"Gratisspel botemedlet mot piratkopiering"

Robot
"Gratisspel botemedlet mot piratkopiering"
Medlem
"Gratisspel botemedlet mot piratkopiering"

Nja, komma runt problemet... snarare kasta in handuken. Men visst, gratis är väl kul till en viss grad.

Medlem

spel som faktiskt är värda pengarna är botemedlet, inget annat. onödigt att företagen slösar massiva stålar på skydd som knäcks inom dagar ändå! som det är idag vet man ju att bara en handfull spel om året är värda att betala för, så det är något tillverkarna drar på sig själva


signatur

//monster

Skrivet av Hockey Stick:

Nja, komma runt problemet... snarare kasta in handuken. Men visst, gratis är väl kul till en viss grad.

Om man drar liknelser mellan spelbranschen vs piraterna och en boxningsmatch så har man fått problemet om bakfoten.

Spelarna är inte spelföretagens motståndare, oavsett om de piratkopierar eller inte.

Medlem

Hatar att man måste betala för att få bättre vapen eller andra saker i spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Vad jag menar är att de snarare ger upp mot piraterna och försöker tjäna pengar på annat håll istället. Det kan vara både bra och dåligt till en viss grad.

Medlem
Skrivet av b3pp0:

spel som faktiskt är värda pengarna är botemedlet, inget annat. onödigt att företagen slösar massiva stålar på skydd som knäcks inom dagar ändå! som det är idag vet man ju att bara en handfull spel om året är värda att betala för, så det är något tillverkarna drar på sig själva

Håller med, Visst är det okej om t.ex. guitarr hero eller något sånt casual spelare spel kommer. Men annars riktiga kvalité spel, GTA IV är ett av de imo, även Metal gear solid 4, köpte båda två och lagt ner ett antal timmar på båda spelen o gör det fortf
sånna spel vill vi ha, de andra ja, "köper" vi

Medlem

Gratisspel som Battlefield Heroes kan trigga ett intresse för vad studion gjort och de visar vad dom kan åstadkomma för typ av kvalité vilket gör att man senare kanske skaffar Battlefield 3 när de kommer.

Självklart funkar inte gratisspel för varken alla spelserier eller alla studios, men de kan aldrig komma något ont från de.

Skrivet av Hockey Stick:

Vad jag menar är att de snarare ger upp mot piraterna och försöker tjäna pengar på annat håll istället. Det kan vara både bra och dåligt till en viss grad.

Vad jag menar att är att "ge upp" också är fel sätt att se det på eftersom det inte ska ses som en kamp överhuvudtaget.
Det är lite som att tycka att det är ett nederlag för en demokratiskt vald regering när de måste rätta sig efter folkets vilja.

Medlem

Fair Enough, men det är nog mindre som betalar ändå

Medlem

Jag har alltid undrat hur lång tid det skulle ta innan tillverkare börjar förstå att det enda sättet att föra in spelen i online-världen. Oavsätt om spelet i sig är single- eller multiplayer.
Nog för att kapaciteten inte har funnits - och kanske fortfarande inte finns i full skala - för att hosta innehållet online, men de investeringar som behöver göras kommer löna sig efter ett eller ett par tillverkade spel beroende på framgång.

Folk kommer att klaga under en begränsad period, sedan blir det standard. Titta bara på FRA-lagen som är ett hypermodernt klassiskt exempel. Enorma ramaskrin som redan har börjat falla i glömska. Regeringen vs folket 1-0 - tyvärr då jag själv är emot lagen.

Detta med piratkopiering handlar ju inte om vara rebell, kapitalism-hat (nå, löner på ett par miljarder upprör alltid förstås) eller något annat invecklat; det handlar om att man smidigt och lätt kan få tag på något man vill ha, utan att betala och med minimal risk för att åka fast.
Så någon risk för stora kravaller föreligger knappast efter den invänjningsperiod då online-läge är ett tvång för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av knusseljohan:
Skrivet av b3pp0:

spel som faktiskt är värda pengarna är botemedlet, inget annat. onödigt att företagen slösar massiva stålar på skydd som knäcks inom dagar ändå! som det är idag vet man ju att bara en handfull spel om året är värda att betala för, så det är något tillverkarna drar på sig själva

Håller med, Visst är det okej om t.ex. guitarr hero eller något sånt casual spelare spel kommer. Men annars riktiga kvalité spel, GTA IV är ett av de imo, även Metal gear solid 4, köpte båda två och lagt ner ett antal timmar på båda spelen o gör det fortf
sånna spel vill vi ha, de andra ja, "köper" vi

Och vad tror ni vi får om alla tänker som er?
Endast uppföljare till självklara "kassakor".

