Lurad på blocket(bedrägeri)

Medlem
Lurad på blocket(bedrägeri)

Jaha då får jag också ställa mig i skaran av dem som blivit lurade på blocket. Trots att man gång på gång sagt till både vänner & familj att aldrig betala i förskott på en internet annons så gjorde jag helt tvärt om själv.

Inte så lustigt kanske då jag faktiskt bytte mitt gamla playstation 2 +spel via blocket imot ett Xbox 360 premium paket med kvitto+garanti av en äldre herre från samma stad som mig för bara ett halvår tillbaka. Och de visade ju sig faktiskt vara sant & bytet genomfördes.
Hur som helst, denna gången gick de inte alls lika bra.
Jag hittade en annons på blocket.se där en kille ville bli av med sitt Playstation 3(svenskt) det nya paketet med Resistance Fall of man & motorstorm samt 1 extra handkontroll.
Priset låg som sagt väldigt lågt så redan där borde jag insett att det var något skumt med de hela, men hade dagen innan hittat en liknande annons som jag ringde på för skojjs skull & de visade sig vara för sent ute då den PS3an vart redan såld. Hur som helst så vart jag förste man att gå med på att betala priset + frakten på ca, 200kr enligt säljaren som verkade väldigt seriös och trevlig.
Vi bytte uppgifter och båda verkade nöjda.

Vi kom sedan överens om att jag skulle få kollinummer och allting när han skickade iväg paketet. Dagen därpå när jag skulle betala in pengarna på kontot så ringde jag upp säljaren för att bekräfta att köpet fortfarande gällde & fick då veta att de var smidigare om vi gick igenom hans sambos bankkonto som låg inom samma bank som mig. Då skulle ju pengarna överföras direkt & vi slapp båda vänta en hel dag i onödan. Han ville också att jag skulle skicka ett mail till honom när jag betalat in pengarna så han kunde be sin sambo titta till sitt konto för säkerhetens skull.

Jag betalade in pengarna samma kväll & fick aldrig något kollinummer tillbaka den kvällen efter jag mailat att jag satte in pengarna. Personen i fråga slutade svara på telefon(givetvis mobilnummer).
Som han svarat på ganska direkt innan. Efter en vecka hade gått utan något svar överhuvudtaget så ringde jag & polisanmälde säljaren för bedrägeri.

Har nu också varit i kontakt med blocket.se & de har skickat sina uppgifter vidare till polisen. Så nu sitter man här lite lite fattigare och yttligare en erfarenhet rikare.

Det är otroligt tråkigt att man ska vara så godtrogen fast man vet att folk inte vet bättre än att sno någon annans pengar som man arbetar ihop varje månad. Suck! :evil:

Någon här på forumet som varit med om liknande?
Man känner sig verkligen som en idiot kan jag lova. Så håll ögonen öppna om ni själva funderar på att köpa något begagnat framöver.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

faan vad tråkigt!
Det finns mycket folk här i landet som inte har nått hjärta

lider med dig!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Är huvudet dumt så får plånboken lida. Är det inte så man brukar säga?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

köp inget som du inte kan åka och hämta själv, ärligt talat.
Jag gör det inte iaf.


signatur

yolo

Medlem

Jäkligt trist men det visar som vanligt att man kan inte lita någon speciellt inte blocket annonser.

Tyvärr är det så ska man vara säker ska man inte förskotts betala om man inte vet 100% att det är en seriös säljare,

Gillar traderas system hittils aldrig blivit missnöjd .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Oj, det var inget bra Men man får hoppas att du återfår dina pengar på något sätt.

Tack också för varningen, sådant kan man behöva bli påmind om till och från.

Inaktiv
Skrivet av SoniC:

Är huvudet dumt så får plånboken lida. Är det inte så man brukar säga?

håller med, lyckas man bli lurad så är det lite rätt åt en

dock så hoppas jag att polisanmälningen och informationen från blocket leder till att personen som "sålde" sin ps3a (redan där vet man att han ljuger ) får sitt straff..typ spela wii i 3 timmar sträck eller nått annat inhumant straff

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av SoniC:

Är huvudet dumt så får plånboken lida. Är det inte så man brukar säga?

håller med, lyckas man bli lurad så är det lite rätt åt en

Det tycker jag verkligen inte.

