Betygsättning av filmer

Medlem
Betygsättning av filmer

Jag tänkte göra en liten undersökning här mest på skojs skull. Jag brukar kolla ganska mycket på film vilket jag gissar många andra också gör. Som medlem på filmtipset har jag också tagit som vana att betygsätta dom filmer jag ser också för att underlätta att ser fler bra filmer i framtiden.

Det var i samband med detta denna fråga uppkom. Jag betygsätter personligen filmer jämfört med andra filmer i samma genre och stil och inte med alla filmer jag sett. Dvs sätter jag ett högt betyg på tex en skräckfilm så är det för jag tycker det är en bra film i den genren, men överlag så tycker jag inte skräck är så jättebra. På så sätt tycker jag att det blir en högre variation på betygen eftersom jag kan använda hela skalan istället för den lägre delen av den bara pga att jag har inte gillar genren så mycket överlag.

Eftersom betygsättning av film handlar om personliga åsikter så finns det säkert många sätt att göra detta på och ni får gärna diskutera hur ni gör och varför här.

Medlem

Skulle nog säga att jag röstar mer generellt av alla filmer jag sett. Betyg sätter alla filmer jag sätter mest för mitt eget nöje, är registrerad på filmtipset men orkar inte skriva in alla filmer jag ser/sett.

Medlem

tycker nästan alla filmer jag ser är bra, förutom The Trench.
men jag brukar tänka "ok" "bra film" "jäävla va bra faa"
nått sådant. dvs inte så vidare hi-tec


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

om jag ser en film som handlar om riddare och magi osv.. så kan jag inte låta bli och jämföra det med Sagan om Ringen, och oftast så blir betyget sämre

annars så jämför jag med dom flesta filmer jag har som favoriter

Medlem

Jag försöker jämföra med liknande filmer. "Det den här filmen gjorde klarade film B bättre."


signatur

Videomupp

Medlem

På annat sätt: Jag avgör om jag hade en "jolly good time" eller inte. Siffror är överskattade


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Jämför så klart med filmer i samma genre.

Medlem

jag betygsätter film individuellt.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag undviker att betygsätta/rangordna filmer i största möjliga mån. Samma sak med spel och andra former av underhållning. Tycker det blir fel när man jämför dem med varandra då två filmer, även om de tillhör samma genre, kan vara framtagna under helt olika förutsättningar. Därför ser jag helst, och bedömmer, varje film individuellt. Det viktiga för mig är att jag finner den underhållande, inte hur den står sig mot andra filmer.

Medlem

Betygsätter filmen efter upplevelsen, som IceMan.

Medlem

Brukar inte betygsätta filmer jag ser mer än att det va en bra eller dålig film. Ibland stäcker jag mig till "Jätte-bra" eller "Jätte-dålig"!

Medlem

Tycker det är fel att jämföra filmer med filmer ur andra genres, som att ställa Die Hard mot American Beauty. Men kan ändå inte låta bli att göra det ganska ofta, tyvärr. Antagligen därför jag har svårt för action, om man bara kunde se saker för vad de är skulle man kunna bedöma filmer mer rättvist.

Inaktiv

Jag skulle inte säga att jag jämför filmer med varandra.
Jag kan tipsa om www.filmtipset.se . Där kan man betygsätta alla filmer man sätt, sen så rekomenderar dom filmer åt dig efter vad andra har som 5or som tycker ungefär som du.

Jag sätter betyg efter om jag berört eller inte. Känner jag att filmer har något eget eller att den säger mig något, en 5a.
T.ex. Forrest Gump. Den verkligen berör mig på alla sätt och vis. Det är den bästa filmen jag någonsin sett.


signatur

Dr. SkruMp <3 #komsi

Medlem
Skrivet av ReDog:

Brukar inte betygsätta filmer jag ser mer än att det va en bra eller dålig film. Ibland stäcker jag mig till "Jätte-bra" eller "Jätte-dålig"!

det är ju betyg det också, hade inte tidigare tid att skriva så mycket mer, men var precis så jag tänkte om mitt betygsättande


signatur

thank you, come again

Medlem

Såklart man betygsätter en film efter man sett den, om det är en remake på någon film är det självklart man jämför, är det en uppföljare har man i åtanke vad tidigare filmer presterade, om det bara är en film så är det oftast 1-10 som gäller, men såklart hoppas man att den är underhållande för stunden


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

På annat sätt: Har 3 graderingar a,b,c

Sälssynt imo att filmer är så dåliga så att dom förtjänar c gradering.

Allt över c går att se , allt över b är riktigt bra och a filmer är sådana jag har i bokhyllan.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

På annat sätt: Har 3 graderingar a,b,c

Sälssynt imo att filmer är så dåliga så att dom förtjänar c gradering.

Allt över c går att se , allt över b är riktigt bra och a filmer är sådana jag har i bokhyllan.

så du menar att b-filmer är bra?


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Jag jämför med vad jag anser är bra skådisar, scener, effekter etc. Element som gör filmer till bra eller dåliga helt enkelt.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Notumforce:

På annat sätt: Har 3 graderingar a,b,c

Sälssynt imo att filmer är så dåliga så att dom förtjänar c gradering.