Utgivare / utvecklare kommer aldrig våga satsa på annorlunda koncept eller spelstilar när det är stor risk att de kommer gå med förlust (det är illa nog redan).

Vill ni pröva ett spel, ladda ner demo. Vill ni ha hela, köp.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:
Skrivet av knusseljohan:
Skrivet av b3pp0:

spel som faktiskt är värda pengarna är botemedlet, inget annat. onödigt att företagen slösar massiva stålar på skydd som knäcks inom dagar ändå! som det är idag vet man ju att bara en handfull spel om året är värda att betala för, så det är något tillverkarna drar på sig själva

Håller med, Visst är det okej om t.ex. guitarr hero eller något sånt casual spelare spel kommer. Men annars riktiga kvalité spel, GTA IV är ett av de imo, även Metal gear solid 4, köpte båda två och lagt ner ett antal timmar på båda spelen o gör det fortf
sånna spel vill vi ha, de andra ja, "köper" vi

Och vad tror ni vi får om alla tänker som er?
Endast uppföljare till självklara "kassakor".

Utgivare / utvecklare kommer aldrig våga satsa på annorlunda koncept eller spelstilar när det är stor risk att de kommer gå med förlust (det är illa nog redan).

Vill ni pröva ett spel, ladda ner demo. Vill ni ha hela, köp.

Word,

Vissa personer saknar förmågan att tänka alltså

Inaktiv
Skrivet av rudeboystig:

Vill ni pröva ett spel, ladda ner demo.

Om det kommer ett demo vilket det oftast inte gör.
Det ska nästan vara lag på en demo till varje spel som dagens kvalite är.

Medlem
Skrivet av knusseljohan:
Skrivet av b3pp0:

spel som faktiskt är värda pengarna är botemedlet, inget annat. onödigt att företagen slösar massiva stålar på skydd som knäcks inom dagar ändå! som det är idag vet man ju att bara en handfull spel om året är värda att betala för, så det är något tillverkarna drar på sig själva

Håller med, Visst är det okej om t.ex. guitarr hero eller något sånt casual spelare spel kommer. Men annars riktiga kvalité spel, GTA IV är ett av de imo, även Metal gear solid 4, köpte båda två och lagt ner ett antal timmar på båda spelen o gör det fortf
sånna spel vill vi ha, de andra ja, "köper" vi

Alltså, alla studios har inte samma förutsättningar vad gäller budget och antal utvecklare. Ska dessa mindre studios helt att upphöra, så att det till slut blir ett semi-monopol bland de som faktiskt har kapacitet att utveckla - i ditt tycke - ett kvalitativt spel?

Spelaspelet: Det är knappast på grund av bristen på demos som folk laddar ner. COD4 är bland de mest nerladdade spelen i världen, och den hade en ypperlig demoversion.

Medlem

Spel branchen går bätre en någonsin ... vinsten ökar... varför klagar de ...

Om de är någon me rätt att klaga är de konsumenter som åker på "kopierings skydd" samt begänsningar och icke färdiga produkter.

Medlem

hmmmm hur skulle då alla företag klara av gå runt utan att få in pengar av spelen som dom gjort?
visst det skulle ju vara trevligt bara kunna ladda ner ett spel kunna köra online:)


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

En möjlig lösning på piratkopiering av spel kan ju vara att göra en blizzard. En gratis trial-period med en aktiveringsnyckel och sedan en månadskostnad för att få bukt med "pirat"-spelarna. Har du t.ex. ett konto hos Blizzard för WoW, oavsett om det är ett trialkonto eller inte så kan du tanka ner orginalklienten + båda expansionerna, men kan inte nyttja materialet förrän du har betalat för att använda det.