En regel kan dock vara att aldrig lita på någon kring något på internet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

jag säljer och tar betalt i förskott på blocket men köper aldrig, om jag ska köpa nått beg så blir det tradera.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sympati hjälper aldrig, du får väl lära dig av läxan och aldrig mer göra om det
Som redan sagt, bäst är om du själv har möjlighet att kunna hämta/lämna saken du vill (av)skaffa


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

nu ska vi hata folk som fuskar, inte anglaga folk som blir lurade. imo. inte våldtäckts offrets fel att hon/han blir offer. (samma sak här imo)


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Iceman ftw, instämmer helt.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av IceMan:

nu ska vi hata folk som fuskar, inte anglaga folk som blir lurade. imo. inte våldtäckts offrets fel att hon/han blir offer. (samma sak här imo)

Nu anklagar jag inte han, säger bara att det var otur osv
Men iceman, <3


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

De saker jag sålt på blocket har jag alltid skrivit att de får komma och hämta det. Då står man ansikte mot ansikte, mano el mano. Då händer aldrig detta.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Tråkigt, misstag gör man så lätt
Du får gärna berätta hur det går, det vore lite kul att höra ifall polisen får tag i honom,


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag köper bara prylar på tradera. Köper jag nått på blocket är man dock så illa tvungen att betala i förskott. Det finns en anledning; Det är fruktansvärt svårt att skicka något som någon tar emot och sedan få betalt som privatperson. hur ska du bevisa att det verkligen fanns en vara i paketet?= mottagaren kan ju hävda att han inte fått något i paketet så att säga.

Men har du som köpare skickat iväg pengar så har du farmförallt ett kontonummer som går till en person och då löser det sig i 99% av fallen så att säga vid en typ av bedrägeri som detta. Det är därför tex. man absolut inte använder paypal. Så betala i förskott till bankkonto är OK, det blir ju mest bara en massa tråkig ledtid så att säga.

Inaktiv

du får skylla dig själv

Medlem

de där tjänsterna är oftast omständiga och man får vänta på pengarna. tid är pengar som sagt. iofs, en massa tid och inga pengar är ju trist.-

MFC
Medlem

Detta bekräftar min rädsla för att betala för något utan att hämta det själv. Distansshopping gör jag enbart hos etablerade företag, aldrig privatpersoner.

Men misstag är till för att läras av eller nått.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Jag har precis blivit bedragen på samma sätt. Fy fan vad man känner sig dum. Har lärt mig en fet läxa iaf. Här är en länk till annonsen:

http://www.blocket.se/vi/14637608.htm

Nu så här i efterhand så luktar det bedrägeri lång väg när man läser den. Men det tänker man inte på när man sitter där och är så enormt sugen på att få sätta tänderna i Mario Galaxy.

Så en varning till er alla andra som inte råkat ut för något bedrägeri tidigare. Va inte lika blåögda som mig, då är det bara en tidsfråga innan man åker dit.

Medlem

Aldrig hänt mig personligen fast har dock hänt min bror. Polisen tog fast bedragaren fast min bror fick aldrig tillbaka nåt.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Jag har använt Internetgirot.se för att sälja, tog lite extra tid men inga problem alls. Betalar man i förskott direkt till säljaren på Blocket är det givetvis tråkigt om man råkar illa ut, men efter det otal mängder bedrägerier som det rapporterats om får man faktiskt skylla sig själv till viss del.

Tradera/Ebay är bättre när det gäller sånt, om man inte har möjlighet att träffa personen IRL eller vill använda Internetgirot. Jag har handlat en massa grejer på Ebay/Tradera/utländska sajter i ett antal år och aldrig blivit lurad. Men så köper jag heller inte på distans från säljare som saknar någon sorts "track record" (ratings på ebay, kommentarer på forum, osv).

Medlem

skicka pengar i förskott är ett no no om man inte använder sig av någon sorts garantitjänst som gör att man får tillbaka pengarna garanterat ifall säljaren är en bedragare.

Detta är då distans kan man träffa säljaren så är det givetvis att föredra.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

minns när jag hjälpte brorsan byta däck till sin nya bil som han köpte från en kille som annonserade ut den på blocket, båda bakre däcken passade inte in för att dom inte tillhörde bilen, tydligen hade förre ägaren ljugit om däcken.
men efter en massa bankande på bilen och svordomar x100 från brodern så ringde han upp förra ägaren och skällde ut han, kanske också dödhotade han och fick 1000kr för besväret.

Medlem

Hade vatt så jävla kul om man fick reda på var en sådan person bor. Man blir ju så sjukt ledsen och besviken då man gått och tänkt på tex sitt playstation 3 och hur kul det ska bli. Sen ger man bokstavligen pengar till en jävla brottsling istället. Usch!

Medlem

Jag fattar inte hur de vågar lura folk så där, för eller senare blir fel person drabbad och då kommer de ångra sig så sjukt mycket.

Jag skulle själv skriva "ge tillbaka mina dollar" på knytnävarna och sedan slå in det i huvet på den person som försökt lura mig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Skitstövel verkligen! att lurendreja dig sådär, tycker synd om dig grymt mycket, skulle kastrera den jäveln om det hände mig!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

tråkigt att man måste vara rädd för att nått sånt här ska hända...
:/


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

1
Skriv svar