Allt över c går att se , allt över b är riktigt bra och a filmer är sådana jag har i bokhyllan.

så du menar att b-filmer är bra?

Det är ju B-filmer som är bäst! Iaf skräckisarna :>


signatur

Videomupp

Inaktiv

jämför helst inte filmer, ens ur samma genre..

tar filmen för vad den är och vad den försökte göra sig till .. eller nått

köpte alien collection i fredags, så mina film upplevelser den här veckan har varit på topp

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Notumforce:

På annat sätt: Har 3 graderingar a,b,c

Sälssynt imo att filmer är så dåliga så att dom förtjänar c gradering.

Allt över c går att se , allt över b är riktigt bra och a filmer är sådana jag har i bokhyllan.

så du menar att b-filmer är bra?

absolut dom kan vara tillräckligt bra för att se på sen finns det ju kultrullar som är b filmer men som får iaf mig att le när man ser dom


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd

När jag har sett en film har jag alltid betyget direkt klart för mig. Det är bara ibland, när det är filmer som är svåra att sätta betyg på, som jag funderar över det.
Jag jämför inte med andra filmer överhuvudtaget. Jag betygsätter den helt enkelt efter hur bra den är.

Inaktiv

Jag bryter upp filmen i handling, skådespeleri och bildspråk. I viss mån också hur snygg filmen är. Sedan kan jag inte låta bli att lyfta fram enbart nackdelar i stora Hollywooodproduktioner, där de pumpar in miljarder i fantasilösa skitproduktioner, eller svensk, "nu skojar vi till det", pretto-film. Jag tappar tråden nu men jag måste bara säga att jag hatar svensk film.... och Woody Allen.
Det var åååååååååååååååååår sedan en riktigt bra film gjordes. Minns inte när jag gick ut ur en biosalong och var riktigt nöjd. Och jag är knappt 27. Kalla mig bakåtsträvare...
Förresten, F3D tar filmen för vad den försöker göra sig till. Det är bra men däri ligger problemet. Alla filmer i dag känns så tillgjorda och av någon genuin äkta orginlaitet syns intet. Bara ta alien collection som exempel. Det började med en schysst idé som funkade i det första två filmerna. Sedan tog kreativiteten slut och resterande filmer blev en orgie i slime.

Medlem

på tal om filmer, 28 Weeks Later var hyffsat bra

Medlem
Skrivet av Rouqe:

Jag bryter upp filmen i handling, skådespeleri och bildspråk. I viss mån också hur snygg filmen är. Sedan kan jag inte låta bli att lyfta fram enbart nackdelar i stora Hollywooodproduktioner, där de pumpar in miljarder i fantasilösa skitproduktioner, eller svensk, "nu skojar vi till det", pretto-film. Jag tappar tråden nu men jag måste bara säga att jag hatar svensk film.... och Woody Allen.
Det var åååååååååååååååååår sedan en riktigt bra film gjordes. Minns inte när jag gick ut ur en biosalong och var riktigt nöjd. Och jag är knappt 27. Kalla mig bakåtsträvare...
Förresten, F3D tar filmen för vad den försöker göra sig till. Det är bra men däri ligger problemet. Alla filmer i dag känns så tillgjorda och av någon genuin äkta orginlaitet syns intet. Bara ta alien collection som exempel. Det började med en schysst idé som funkade i det första två filmerna. Sedan tog kreativiteten slut och resterande filmer blev en orgie i slime.

Är man sådär petig så kan man lika bra sluta kolla på film helt imo.

I princip så kommer det ut en genre och stilbildade och fräch film var 10år och så kritisk undviker jag att vara utan ser filmen mer eller mindre rakt av undviker parallel recensioner osv får mer ut av film på det sättet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nu verkar dom flesta som ville bidra sagt sitt. Var kul att läsa hur andra tänkte i denna frågan.

Jag brukar ofta betygsätta på nyskapande och intressanta karaktärer.

Av alla de trilogier som kommit de sista åren så tycker jag alltid de första filmerna är de bästa, Sagan om Ringen - Härkarringen, The Matrix, Pirates of the Caribbean - Curse of the black pearl.

De kommande filmerna känns ofta som upprepningar, untantaget är förståss Sagan om Ringen där alla är bra, men de andra trilogierna tappar.


signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem

Mm håller med, Sagan om ringen var alla 3 cannon bra!

Matrix 1... ahh en jäävla bra film, sen blev det nästan katastroff synd, hoppades så mycklet på dom andra två , och sen föll det bara pladask

Cube filmerna, det finns väll 3-4st? dom därimot är alla jävligt bra, även om det kanske inte direkt är en trilogi.


signatur

R.I.P The_maxx

Skrivet av IceMan:

Cube filmerna, det finns väll 3-4st? dom därimot är alla jävligt bra, även om det kanske inte direkt är en trilogi.

Det finns 3 Cube filmer tror jag.

Jag ser inte Cubefilmerna som en regelrätt trilogi eftersom ingen av manusförfattarna eller regisören har något att göra med de andra 2 filmerna efter Cube (1997)


signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem

ah kk, är väll mera en serie då
dock är dom ju i samma tema och stil och lyckas göra alla 3 bra!


signatur

R.I.P The_maxx

12
Skriv svar