Skulle man däremot lösa problemet med intänktsförluster när det gäller SP orienterade spel, så ser jag nästan ingen annan lösning (om man pratar gratisspel), än att man reklamfinansierar spelet, samt att de som har internetuppkoppling kan betala en liten symbolisk summa för att låsa upp en ny upplevelse i spelet. Inte t.ex att du har ett råbarkat FPS och måste betala för att få tillgång till alla vapen, men kanske nya spellägen och dylikt.

Nån annan som har lite idéer eller tankar?

Medlem
Skrivet av miffot:

hmmmm hur skulle då alla företag klara av gå runt utan att få in pengar av spelen som dom gjort?
visst det skulle ju vara trevligt bara kunna ladda ner ett spel kunna köra online:)

Reklam ingame har hamnat på tapeten, dvs att utvecklaren säljer plats för reklam till diverse företag. Bra sätt att få in pengar om spelet gör bra av sig

Sen finns det också spel med tjänster där man kan ta betalt istället.

Ett spel med båda vore då alltså ett MMO eller liknande spel som kräver online aktivering. Dessa går hand i hand med varandra och skulle ge spelet fina inkomster.

Medlem
Skrivet av b3pp0:

spel som faktiskt är värda pengarna är botemedlet, inget annat. onödigt att företagen slösar massiva stålar på skydd som knäcks inom dagar ändå! som det är idag vet man ju att bara en handfull spel om året är värda att betala för, så det är något tillverkarna drar på sig själva

Även riktigt bra spel tankas hem av alldeles för många.

Inaktiv

Saker kopieras för att dom kan kopieras. Ingen lag kommer att ändra på det. Det är som goda recept i en kokbok. Många recept kommer säkert bara skrivas av och ges till vänner och författaren får inga pengar! (snyft gråt...stackarn!). Men hade författaren sålt sin egen hemliga kryddmix och små plastformar för dekorationer så hade väl säkert folk slagits i affären.

Nu är inte poägen att just detta fall skulle va sant, utan snarare att skapa ett mervärde att köpa spelet. Fanns så många 6timmars spel man bara köpte och gömde under sängen. Tiden för detta är förbi, inse fakta. Folk har inte mer pengar nu och de lägger väl säkert liknande summor på nöje. Men nu går pengarna till de spel som erbjuder något extra. T.ex wow, det är server tjänsten man payar för. Man skulle kunna lira på privatserver men att paya för den riktiga tjänsten är värt pengarna. Och redan där har 100 potentiella kr per person/månad försvunnit för resten av marknaden.

Annars tror jag väl att spel med cd nycklar generellt går bra, iaf de bra spelen. WC3, SC, COD osv.

Fall out 3 är väl ett bra exempel på spel som kanske kan råka illa ut i en värld med fri piratkopiering. Fast i den världen hade säkert Fall out 3 släppts med cdnyckel och stöd för coop play online med kompisar. Och där har vi anledningen till varför jag köpte L4D istället för Fall out 3. Tough luck bethesda, denna gången hade jag bara pengar för ett lir men tid för 2.

*går och varvar sitt piratkopierade Fall out 3*

(och bethesda är ett av mina favorit spelföretag)

Medlem

dom som laddar ner är väl ändå oxå dom som inte har Råd med skitspel för 500 spänn st, ett felköp och man är 2 veckor mat fattigare. jag har iaf alltid betalat för alla spel som är värda pengarna för att sponsra utvecklandet av fler bra spel.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av b3pp0:

dom som laddar ner är väl ändå oxå dom som inte har Råd med skitspel för 500 spänn st, ett felköp och man är 2 veckor mat fattigare. jag har iaf alltid betalat för alla spel som är värda pengarna för att sponsra utvecklandet av fler bra spel.

Man får väl vara smart nog och välja rätt spel då, istället för att börja klaga efteråt. Du vet "det är möjligt" att ta sig tiden o vänta på reviews osv samt demon... man måste inte impuls chansa första dagen.

