Butiksversionen av Prince of Persia DRM-fri

Robot
Butiksversionen av Prince of Persia DRM-fri
Inaktiv
Butiksversionen av Prince of Persia DRM-fri

Någonting säger mig att då spelet inte verkar vara särskilt hypat, så kommer detta ge Ubi ett väldigt bra tillfälle att beskylla olaglig nedladdning över de dåliga försäljningssiffrorna istället för spelet.

Medlem

dom borde fundera över att folk kanske inte vill betala så mycket cash för ett helt singleplayer spel som räcker i 12 timmar runtomkring och inge som helst multiplayer möjligheter,, Köpte detta skälv till 360n och är nöjd me det dock så tog det slut för snabbt men å andra sidan det var underhållande konstant så länge det höll.. dock i efterhand så känns det som ett sånt där spel man kan hyra i 2 dagar och lira igenom sen lämna tillbaka och titta efter något nytt istället att slänga ut 600-700 spänn på.

Medlem

Ett steg i rätt riktning. Men för att verkligen sälja spel krävs dels att själva spelet är kvalitét, och allra helst en bra multiplayer som bara kan spelas med unika serial-keys (Ett väldigt bra skydd för att hindra pirater från att spela MP på de flesta servrar.).

Det handlar helt enkelt om att ge de som betalar för spelet MER valuta för pengarna än de som piratar det, vilket inte är fallet med spel som har DRM (mer problem för betalande kunder än för pirater). Det behöver inte vara några jättegrejer, men bra multiplayer eller kanske lite gratis content.

Han vet ju liksom vi alla att det kommer piratkopieras oavsett - tycker det känns lite oschysst att tala om att inte köra DRM som ett test på folks ärlighet istället för att de som köper spelet slipper den massa strul som det för med sig.

I vilket fall som helst är mitt intresse för spelet minimalt så jag har inga planer på att varken tanka eller köpa spelet.

Medlem

Musenkishi: Folk kommer helt klart ladda ner det oavsett, det spelar faktiskt ingen roll imho, för en mycket viktigare poäng (som han bekvämt ignorerar) är att det nästan alltid är de som köper som spelet som får trubbel med DRM och tvingas ha i skivan eller har ett begränsat antal aktiveringar eller nåt annat skit. Sådana bekymmer dras inte piraterna med, precis som Mang säger.

Medlem
Medlem

Trodde det va dom "hutlösa" priserna som gjorde att folk piratkopierade. Självfallet har dom flesta spelen höga budgetar, stora personal omkostnader, löner, BD som medium o what not...Men har sett spel till tex PS3 för nästan 800:- i startpris det är i alla fall 300:- för mycket tror dom hade sålt mer spel och mindre med folk hade piratkopierat i övrigt...

Jag tror på att det är galna och i vissa fall omotiverade priser som driver folk till piratkopiering.

Jag brukar oftast vänta ett tag tills spelet sjunkit i pris innan jag slår till o det är juh kanske på releasedagen man vill köpa spelet...

Medlem

Det spelar ju ingen roll hur mycket det piratkopieras då det är konsumenten som verkligen betyder nåt. Ubi kommer aldrig förlora nåt på piratkopierng, men samtidigt aldrig tjäna nåt på det. De går ju aldrig i back om man säger så.

Sen är det ju såklart synd att vissa vägrar betala för singleplayerspel då just den typen av spel kräver så mycket av utvecklaren. Fast folk har ju olika uppfattningar av bra spel. Det ger dock ingen "rätt" att ladda ner. Många gillar t.ex. Geras of War, men om jag inte gör det har jag ändå ingen rätt att ladda ner det.

Hur som, piratkopiering är inget Ubi kommer att stoppa med SecuROM iaf. så det är bra att de dumpar det. Tror nog att fler köper spelet om de behandlas som kunder. Det betyder dock inte att spelet pirakopieras mindre. Skulle inte förvåna mig om det istället ökar. Men det är ju inte piraterna som räknas utan konsumenterna, och de blir bara fler om de behandlas rätt.

Skribent

Smart drag att kalla sina kunder tjuvar.

Medlem

Det får bli ett köp! Gillade de tidigare spelen


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av bastard:

Smart drag att kalla sina kunder tjuvar.

