Prioritering och prestandaskillnad.

Medlem
Prioritering och prestandaskillnad.

Sitter och skruvar på mig, försöker välja vad jag skall prioretera först i riggen. Just nu har jag fått ihop det såhär ( för en "spel-dator").

1. Grafikkort
2. CPU
3. Minne

Undrar om denna ordning stämmer, någon som kan hjälpa mig? Har en annan fråga också:

Är det någon gigantisk prestandaskillnad mellan en:

AMD ATHLON 64 X2 5200+ SOCKET AM2 BOXED 65W och en:
INTEL CORE 2 DUO E6550 2.33GHZ 4MB 1333MHZ

Jag förstår att det är skillnad, frågan är bara - eftersom att jag har en liten budget ( ca. 6.5-7k)- vilka datordelar jag skall prioritera och ifall intel'n är värd dom där 500 kronorna extra. Fast med AMD'n så kan jag köra crossfire sen när jag känner att jag har budgeten.

Resten av datorn:

GFX: HD2900 PRO 512mb
Minnen: CORSAIR 2GB DDR2 PC5400 XMS2 XTREME
Nätagg: ZALMAN NÄTDEL ZM460-APS 460W APS SILENT
Moderkort( ifall jag tar AMD cpu) ASUS M2R32-MVP ATI CROSSFIRE AM2 ATX
Chassi: NZXT MIDITOWER HUSH SILENT SVART NO POWER

Med amd processorn landar det hela på 6650kr vilket är bra för min budget. Med intel hamnar det på runt 7200kr, men då får jag inga crossfire möjligheter i framtiden (om ingen kan hitta ett s-775 mkort med crossf)

Också en sista fråga, hur tror ni att systemet (med den proc ni rekomenderar) skulle prestera? Det verkar fixa recommended på crysis, men jag vet inte.

Inaktiv

Läs och lär dig klocka så ska du se att du kan få något riktigt snabbt för småpengar.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Du kan snegla lite i Tom Hardwares CPU Charts (rätt processorer ska vara valda, bara välja olika tester) för att se skillnaden.
För överklockning så är ju då även Core 2-serien att föredra då de går att dra upp väldigt högt och presterar oerhört bra.

När det gäller CrossFire för Intel så har Intels egna moderkortskretsar stöd för det (Asus P5K tex för ett hyfsat billigt), dock så kanske det inte är världens bästa att sikta på ett CF-system med Radeon HD 2900Pro. Som jag förstått det med de korten så är det en väldigt tillfällig serie för att AMD/ATI ska kunna tömma sina lager på R600-kretsar som inte klarar att säljas som HD 2900XT-kort och när de är slut, så försvinner korten från marknaden.

Medlem

Så en Intel E4400 skulle vara bättre när man överklockande den än en AMD 5200?

Inaktiv

Definitivt.

En polare köpte P5B-e och E4300 och satt och testade lite klockning. Efter typ en timme tyckte vi att 3ghz fick räcka. Helt stabilt och svalt, vår första överklockning i princip. Den är en bra bit snabbare än min 6000+ på 3ghz. Då bör man även betänka att med lite mer tweakning så ska man väl kunna dra upp den processorn typ 500 mhz till... Förmodligen mer om man sätter sig in i det rejält.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Men jag förstår inte riktigt det här med överklockning, sitter man och pillar på FSB i BIOS eller? Om jag har förstått det rätt så klockar man inte bara processorn utan också datorns andra delar, hur vet man om dem kommer att fixa det?

Inaktiv

Finns många guider för överklockning av C2D. I princip är det du gör, vid en enkelt klockning, att höja FSB tills datorn blir instabil när du kör krävande program. Då höjer du volten till cpun ett snäpp och försöker igen.
För att undvika att överklocka andra delar i datorn så låser man frekvenser för tex pci-e och sånt om man har möjlighet.
Dessutom bör man sätta minnena på lägsta hastighet i bios till att börja med så att man inte får problem med att dessa går snabbare än de klarar... Ta helgen och läs så mycket du kan om klockning så ska du se att du kan få mycket prestanda för lite pengar.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

C2D och ett schysst moderkort till att börja med.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar