Inaktiv
Moderkorts inköp

Jag hade tänkt att köpa ett moderkort till min dator som jag bygger(ska) så jag undrar om ni har några tips till mig

Jag hade tänkt att sockeln ska helst vara 775, och moderkortet ska stödja ATX, och självklart så hög prestanda som möjligt under 1000-lappen 8) (hehe)

Medlem

gigabyte p35 ds3 är ett bra kort.

Inaktiv

är denna bra då:Asus P5GD1, i915P?!

Inaktiv

eller kanske denna: ASUS S775,915P?

Medlem

p35 är det nyaste chippet så du bör köpa ett morderkort med det.


signatur
nj
Medlem
Skrivet av Teh_Rogue(kicks ass):

är denna bra då:Asus P5GD1, i915P?!

Det där moderkortet verkar inte ha stöd för Core 2 Duo/Quad-processorerna pga för gammalt chipset (stödjer maximalt 800MHz busshastighet på processorerna).

För stöd för Core 2 Duo/Quad så är det Intels nya P3*, X38 eller de aningen äldre 975X, P965 (som dock inte har officiellt stöd för 1333MHz busshastighet, men vissa moderkortstillverkare erbjuder det ändå) alternativt tex nVIDIAs nForce 650/680 kretsar som behövs.

Inaktiv

ursäkta om ni tkr. jag ställer en dum fråga (jag är rätt så newbie när det gäller hårdvarusnack) men varför ska man köpa ett moderkort med det nyaste chippet?

Inaktiv

LOL! kom nyss på att jag ska ju välja en processor innan moderkortet så vi får väl ändra moderkorts inköp till processor (fan vad jag är dum)

aja, men jag hade tänkt att men jag hade ju då tänkt att jag ska ha en budgetgamer-data xD.

men det ända som behövs är typ att den ska va minst 3.0 Ghz.

Inaktiv

Finns ingen anledning att inte köpa Core 2 Duo processor och därmed blir det nödvändigt med ett moderkort som stödjer den processorn och som helst har ett nyare chip.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Men jag ska ändå välja Processor först och anpassa moderkortet efter det?

Inaktiv

Varför just Core 2 Do då?

Inaktiv

Och vad är lagom för klockfrekvensen då?

Inaktiv

jag funderar på denna: Intel Pentium 4 524 3,0GHz Box är den bra?

Inaktiv

vilken är bäst denna: AMD Athlon 64 3800+ (2,4GHz) Socket AM2 Box. Eller den jag nämde sist?

är det klockfrekvensen som är det som är viktigast, när det gäller processor?

Inaktiv

Klockfrekvensen är inte viktig om man inte kombinerar den med en arkitektur som är bra... Högfrekvens borgar inte för att processorn faktiskt uträttar ärenden snabbare än en processor med lågfrekvens, om dess arkitetur osv skiljer...

Jag skulle plockat 3800+ på 2.4ghz mycket hellre än P4 på 3.0ghz. Svalare, snabbare och förmodligen minst lika klockbar... Körde min i 3.0ghz utan att lägga mer än 30 min på det jobbet.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Okej, tack som fan!

nj
Medlem

Sedan är väl egentligen ingen av dem ett direkt toppenval i dagsläget.
Hur mycket har du tänkt lägga ut på processorn?

Inaktiv

det va ju den för typ 400 spänn (AMD Athlon64 3800+ 2.4GHz 2x256kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2 ) ^^

Inaktiv

som jag hade tänkt att överklocka om det går xD

Medlem

amd är redan så klockade så de går knappt att klocka mer. Då är intel mycket bättre.

ps. hört talas om editera inlägg?

Inaktiv

hahaha nej det har jag inte!

jag är ny här!

Inaktiv
Skrivet av Kaempestore:

amd är redan så klockade så de går knappt att klocka mer. Då är intel mycket bättre.

ps. hört talas om editera inlägg?

Fast det där stämmer ju inte. Läste du inte mitt inlägg?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

(Menar du mig? isåfall)Jo men ändå! det är väl bättre att det högre klockfrekvens än mindre

Inaktiv

Menade inte dig, menade den jag citerade...

Hög frekvens innebär som sagt inte att processorn är bättre automatiskt. Kika på tester och sånt så ser du själv.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Hög frekvens är inte så viktigt i dagsläget. Som redan nämnts vill man helst ha en arkitektur som inte blir för varm och som uträttar ett bra arbete. Jag tar hellre en C2D 1,86 GHz än någon av de CPU du nämner. Att klocka en redan varm CPU är att be om problem. Ska du klocka blir det också petigare med minnen och moderkort. I dagsläget bör man skaffa ett bra moderkort och en Intel C2D anser jag. Både med tanke på temperatur, prestanda och pris.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

menade om man vill klocka så är intel bättre, för de går att klocka. Annars blir det ju inte så mycket klockande.

Inaktiv

Fel igen, på sätt och vis... Tar bra mycket hellre en billig AM2a, typ X2 3600+ eller till och med 3800+ 2.4 ghz än en P4. I detta fall är AMD-processorerna bra mycket roligare att klocka än den andra Inteln han kikade på, P4 3.0ghz...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

var inne och snackade med killarna på JME, frågade vilken processor man skulle ha till en speldator "Intel" svarade han innan jag hann ställa frågan klart!

Inaktiv

Men AMD går väl självklart också bra(?)

Inaktiv
Skrivet av napahlm:

var inne och snackade med killarna på JME, frågade vilken processor man skulle ha till en speldator "Intel" svarade han innan jag hann ställa frågan klart!

Ja men han sade inte VILKEN Intel... Anta inte att alla Intel-processorer är snabbare än AMD... Att han sa Intel var nog mest för att du ställde en fråga som han tolkade som en fråga från en okunnig. Till en okunnig är det lättare att säga "Intel" än att förklara att han menar den nya typen av "Intel som heter Core 2 Duo med en helt ny arkitektur och prestanda"... (ny och ny... nåja i jämförelse med uråldriga P4 så...)
Det är inget påhopp, inget illa menat. Däremot blir man ju allvarligt orolig när människor automatiskt tror på vad andra människor säger utan nån som helst form av kritiskt tänkande. I detta fallet hade ju du i princip kunnat ha köpt en P4 på 3ghz istället för en AMD X2 3ghz för att nån sa att Intel är snabbare...

Edit:

Skrivet av Teh_Rogue(kicks ass):

Men AMD går väl självklart också bra(?)

Självklart fungerar AMD också. Man kan få helt ok processorer till ett lågt pris från AMD. Är man däremot ute efter en riktigt snabb burk är det i dagsläget Intels Core 2 Duo som gäller. Allt handlar om vilken budget och vilka krav på prestanda man har.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

12
Skriv svar