Koppla datorn till tv...

Inaktiv
Koppla datorn till tv...

Har lite problem...
Försöker med att koppla datorn till tv:n, Ljudet är okej, men får bara fram en Svart/vit bild...vad är felet?
Tv:n är en sony, cirka 3år gammal....dator knappt 2år gammal (grafikkort- Mobile Intel(R) 945GM Express Chipset Family)
Väldigt tacksam för hjälp!

Inaktiv

Det kan bero på pal version tror jag? Om du kollar på bildkärms inställningarna kan de gå att ändra där. (har för mig de löste problemet nu sist när jag installera om widows).

Vissa TV aparater har två AV kanaler, en av dom är ibland svart och vit när man kopplar till datorn, fråga mig inte varför så insatt är jag inte Så prova tryck på AV knappen igen eller dyl. Kan också prova andra scart uttaget.

Slutligen kan jag också tänka mig att det kan vara sladden, i en butik fick jag en gång höra att jag kunde få svart vit bild men en sådan sladd jag köpte. Fast jag visste redan att de fungerade med en sådan sladd då min polare hade en. Men tydligen kan det ha betydelse.

Inaktiv

Pal-g eller Pal-b ska det vara om du har en "normal" tv-apparat

Och som jonne_man säger så är det otroligt irriterande med två av-kanaler där en av dem endast är svart vit, å inte likadant med några andra apparater, har spenderat ett antal timmar felsökning bara där!

Inaktiv

Jag har också problem med "Mobile Intel(R) 945GM Express Chipset Family" jag kan inte ändra över till PAL_B utan den hoppar tillbaka till NTSC_M. Och det är fortfarande svart vitt har adapter till s-video men funkar ändå inte :(.
Någon som har något tips?

Stödjer "Mobile Intel(R) 945GM Express Chipset Family" Vista också eller är det bara XP?

Inaktiv

kör du med S-VHS, testa att köra med vanlig RCA/Koax(whatever you wanna call it)

kör du med RCA, testa S-VHS.

testa alla olika A/V-ingångar.
om du har en knapp för att byta till en speciell A/V-ingång på TV:ns fjärrkontroll så testa att byta till rätt och sedan trycka på samma knapp igen (flera TV-apparater har flera olika lägen den kan köra på en A/V)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Har testat olika AV ingångar och inställningar, med samma dåliga resultat tyvärr .
Jag får känslan av att det är något med mitt grafikkort (Mobile Intel (R) 945GM Express Chipset Family).
Jag får inte över inställningen till PAL_B utan den hoppar direkt tillbaka till grundinställningen NTSC_M.
Någon som har någon tanke om mitt problem?

Medlem

Finns det nån "Force tv-output" i grafikkortsinställningarna?

Annars kan du testa t ex en sånhär: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=26573720

Att den blippar tillbaks till NTSC kanske är nåt sånt käckt om att den inte tycker den hittar en PAL-b-grej på andra sidan sladden.

Inaktiv

Vi installerade om drivrutinen och efter det så stannade inställningen kvar på PAL-B, så nu har jag fått färg på tvn även när jag kollar med hjälp av datorn.
Vet inte exakt varför det inte funkade innan men nu går det i alla fall :).

Inaktiv

Troligtvis har du problem med att din tv inte klarar av super-vhs (?). Eftersom det troligtvis är en sådan signal som kommer ut från datorn (Det är vanligt att lite äldre tv apparater har två scart ingångar en med super-vhs en utan).

Detta problem går dock att lösa genom att köpa en signalomvandlare och sätta på kabeln (kostar väl kring 40 pix, finns att köpa på t.ex Clas Olson)

(edit)Sorry såg inte att du löst problemet men detta kanske kan hjälpa någon annan med samma problem så jag låter det stå kvar.


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Medlem

Tråd flyttad.

1
Skriv svar