bra på matte + bättre i annat = mer matte

Medlem
bra på matte + bättre i annat = mer matte

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=674621

Ja , säger ju sig självt.
Tänker inte ta upp detta vara eller ikke vara, jag jag menar är att jag som läst natur och har 20,0 (efter en termin på komvux iofs) suckar djupt över att skolministern nu vill inför ÄNNU MERA MATTEMATIK på de naturvetenskapliga gymnasie utbildningarna.....

Jag gjorde ju f*n inget annat förutom att räkna matte och andra formler i fysiken, biologin, kemin.
Vad tror ni om detta, n3rz där ute, är matte vägen att gå för en smartare befolkning?

Medlem

Håller med dig, jag gick med natur (med datorinriktning), men hade jag vetat att alla kurser baserades på hur bra man antingen kunde matte, fysik eller framförallt programmering hade jag aldrig valt det.

Jäffla sketlinje


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Jag gick natur/samhäll. Eller ja, jag blandade lite eftersom jag ville läsa en del historia och ekonomi / marknadsföring också. Så det slutade med att jag läste lite för mkt, 2850poäng ist. eftersom jag läste klart vanliga natur på 2år så hade jag ett år "kvar" där jag läste upp lite betyg / puttsade lite / valde till lite extra. Men som du säger, nästan allt som har med Nv kurserna att göra har med matte att göra, jag fattar inte hur de ska få in mera... kanske börja ta anteckningar på bollens bana när man spelar fotboll på idtrotten kanske...

Medlem

läste ma a-e, tyckte inte det var för mycket. a-kursen hade man ju egentligen kunnat avklara på två veckor eller nåt sånt, istället för nästan en hel termin. personligen tror jag att mer individuell matte-undervisning i de lägre klasserna vore bra. för mig kändes det som att matten i högstadiet var en enda stor bromskloss, trots att vi hade snabba och långsamma grupper. efter att jag sovit mig igenom högstadiet hatade jag matte ganska mycket. hade jag fått lite utmaningar hade det kanske blivit annorlunda...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

alltid undrat vad man har för nytta med att läsa matte abcdefghijkl osv... vad kan man jobba med då, förutom på Nasa som ingen kommer in på änndå?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

alltid undrat vad man har för nytta med att läsa matte abcdefghijkl osv... vad kan man jobba med då, förutom på Nasa som ingen kommer in på änndå?

Ingeting. Det är bara fanzy civ. ingengörs utbildningar som kräver det typ. Sen håller du på med sådant du inte fattr ett skit utav iaf, så. ja. Pissar på matten tbh.

Tex. det är bara upp till matte E som är vesentligt. matte "H" är en kurs för att förbreda för ingengörs matte, olika termer osv. Sen finns det matte "Diskret" , har med olika programerings formler etc att göra.

Youtube-proffs
Skrivet av Nikie:
Skrivet av IceMan:

alltid undrat vad man har för nytta med att läsa matte abcdefghijkl osv... vad kan man jobba med då, förutom på Nasa som ingen kommer in på änndå?

Ingeting. Det är bara fanzy civ. ingengörs utbildningar som kräver det typ. Sen håller du på med sådant du inte fattr ett skit utav iaf, så. ja. Pissar på matten tbh.

Tex. det är bara upp till matte E som är vesentligt. matte "H" är en kurs för att förbreda för ingengörs matte, olika termer osv. Sen finns det matte "Diskret" , har med olika programerings formler etc att göra.

Glöm inte Lilla boken om Matte, från ålder 1-3. Läser man inte den så kommer man fan inte in på NASA.

Matte B är väl det vanligaste att man skall kunna?

Är det överhuvudtaget någon som minns sin matte? Inte fan gör jag det iaf


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Har alltid varit och kommer alltid att vara kass på matte. Hoppade av matte D då jag ansåg att det bara tog upp tid, och i.o.m det så kickade läraren ut mig från Fysik B (eller C eller nåt) kursen.

Men skulle vilja påstå att jag inte är särskilt blåst trots att jag är dålig på matte


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Jag har läst ganska mycket matte och jag tycker att mattekurserna har gett mig skitmycket - kanske mest av alla kurser. Favoritkursen är diskret matematik... Härligt abstrakt, lagom svårt och riktigt nyttigt.

Mer matte är bra... fimpa religion och hemkunskap och slöjd. De kan finnas som tillval.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Har läst en del matte och tycker att den har gett väldigt mycket. Man kanske inte kommer ihåg alla formler och liknande från när man läst det, men med väldigt lite uppfräshning av minnet så är nästan allt tillbaka, och det fungerar bra som en grund till högskolematten. Och ja, jag behöver matten i det jag gör. T.ex. inom 3D-grafik används linjär algebra hela tiden. Så matte är inte onödigt även om man inte jobbar på nasa

Medlem
Skrivet av IceMan:

alltid undrat vad man har för nytta med att läsa matte abcdefghijkl osv... vad kan man jobba med då, förutom på Nasa som ingen kommer in på änndå?