Tycker endast att de är realistiska över vad som kommer att hända. Damned if they do, damned if they don't, typ.

Personligen ska jag köpa det så fort jag har pengar, eller önska det i julklapp (seriöst, 23 år och så fattig att man inte har råd att köpa ett datorspel ).

Testpilot

Synd att jag personligen inte gillar de här spelen - men man kanske ska supportköpa för att de äntligen insett att inte straffa sina kunder.

Fast de kommer troligen i göra som påpekats innan , skylla att den dåliga försäljningen beror på piraterna och inte att spelet är skit

Redaktör

Att skylla piratkopierng på höga priser är rätt befängt. Pc-spel kostar ungefär lika mycket i dag som för tio år sedan, och de kräver bra jäkla mycket mer arbete att ta fram.

Ett actionspel för singleplayer räcker ofta mellan åtta och tolv timmar, det ger ett pris på cirka 40 kr per spelad timme. Inte alls farligt - bio kostar det dubbla. Om man tycker att det är för dyrt med ett spel som är slut när man kört igenom det en gång är det inte svårare än att man väljer att köpa något annat.


signatur
Medlem

Håller helt med Hockey Stick, DRM skadar endast den som faktiskt köper spelet då det inte finns något kopieringsskydd som inte knäckts, ibland tar det bara lite längre tid. Och i slutänden är det konsumenten som får stå ut med nycklar, aktiveringar eller kodsnurror (hehe, var ett tag sen).

Vill styrka det Tompa säger om att spel inte är dyrare nu än de var förr. T o m något billigare, hittade en gammal spelbox (något gammalt äventyrsspel från 15 år sen) som hade en prislapp jämlik/smått högre än dagens. Och då har jag inte räknat in inflation. Dessutom så har vi nu bekvämligheten med att kunna titta på prisjakt över var man kan få sina spel absolut billigast.

Medlem

Så jävla trött på att höra om piratkopiering som den stora boven. Vet ni vad förläggarna förlorar mer på? Uthyrning och andrahandsförsäljning.

Dom pengarna går rakt ner i fickan på en tredje part. Förläggaren ser inte ett öre och utvecklaren får inga royaltypengar.


signatur

---
Boo!

Inaktiv

Har någon köpt spelet och kan bekräfta att det är sant?
Jag har bara testat Two Thrones och det gillade jag inte men EuroGamer gave det två mer i betyg (8/10 vs 6/10) och då blir man mer än lite tveksam även om jag stödköpt spel förut.

Sen är det som andra sagt rätt låga poäng som UbiRazz försöker kamma hem. Det enda andra stora spel jag kan komma på som släpts fritt från satyg var TR:AoD och det ville nog Eidos mest få upp på hyllorna utan att det kostade dom en spänn mer än nödvändigt, undrar om det finns liknande motiv här. Jaja spekulera mindre och jobba mera

Medlem
Skrivet av Tompa:

Att skylla piratkopierng på höga priser är rätt befängt. Pc-spel kostar ungefär lika mycket i dag som för tio år sedan, och de kräver bra jäkla mycket mer arbete att ta fram.

Ett actionspel för singleplayer räcker ofta mellan åtta och tolv timmar, det ger ett pris på cirka 40 kr per spelad timme. Inte alls farligt - bio kostar det dubbla. Om man tycker att det är för dyrt med ett spel som är slut när man kört igenom det en gång är det inte svårare än att man väljer att köpa något annat.

Tycker du missar lite när du säger så...

Ett spel bör anses som en investering eftersom du får lägga ut 450kr i förväg på nåt som du inte vet alls om du kommer tycka är bra. Kollar du på en rulle på bio eller den billigare varianten hyr en rulle så är det en klart mindre investering som inte är alls lika farlig.

Sen tror jag personligen(har ingen säker källa:s) att det är mycket större marknad för spel idag än det var förr i tiden vilket betyder att dom kan sälja mycket mer spel. Kolla öven på steam som tar nästan 600kr för sina spel inkl moms. L4D ca 6h +mp delen är rätt dyrt tycker jag.

Sen går det ju jämföra mer saker om man ska gå vidare som t.ex ett viasat abonnemang som räcker 1 månad är också extremt billigt i så fall. Det är ju dock kanske ett steg längre bort från prisrättighetsdiskussionen.

