20 MB/sec så går det inte fortare än så.

Att sedan Sony snålar med minnet är ju konstigt med tanke på hur mycket en PS3 kostar och hur billigt RAM är idag...

EDIT: Och bara stoppa i RAM löser givetvis inga problem om man har en tvättmaskinsprocessor under huven.

Jag trodde jag hade läst det mesta...

Nu missförstår du mig med flit , vad jag försöker säga är att om du har en ordentlig processor och ett system med bra minneshantering behöver du inte 1TB Ram för att köra i högre upplösningar.

Medlem
Skrivet av Prehn:

Nu missförstår du mig med flit , vad jag försöker säga är att om du har en ordentlig processor och ett system med bra minneshantering behöver du inte 1TB Ram för att köra i högre upplösningar.

Inte alls, men det du skrev var helt uppåt väggarna, det är operativsystemet som sköter minneshanteringen och inte CPUn och hela påståendet haltar rejält. Varför vara så konstant på marginalen med minne när det egentligen inte minnet i sig som är en stor kostnad?

Det luktar dumsnålhet lång väg att utrusta en värstingmaskin med en dyr processor och Blu-Ray spelare för att sedan kastrera den med för lite minne.

Räkna bakvägen på 256 MB VRAM, det är precis att det räcker för 1080p. AA och annat kräver dessutom lite mer minne för att kunna buffra en sida i minnet innan det går ut på skärm(det spar massor med cykler för GPU och CPU samt belastar bussen mindre)

Minneshantering i all ära, bra genomförd sparar det precis som du säger minne men har man för lite minne från första början så finns det ingen minneshantering världen som kan rädda upp det.

Minne verkar vara Sonys akilleshäl för jag vill dra mig till minnes(pardon the pun) att även PS2:an och PSP svors det rätt friskt över minnesbrist när utvecklarna började utveckla för dessa konsoler.

EDIT: Stavfel
EDIT2: Länkar

En av många artiklar om PS3 på Google om minnesbegränsningen

Medlem
Skrivet av Duccemannen:
Skrivet av Prehn:

Nu missförstår du mig med flit , vad jag försöker säga är att om du har en ordentlig processor och ett system med bra minneshantering behöver du inte 1TB Ram för att köra i högre upplösningar.

Inte alls, men det du skrev var helt uppåt väggarna, det är operativsystemet som sköter minneshanteringen och inte CPUn och hela påståendet haltar rejält. Varför vara så konstant på marginalen med minne när det egentligen inte minnet i sig som är en stor kostnad?

Det luktar dumsnålhet lång väg att utrusta en värstingmaskin med en dyr processor och Blu-Ray spelare för att sedan kastrera den med för lite minne.

Räkna bakvägen på 256 MB VRAM, det är precis att det räcker för 1080p. AA och annat kräver dessutom lite mer minne för att kunna buffra en sida i minnet innan det går ut på skärm(det spar massor med cykler för GPU och CPU samt belastar bussen mindre)

Minneshantering i all ära, bra genomförd sparar det precis som du säger minne men har man för lite minne från första början så finns det ingen minneshantering världen som kan rädda upp det.

Minne verkar vara Sonys akilleshäl för jag vill dra mig till minnes(pardon the pun) att även PS2:an och PSP svors det rätt friskt över minnesbrist när utvecklarna började utveckla för dessa konsoler.

EDIT: Stavfel
EDIT2: Länkar

En av många artiklar om PS3 på Google om minnesbegränsningen

Trots detta det går att göra spel som springer flera varv runt failboxen, ta en titt på KZ2 eller uncharted 2 om du vill se dom senaste exemplen.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Duccemannen:
Skrivet av Prehn:

Nu missförstår du mig med flit , vad jag försöker säga är att om du har en ordentlig processor och ett system med bra minneshantering behöver du inte 1TB Ram för att köra i högre upplösningar.

Inte alls, men det du skrev var helt uppåt väggarna, det är operativsystemet som sköter minneshanteringen och inte CPUn och hela påståendet haltar rejält. Varför vara så konstant på marginalen med minne när det egentligen inte minnet i sig som är en stor kostnad?

Det luktar dumsnålhet lång väg att utrusta en värstingmaskin med en dyr processor och Blu-Ray spelare för att sedan kastrera den med för lite minne.

Räkna bakvägen på 256 MB VRAM, det är precis att det räcker för 1080p. AA och annat kräver dessutom lite mer minne för att kunna buffra en sida i minnet innan det går ut på skärm(det spar massor med cykler för GPU och CPU samt belastar bussen mindre)

Minneshantering i all ära, bra genomförd sparar det precis som du säger minne men har man för lite minne från första början så finns det ingen minneshantering världen som kan rädda upp det.

Minne verkar vara Sonys akilleshäl för jag vill dra mig till minnes(pardon the pun) att även PS2:an och PSP svors det rätt friskt över minnesbrist när utvecklarna började utveckla för dessa konsoler.

EDIT: Stavfel
EDIT2: Länkar

En av många artiklar om PS3 på Google om minnesbegränsningen

Vet att minneshanteringen sköts utav os:et och har inte påstått något annat heller. Tror fortfarande inte att PS3:an har något behov av mer ram då precis som Sito nämner Sony levererar vad som förväntas. Enda anledningen till att en del ser värre ut på PS3 an gentemot 360 är att de är dåliga portningar av 360 diton. En jämförelse som kan göra är PC vs. Mac gällande spel, Mac spelen kräver alltid mer ram än vad Pc verren gör. varför? de är ju precis lika när du maxar skiten.