Tja... Är man intresserad av programmering är matte FTW. Jag har iallafall enorm nytta av mattekurserna jag läst.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av IceMan:

alltid undrat vad man har för nytta med att läsa matte abcdefghijkl osv... vad kan man jobba med då, förutom på Nasa som ingen kommer in på änndå?

Tja... Är man intresserad av programmering är matte FTW. Jag har iallafall enorm nytta av mattekurserna jag läst.

precis som jag skrev. Felet är väl att man nog ska börja läsa sin prog. eller liknande medans man kommer ihåg matten, formler etc. Snark. Hoppas jag klarar mig i höst!

Medlem

Sannolikhetslära och odds är det enda jag behöver. Eller ja, lite statestik skadar ju inte heller. Annars är det bara crap.

Inaktiv

Sverige är det landet, eller ett av de länder, som läser minst matematik i den industrialiserade världen.

Jag går Naturvetenskaplig linje, ska börja 3an om 1 månad, och visst är det mycket matte. Problemet ligger dock inte på Gymnasiet utan på Högstadiet. Vafan, när man kom till gymnasiet undrade om man verkligen hade läst någon matte alls på högstadiet. Matte A+B skulle man enkelt kunna lägga på högstadiet och på så vis få in mer avancerad matte på gymnasiet.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av SkarZnik:

Sverige är det landet, eller ett av de länder, som läser minst matematik i den industrialiserade världen.

Jag går Naturvetenskaplig linje, ska börja 3an om 1 månad, och visst är det mycket matte. Problemet ligger dock inte på Gymnasiet utan på Högstadiet. Vafan, när man kom till gymnasiet undrade om man verkligen hade läst någon matte alls på högstadiet. Matte A+B skulle man enkelt kunna lägga på högstadiet och på så vis få in mer avancerad matte på gymnasiet.

Kan nog skilja mycket från skola till skola hur avancerad matte man haft på högstadiet.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Studien:

Den som vill lyckas i biologi på universitetet ska läsa så mycket matematik i gymnasiet som möjligt. Däremot spelar det ingen roll om man läser kemi och fysik.

Bullshit. Läste biologi breddning förra terminen, och jag hade sjukt mycket mer nytta av det jag läst i Kemi A än det jag läst i Matte A+B+C+D...

Matematiken är nödvändig i fysiken, användbar inom biologin och kemin, men mer än så är det inte. Det mesta inom kemi+biologi (som f.ö är såpass tight att delar av det mycket väl skulle kunna vara ett ämne) är helt vanliga envariabelsekvationer som man ändå lär sig i 9:an/Matte A.

Skrivet av Studien:

Den amerikanska läroplanen är annorlunda än den svenska, så studien kan inte direkt överföras till svenska förhållanden.

En MYCKET viktig del av artikeln som tyvärr verkar försvinna lite i debatten. Jag har ingen aning om hur det amerikanska systemet ser ut, men jag kan mycket väl tänka mig att denna skillnad är extremt viktig för hur studien egentligen bör tolkas.

EDIT: Appropå huruvida matten är viktig senare i livet är det självklart helt beroende av yrkesgrupp. De yrken jag kan tänka mig där matten är som mest viktig är programmerare av olika slag samt olika typer av ingenjörer. Själv vill jag helst bli musiker, så jag vet inte om jag personligen kommer ha nån nytta av den matte jag läser. Tvivlar över det, men det är alltid kul att kunna saker


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av SkarZnik:

Sverige är det landet, eller ett av de länder, som läser minst matematik i den industrialiserade världen.

Jag går Naturvetenskaplig linje, ska börja 3an om 1 månad, och visst är det mycket matte. Problemet ligger dock inte på Gymnasiet utan på Högstadiet. Vafan, när man kom till gymnasiet undrade om man verkligen hade läst någon matte alls på högstadiet. Matte A+B skulle man enkelt kunna lägga på högstadiet och på så vis få in mer avancerad matte på gymnasiet.

Jag skulle vilja se en normalbegåvad elev göra matte b när han / hon är 14år.......

Medlem

Ärligt talat, om man verkligen pluggade under högstadiet och inte hade semester under 3 år så är det nog ingen omöjlighet. Absolut inte MaA iaf, B bör nog inte vara någora problem heller.

Medlem

hehe.. "Deras betyg på universitetet jämfördes med vad de hade läst i "high school" (som motsvarar gymnasiet)" right.

Själv så tror jag att matematikstudier ger en mer indirekt effekt. Man blir helt enkelt smartare av det, man lär sig tänka abstrakt och lösa problem.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

1
Skriv svar