Jag behöver lite hjälp..

Medlem
Jag behöver lite hjälp..

Med ett litet problem som jag har..(som vanligt)
Detta kanske verkar vara en väldigt dum och konstig fråga, men jag är en total-novis inom detta område.
Tyvärr kanske det heller inte är hårdvaru-relaterat, men jag kan ju gärna inte placera tråden i Allmänt Prat

Det är så här nämligen, att för ett tag sedan så köpte jag mig en LCD-TV ifrån Tatung eftersom jag lessnade på min gamla fula, dåliga CRT-TV.
TV:n har dessa uttag :

HDMI, SPDIF Out, 2 Scart-Uttag, PC Audio In, D-Sub, ANT In, S-Video, Composite, Component Pr & Pb & Y, Audio In R & L.

Övrig info om TV:n finns Här och modellen heter V32MCHK-EE1 32".
(Klicka på Display Products och sedan 32¡¨LCD TV.)

Nu är det så här, att jag skulle gärna vilja använda mina Stereo-hörluar med standard 3.5 mm (eller 2.5 mm, jag är som sagt ingen expert) uttag med TV:n.
Alltså, jag vill att allt TV:ns ljud kommer till Hörlurarna och inget igenom TV:ns Högtalare.

Går detta? Vad behöver jag för kablar, eventuellt också omkopplings-dosor?

Jag vill minnas att på min gamla CRT-TV så fanns det en ljud-in/utgång i fronten av TV:n där man kunde koppla in hörlurarna på en gång, så funkade det direkt.

Ljudkvaliten är väl inte så viktig, men helst Stereo.

Visst var väl inte kvaliten och priset på TV:n den högsta, men nog fanken måste man kunna koppla in hörlurar till TV:n oavsett pris?

Jag har försökt lite själv här hemma, men utan framgång, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få..
/ Fredrik


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Audio output: S / PDIF

Så antar att det är någon sådan slags kontakt du behöver. Säkert med någon konverter osv. Fast är inte säker, jekla dumt att det ine finns vanligt uttag för hörlurar faktiskt. Hoppas någon mer kunnig kan hjälpa dig, mitt inlägg kanske bara förvirrar. :$


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

PurreSnurre, tack för ditt svar..och jag tror du är inne på rätt spår

EDIT : Det är möjligtis inte en sån Här Jag behöver?

EDIT2 : Hörlurarna har 3.5mm plug föresten.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

S/PDIF är om jag minns rätt Sony/Phillips Digital Interface. Dvs den optiska ut/ingången för digital ljudöverföring mellan TV och förstärkare vid användning av extern ljuddecoder för tex Dolby Digital eller annat.


signatur
1
Skriv svar