Finns sjukt mycket att tillägga men orkar inte skriva en artikel om det just nu....

Redaktör

Huruvida produkten är bra eller inte kan man omöjligt veta i förhand. Det gäller ju allt. Man måste helt enkelt läsa omdömen och ta reda på fakta innan man köper.

Visst säljs fler spel i dag, men samtidigt ökar som sagt kostnaden. Med tanke på hur det går för spelbolagen för närvarande (uppsägningar, nedlagda studior) tror jag knappast att majoriteten gör några svindlande vinster.

Tycker många missar en sak med prissättningen. Utgivarna tar det pris de kan ta. Målet är vinst, inte att släppa produkten så billigt det bara går. Kunde de ta 2000 kr för ett spel skulle de göra det. Kunde de inte ta mer än 100 spänn skulle de inte göra det. Valve följer givetvis den filosofin med Steam, de sätter ett pris som köparna är beredda att betala.


signatur
Medlem

Andrahandsförsäljning i butik borde självklart ge pengar till företagen, den biten tycker jag bara är bisarr, speciellt då t.ex. game ofta tar i princip fullpris för spelen de säljer begagnat. Däremot försäljning mellan folk privat ska dom fasiken inte ha något att göra med det är en helt annan sak.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Huruvida produkten är bra eller inte kan man omöjligt veta i förhand. Det gäller ju allt. Man måste helt enkelt läsa omdömen och ta reda på fakta innan man köper.

Visst säljs fler spel i dag, men samtidigt ökar som sagt kostnaden. Med tanke på hur det går för spelbolagen för närvarande (uppsägningar, nedlagda studior) tror jag knappast att majoriteten gör några svindlande vinster.

Tycker många missar en sak med prissättningen. Utgivarna tar det pris de kan ta. Målet är vinst, inte att släppa produkten så billigt det bara går. Kunde de ta 2000 kr för ett spel skulle de göra det. Kunde de inte ta mer än 100 spänn skulle de inte göra det. Valve följer givetvis den filosofin med Steam, de sätter ett pris som köparna är beredda att betala.

Precis men även om recensenter säger att spelet är bra så behöver det ofta inte vara det så det är ju en viss investering.

Tänk på att det är lågkonjuktur och det är oftast företag med kvalitetsproblem som läggs mer.

Skulle nog rättare sagt säga att dom följer filosofin vi tar så mycket pengar som vi tror vi kan ta för att tjäna så mycket som möjligt pris/exemplar. Det är här vi ju just nu skiljer oss helt enkelt eftersom du verkar anse att spel inte är så dyra och att dom tar rätt pris och jag verkligen tycker att det är dyrt och anser att dom skulle troligen sälja mer om dom sattsade lite mer på kunden. Sänk priset, ta bort kopierings skydd som stör kunden och stoppa pumpning av dyra halvklara spel så kunden får upp förtroendet för företaget och på så sätt får mer sympati för kampen mot piratkopiering.

Medlem

Runt 400kr för ett spel är ingenting om man har jobb . Jag kan köpa runt 5 spel i månaden (inte för att jag alltid gör det) och ändå ha råd med hur mycket mat och skit som helst, min lön är inget utöver det vanliga. Fast majoriteten av alla gamers har säkert inte jobb eftersom dem går i skolan etc. Jag måste köpa en större bokhylla.

Medlem
Skrivet av Pannkakssylt:

Runt 400kr för ett spel är ingenting om man har jobb . Jag kan köpa runt 5 spel i månaden (inte för att jag alltid gör det) och ändå ha råd med hur mycket mat och skit som helst, min lön är inget utöver det vanliga. Fast majoriteten av alla gamers har säkert inte jobb eftersom dem går i skolan etc. Jag måste köpa en större bokhylla.

