Datorn låser sig, hjälp!

Inaktiv
Datorn låser sig, hjälp!

Tjejens dator låser utan anledning. Främst när hon ska titta på film eller lyssna på musik. Datorn är nyformaterad och allting, har ingen aning vad det kan vara.

Nån som har nåt tips?

nj
Medlem

Iom det händer vid film/musikuppspelning så kan det vara mjukvarustrul med codecs eller liknande.

Mer troligt kan väl vara någon "standardorsak" som att datorn går varm (är den dammrensad på länge?), felaktiga/brist på drivrutiner eller i värsta fall hårdvarufel.

Inaktiv

Flickvännen här:
Det är som om den hänger sig för att det blir förmycket eller nåt sådant. Om jag öppnar någon krävande sida medans jag lyssnar på musik eller kollar på nån video.

Guiden till nya drivrutiner startas varje gång jag startar datorn, det står "okänd drivrutin". Har ingen aning om vad det kan vara. Om det kanske har nåt med saken att göra. Datorn är inte ens ett år gammal heller.

nj
Medlem

Är nog rätt stor chans att det beror på saknad drivrutin då.
Vad är det för dator, ett hopplock från någon datorbutik eller en märkesdator av något slag?

Inaktiv

Det är en dator härifrån: http://www.boulevard.se/hemdator.aspx
Jag är värdelös på datorer så jag vet inte vad det är förnågon. Tror det är modellen "Home 370i".

nj
Medlem
Skrivet av rectalspewage:

Det är en dator härifrån: http://www.boulevard.se/hemdator.aspx
Jag är värdelös på datorer så jag vet inte vad det är förnågon. Tror det är modellen "Home 370i".

Hmm, tyvärr så avslöjar det inte så mycket om vad det är för hårdvara i datorn som kan sakna drivrutiner.

Det du kan göra är att ladda ner PC Wizard, det kan lista hårdvaran i datorn.
Det som är intressant att veta ligger under "Hardware"-fliken, först och främst under "System summary" (bör vara förvald när programmet startar); Mainboard, Chipset och Video Card.
Sedan i "Multimedia" så kan Device Audio vara bra att veta.
Misstänker att det kan vara något drivrutinsstrul som orsakar det där, råkade ut för något liknande själv vid en ominstallation av Windows. Så fort jag försökte spela en filmfil eller musikfil så frös allt och det var något som gått fel vid installationen av moderkortets drivrutiner.

1
Skriv svar