EA och 2K satsar på PhysX

Robot
Medlem
EA och 2K satsar på PhysX

heja havok:)

Medlem
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

heja havok:)

havok suger.. och ju tidigare de förstår det desto bättre.
Allt som är mer avancerat än "putta omkull en låda" är physx betydligt bättre på.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Hoppas ATI får komma med i leken, sitter på ett 4850

Medlem

Överskattat.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Fenix:
Skrivet av 73mpl4R:

heja havok:)

havok suger.. och ju tidigare de förstår det desto bättre.
Allt som är mer avancerat än "putta omkull en låda" är physx betydligt bättre på.

skulle säga att havoc i jämförelse med vad jag sett tillför en funktion oftast och inte bara är eye candy.

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Hoppas ATI får komma med i leken, sitter på ett 4850

Mmm. Köpte just ett 4870.. Man jag vill ha PhysX jag med... Får väl vänta tills nästa grafikkortsköp då


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Va bra, har precis köpt en ny XFX GTX 260 216sp som jag ska ha som graffekort, och ha gamla 8800GT som PhysX kort och det är bara i min HTPC. :). Har 4800 crossfire i spelburken. Hoppas också ATI kommer med sitt eget system eller börjar licensiera physx från nvidia så det här blir nån slags standard snart så köpare inte behöver känna sig så osäkra... Tycker physx är den bättre alternativet rent tekniskt hittills, däremot funkar Havok jätte bra som mjukvaru alternativ.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Lär nog ta ett par 2-3 år innan man får se nåt ordentligt användande av PhysX eller motsvarande, inte som i Mirror's Edge, där det finns en lite flagga som viker sig.

Skrivet av Wazza:

Lär nog ta ett par 2-3 år innan man får se nåt ordentligt användande av PhysX eller motsvarande, inte som i Mirror's Edge, där det finns en lite flagga som viker sig.

Vad skulle ordentligt användande vara för dig? Hus som är uppbyggda av tusentals fysikobjekt som går att plocka isär dynamiskt? Realistiska vattensimulationer som sköljer bort fysikobjekt och karaktärer?

Sånt kommer inte hända så länge vi simulerar fysik på GPU'n. för att kunna påverka spelaren och annat som beräknas av processorn måste fysiken beräknas av en enhet som har gott om bandbredd tillbaka till CPU'n. Grafikkort är byggda för att ta emot data och sedan skicka den till skärmen, inte för att skicka tillbaka data till processorn.

Den andra anledningen till att det aldrig kommer hända är att det är en fruktansvärt dålig deal för spelutvecklarna att göra ett spel som har annorlunda gameplay beroende på vad man har för grafikkort.

Med andra ord, Gpu-fysik handlar främst om små flaggor som viker sig och bättre partikeleffekter i explosioner.

Medlem

(citat)
havok suger.. och ju tidigare de förstår det desto bättre.
Allt som är mer avancerat än "putta omkull en låda" är physx betydligt bättre på.

haha, suger gör den inte Havok är en sjukt stabil fysikmotor, se bara på "Forced unleached", tycker det är riktigt hyfsad fysik på ps3 och xbox360. Jag gissar på att physX må vara enklare att programera i, och eftersom att dom troligen utgår ifrån att alla har ett pshyx kort så kan dom göra fler funktioner för effekter, vilket annars skulle påverka prestanda ( se bara på cpu emulerad pshyX, eller..ja, Garys mod med 8pers som spammar diverse saker i luften ) men rent teoretiskt så BÖR man kunna ha samma kvalitet på fysiken i havok som i pshyX.

Egna spekulationer, rätta mig den som vet mer

1
Skriv svar