Medlem

Det är väl skit samma vilken av dem som har mest minne eller renderar si eller så än så länge? Det är först när det verkligen kommer spel på en av dem som absolut inte skulle gå att göra på den andra det börjar spela någon roll.

Medlem

Enligt mig så har ps3:an redan stora problem att hänga med i dom högre upplösningarna, dom måste tok optimera spelen redan nu, vilket förklarar spel utvecklarnas snack om helt annat kodning och optimering till ps3:an än till datorn och xbox360.

Medlem

Vad gäller Mac kontra PC så är det ju MacOS som äter mer minne för när du kör boot camp så är det exakt som på PC. Jämförelsen Mac-PC haltar lite eftersom det är samma hårdvara numer. Vista kräver också mer minne på samma hårdvara för OS:et som fullkomligen äter minne.

Att utvecklare som Valve undviker PS3 beror på kassa utvecklingsverktyg, Xboxens är ju som Visual .NET har jag förstått och som är en väldigt trevlig miljö att utveckla i.

Att PS3:an har undermåliga utvecklingsverktyg som orsakar massa extraarbete i form av handpåläggning för att optimera kod, skriva egna API:er osv. All detta extrajobb måste ju betala sig också för ingen utvecklar gratis.

Jag tycker synd om Sony men de borde ha tagit lärdom av allt som hände kring releasen av PS2:an som i mångt och mycket räddades av lojala kunder(som mig själv) som sedan blev i mitt tycke lurade. Samma vända händer med PSPn och då tröttnade jag. Sony måste leverera det de lovar.

Hoppas att Sony rycker upp sig lite som Nintendo har lyckats göra för jag vill verkligen inte att de "gör en Sega".

Medlem

Dock har denna generation blivit jäkligt hackig jämfört med de tidigare generationerna, MS stressade för att bli först ut och nu kommer de troligtvis bli först även nästa-gen vilket gör att konsollerna till slut kommer befinna sig i olika generationer. Att Sony har kassa utvecklings verktyg är absolut inget jag blundar för, det har sagts både en och två gånger av utvecklarna, men tror att det kommer bli bättre när man väl lärt sig. Synd bara att den är såpass komplex att det skall behöva dröja 2-3 år innan man släpper riktiga spel.

Medlem

Jag tror inte den är mer komplex än en PC eller en Xbox, den har bara mycket sämre utvecklingsverktyg. M$ har ju lagt mycket tid på att just utveckla bra utvecklingsverktyg, uppvaktat utvecklare istället för att idiotförklara dem som Sony och Nintendo gör(är väl något japanskt drag).

Det verkar börja betala sig för det spelar ingen roll om man har världens ballaste hårdvara om man inte har någon mjukvara att backa upp det.

Nästan alla utvecklare hävdar att Xboxen har en vassare GPU också, 10 MB eDRAM ger gratis AA. ATI har ju alltid utvecklat bättre hårdvara än Nvidia sedan de grand slammade med Radeon 9700. ATI har alltid haft ett par ess extra i rockärmen och det enda tillfället Nvidia kört om ATI var ju vid lanseringen av 8800 korten som verkligen höjde ribban rejält.

Medlem

Alla utvecklare är nog överens om att det är enklare att utveckla spel på xboxen pga att det i princip är en fattigmans pc men bara för att man väljer den enkla vägen behöver inte resultatet bli det bästa. Sen att ATI skulle utveckla bättre hårdvara än nvidia är ju helt fel, förutom R9XXX serien har nvidia alltid gjort bättre grafikkort än ATI lyckats med. ATI har alltid släppt grafikkort som inte funnits på marknaden förrän ett halvår senare, med värdelösa drivrutiner som behöver uppdateras 100 gånger innan dom funkar.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Fattigmans PC med en tre kärning PowerPC CPU och specialdesignad GPU?

Då skulle nog alla konsoler vara fattigmans PC

Du verkar verkligen ha noll koll. ATI's drivrutinsproblem försvann för massa år sedan, det var i början med Radeonkorten men det var länge sedan. Jag köper omvartannat det kort som för tillfället är snabbast, två kort blir det Nvidia men standalone är ATI bättre. Problem har jag haft med både ATI och Nvidia så jag kan inte säga att den ena tillverkaren är bättre än den andra.

Alla strävar efter den enkla vägen. Kan man göra något lika bra till halva kostnaden så rent företagsekonomiskt är det ren idioti att göra det dubbelt så dyrt, dubbelt så svårt.

Anledningen till att PS3 säljer dåligt är att den är för dyr och har ingen USP och stödet från mjukvarutillverkarna sviktar.

Jag ska leta efter den i realådan efter Jul

Medlem

Bättre att hitta en fungerande ps3 i realådan än en RROD Failbox i soptunnan. Eller varför inte investera i en HD-DVD addon till xboxen lol lol garanterat next-gen.. nej vänta......


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Argument som tryter?

Har varken HD-DVD eller Blu-Ray, ena är en föredetting och Blu-Ray känns mer som ett mellanformat som snart kommer att bytas ut. Det går ju utan underdrift segt att få liv i den marknaden.

Men visst kommer det bli en PS3 framöver men då måste priset mer eller mindre halveras för att komma i nivå med en Wii eller krysslåda med tanke på att den inte har någon som helst USP(mer än "pappa betalar" dyr) och som mediacenter maskin finns det ju betydligt häftigare grejer än en PS3.

Sedan vill man ju inte direkt köpa ett system som frontas av massa plattformszeloter utan argument(tänker mest på Mac & Amiga användare). Den vägen har man vandrat på också, det är på tok för mycket foliehattar i de kretsarna.

Skriv svar