50% dyrarare via konsol och steam sen även om du har jobb så kan du ha familj, bil eller annat viktigt att lägga pengarna på. Är man ensamstående arbetare med spel som huvudintresse och så går det förståss runt rätt okey men har man massor med annat man vill/behöver göra med pengarna kan det vara tyngre.Sen får du inte glömma utöver spelen så måste du köpa hårdvara för att kunna lira dom med. En typ bra dator kostar ca 6k i snitt om året skulle jag tro och en konsol kostar nu 2,3-4,1k +TV och i vissa fall premunerationsavgift (tv-licens och Xbox live).

ge mig steam spel för 350kr så kommer jag i alla fall köpa mer men just nu tycker jag att det är tungt att ge över 400 för ett spel i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av Pannkakssylt:

Runt 400kr för ett spel är ingenting om man har jobb . Jag kan köpa runt 5 spel i månaden (inte för att jag alltid gör det) och ändå ha råd med hur mycket mat och skit som helst, min lön är inget utöver det vanliga. Fast majoriteten av alla gamers har säkert inte jobb eftersom dem går i skolan etc. Jag måste köpa en större bokhylla.

50% dyrarare via konsol och steam sen även om du har jobb så kan du ha familj, bil eller annat viktigt att lägga pengarna på. Är man ensamstående arbetare med spel som huvudintresse och så går det förståss runt rätt okey men har man massor med annat man vill/behöver göra med pengarna kan det vara tyngre.Sen får du inte glömma utöver spelen så måste du köpa hårdvara för att kunna lira dom med. En typ bra dator kostar ca 6k i snitt om året skulle jag tro och en konsol kostar nu 2,3-4,1k +TV och i vissa fall premunerationsavgift (tv-licens och Xbox live).

ge mig steam spel för 350kr så kommer jag i alla fall köpa mer men just nu tycker jag att det är tungt att ge över 400 för ett spel i alla fall.

Nja 6k för en dator per år är lite överdrivet, köp en bra för 9k idag så håller den 3 år. Har själv haft en dator i 4år som fortfarande fungerar helt okej, kan köra dem flesta spelen på "high" med bra fps. Jag köpte Left4dead innan det kom ut på steam för 430kr (10% billigare). Kostar 450 på webhallen. Och egentligen kommer det ju inte "5 nya spel" per månad, kommer typ ett bra spel som man vill ha varannan månad (om man är generös) som man verkligen vill ha. Men ja som du säger jag är ensamstående så jag har inget att betala förutom mina egna levnadskostnader och nästan inget annat utöver det (Lite för sporten man går på och annan underhållning som konserter etc ibland) så då blir det över till massa gott :D.

Medlem

äntligen ett företag so fattat att drm inte är bra och ger oss en chans

har lust att bara gå ner till spelbutiken och stödköpa spelet för sakens skull

var nu så vänliga att intre piratkopiera detta...


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Hade tänkt ladda ner det det här spelet, ärligt talat. Känner inte att jag har råd att punga ut 400 spänn hur som helst bara.
Fast nu när jag såg det här, i kombination med världens segaste bredbandsuppkoppling, tror jag att jag köper spelet. Någon gång kanske man ska vara lite snäll också? : )

Medlem

De förra Prince of Persia spelen verkade ganska bra men detta verkar sämre, men man kanske skulle köpa det ändå bara för att stödja ett DRM-fritt spel.

Medlem

PoP är en flopp. Det är för enkelt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av bondmaster:

äntligen ett företag so fattat att drm inte är bra och ger oss en chans

har lust att bara gå ner till spelbutiken och stödköpa spelet för sakens skull

var nu så vänliga att intre piratkopiera detta...

som typ hela tråden redan har sagt. det handlar nog mindre om piratskydd, och mer om prissättning. jag tycker också att spelen är alldeles för dyra. jag är ju bara en fattig student. jag kan endast köpa de spelen jag verkligen, verkligen vill ha, och då hjälper det såklart om spelen är billiga.

var det förresten inte ubi som för bara några veckor sedan försökte manipulera betygsättningarna på nya tomb raider spelet? jag har väldigt lågt anseende om dem just nu, och att de klankar ner på sina kunder är inte bra. visst, att ta bort drm är fint, om de kör vidare på det, sänker priset på sina spel en aning och har en trevligare attityd mot sina kunder så tror jag det skulle gå bättre för dem, men det gäller ju typ alla spelföretag.

Synd förresten att den här nyheten inte gällde Mirrors Edges PC-version - hade bekräftat ett köp från min sida isåfall, men tills vidare får man fortsätta sväva i ovisshet och magkänslan av att det kommer med 5 installationers-gräns vilket förhindrar ett köp (från min part).

12
Skriv svar