Medlem
Vilket grafikkort?

Hejsan. Detta är nog en mycket svår fråga att svara på, men vad ska jag köpa för grafikkort?
Jag funderar på något runt 1500 kronor, och det jag kräver är att t.ex. stora spel som Oblivion ska kunna flyta på fint på höga grafikinställningar. Ge tips på det starkaste och bästa man kan få för ungefär 1500 kronor...

Tack på förhand.

Medlem

AGP eller PCI-Express?

Ett Radeon X1950 är billig och funkar bra till Oblivion.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av urken:

AGP eller PCI-Express?

Ett Radeon X1950 är billig och funkar bra till Oblivion.

Helst PCI...
Vad är det för speciellt med ett Radeon X1950?
tack för svar

nj
Medlem

Radeon X1950Pro är ett av de mer prisvärda grafikkorten i den prisklassen som fortfarande säljs (dock så verkar även det kortet vara påväg att försvinna från butiker vad jag märkt), finns från under 1200kr till PCI-Express.

Presterar bättre/likvärdigt jämfört med ATIs och nVIDIAs nya Radeon HD2600/Geforce 8600-serier som finns i samma prisklass/är dyrare. Enda egentligan nackdelen jämfört med Radeon HD2600/Geforce 8600-korten är då att X1950Pro saknar DirectX10-stöd, men å andra sidan så är de korten såpass långsamma i DX10 att det knappast är värt att lägga pengar på dem enbart för den funktionen.

Har du tur så kan du kanske snubbla över något Radeon X1950XT eller Geforce 7950GT för kring 1500 kr som överlag sett är snäppet vassare än X1950Pro (för just Oblivion så har dock X1950-serien ett övertag prestandamässigt), dock så är de korten rätt sällsynta för de har tagits ur produktion för allt vad jag vet.

Medlem

Ber att få utvidga tråden.

Jag har en P4 2,4 GHz, 1,5 GB RAM, GeForce4 Ti4400. Jag spelar i princip bara flyg- och racesimulatorer (för närvarande IL-2 Sturmovik och GTR). Jag har märkt att kortet inte klarar Race 07 då det bara klarar DirectX 8. Snart kommer Storm of War- Battle of Britain, och då MÅSTE burken klara spelet...

Alltså dags för nytt kort, även jag har tänkt mig segmentet 1000-1500 kronor. Har bara AGP på moderkortet. CPU-fläkten låter som en hårtork, så grafikkortet får gärna vara tyst...

Någon som har ett bra förslag?

1
Skriv svar