Medlem

Om man tar en spelserie som CoD då. Alla kanske inte vill spela online, utan man vill spela SP Campaigns t.ex. Då kan dom göra så att spelet inte kostar mycket i affären, samt att spelet kommer med en cd-nyckel för "Offline"-spelande, men den som vill utöka sitt spelande till online-läge, måste registrera sig på en hemsida, betala en ringa engångsumma och får en aktiveringsnyckel för spelet som gör att du får tillgång till allt online-material.

Inaktiv

Får väl kräva att spelen koppla up sig, begär att ett meddelande skickas och tas emot då och då med din nyckel/certificat. Kankse t.o.m. slänga över vis logik/ai som måste hämtas varje gång.

Låt folk registrera sig som i WoW. Kan inte tänka mig att det finns många piraterer som spelar WoW och de servrarna måste vara relativt lätt att hitta och stänga ner. Används ett spel på mer än 3-5 datorer under en viss period så slänger man ut spelet/nyckeln ur databasen.

Enda problemet är att man måste ha internet igång men vad gör det nuförtiden... bättre än DRM och administrativt så borde det vara svårt att knäcka om man gör rätt. (kan inte bara ha lite kod i början för då hoppar man lätt runt det) Men tror det borde funka.

Medlem

Spel av hög kvalité köper man. Även JAG... som kör 99.9% piratkopierat köper GIVETVIS ett spel som verkligen är värt pengarna.

Medlem

Demos bör det finnas lag på, piratkopiering är ett bra replacement för spel som ger för lite underhållningsvärde för pengarna. Jag hade t ex aldrig kunna tänka mig köpa Fall out 3.

Sedan så kan man inte blint lita på recensioner heller, jag menar Gears of War-spelen är nog de tråkigaste jag har provat på.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Inaktiv

Varför kan inte folk tänka längre än 80-talet?
Marknaden ändras och så måste utgivare göra med. När internet kom så har onlinespel blivit näst intill ett måste. Jag orkar knappt sitta själv och lira något spel i några timmar om jag inte kan chatta med någon polare eller nya bekantskaper.

Ska vi tycka synd om de som säljer hästar som normal transportmedel bara för att man hade det på början av 1900-talet? Ja man kan likna det så för internet/data är en extrem sak som har blossat upp snabbare än vad någon har kunnat anat. Att man kunde ladda ner över 15 kb/s var ju ett under och att kunna streama film direkt kändes inte ens i närheten av verkligheten då.

Roligt och även se folk som inte orkar köpa vapnen inne i spelet när man får klienten gratis. Du köper ju spelet i spelet och inte i butik, skrota mellanhänderna och gör spelen billigare då transporter och löner inte behövs räknas in när det körs via logistik IRL.

Men jag vill ha en box! Varför? Skiten ligger ju bara där och har aldrig haft någon förkärlek till boxar och annat skit, sparar alla skivor i en box för att kunna nå dem snabbt.

Använd mer reklam och andra betalsätt för att maximera vinsten, "if you can't beat them join them!" Ett sant talsätt som borde användas mer av utgivarna.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Spel av hög kvalité köper man. Även JAG... som kör 99.9% piratkopierat köper GIVETVIS ett spel som verkligen är värt pengarna.

skulle inte lakt ner i krona på ett ända spel jag har köpt, om det inte hade varit för piratkopieringen. har snart spelat igenom hela fallout 3 och tycker det är ett grymt spel, O så fort jag har råd tänker springa till game o köpa det.

Medlem

Det kommer alltid finnas folk som piratkopierar, det man behöver göra är att tillgodose folk med det dom efterfrågar. Det måste vara lika enkelt att köpa spel som att ladda ner. Vilket tyvärr inte är fallet som det är nu. Jag skulle aldrig köpa ett spel i en affär idag eftersom jag tycker det är värdelöst att behöva gå till affären och dessutom blir skivor repiga och går sönder. Nej Steam är något som alla utgivare borde erbjuda och då även till ett lite lägre pris än vad vanliga boxar i affären kostar då dom slipper material, transport och ÅF kostnader.


signatur

What are you waitin' for... Christmas?

12
Skriv svar