Medlem
Datorbyggartankar

hejsan är ny här på fz.se
håller på att plocka ihop en sprillans ny speldator och nu har det uppstått några frågor.

Hårddiskar först, hade tänkt köpa en 250Gb Seagate Barracuda (16Mb SATA-II) men började fundera på om det räcker! jag håller en ganska tight budget och känner att jag redan maxat den med GPU och Minnen. så att köpa en HDD till vill jag inte.
så jag funderar på att slakta en gammal dator som står hemma i ett hörn. tror att den är typ 5-6 år gammal och den var top-of-the-line när vi köpte den. där sitter en 70Gb HDD (2Mb ATA). nu är jag rätt dålig på sånna här saker, men tänkte ta den HDDn och lägga den som C: med bara vista på den. och ha spel och andra pgrm på 250Gb som D:. Fungerar det men en sån gammal HDD? spelar det någon roll på prestandan i Vista och i spel? moderkortet jag ska köpa har 1 styck ATA ledig eller det ska kopplas in något annat där?

Datorn som jag plockat ihop finns på komplett.se dock ska jag inte köpa GPU:n där, hittade en betydligt billigare på datorbutiken.com slipper frakten på den också eftersom farsan kan svänga inom och hämta efter jobbet, han kör förbi lagret.

så vad tror ni? kommer datorn klara det senaste(måste den göra) och kommande spelen. ligger lite över budget men det får man snåla in på annat håll :\

nj
Medlem
Skrivet av napahlm:

hejsan är ny här på fz.se
håller på att plocka ihop en sprillans ny speldator och nu har det uppstått några frågor.

Hårddiskar först, hade tänkt köpa en 250Gb Seagate Barracuda (16Mb SATA-II) men började fundera på om det räcker! jag håller en ganska tight budget och känner att jag redan maxat den med GPU och Minnen. så att köpa en HDD till vill jag inte.
så jag funderar på att slakta en gammal dator som står hemma i ett hörn. tror att den är typ 5-6 år gammal och den var top-of-the-line när vi köpte den. där sitter en 70Gb HDD (2Mb ATA). nu är jag rätt dålig på sånna här saker, men tänkte ta den HDDn och lägga den som C: med bara vista på den. och ha spel och andra pgrm på 250Gb som D:. Fungerar det men en sån gammal HDD? spelar det någon roll på prestandan i Vista och i spel? moderkortet jag ska köpa har 1 styck ATA ledig eller det ska kopplas in något annat där?

Datorn som jag plockat ihop finns på komplett.se dock ska jag inte köpa GPU:n där, hittade en betydligt billigare på datorbutiken.com slipper frakten på den också eftersom farsan kan svänga inom och hämta efter jobbet, han kör förbi lagret.

så vad tror ni? kommer datorn klara det senaste(måste den göra) och kommande spelen. ligger lite över budget men det får man snåla in på annat håll :\

Har själv en 250GB hårddisk och tycker det räcker helt ok, funderar iofs på att köpa en ny och lite större disk, men det är främst för att min nuvarande är 3-4 år gammal och till och från ger ifrån sig lite konstiga ljud som jag inte helt uppskattar.

Att använda din gamla hårddisk som Windows-disk är en fungerande lösning, dock så kommer den förmodligen dra ner prestandan på datorn en del pga den förmodligen inte är den snabbaste hårddisken som existerar (särskilt inte jämfört med dagens diskar).
Partionerar du upp 250GB disken på ett vettigt sätt (tex en partition för Windows och möjligen en del andra program som ändå måste installeras om när Windows installeras om samt iaf en partition till för resten) så funkar den nog bra som det är, känner du sedan att du har för lite lagringsutrymme så kan du ju alltid införskaffa en till disk.

Länken till datorpaketet på Komplett fungerar inte, du har tagit länken för att redigera inköpslistan, inte länken till själva listan.

Vad är det egentligen för grafikkort du tänkt köpa med?

Medlem

bättre länk?
ett kort från Leadtek tycker det var billigt.

hoppas länkarna fungerar nu,

så det är inte att rekomendera att lägga OS på en sån gammal disk. nåja, tack för hjälpen.

//marcus

Inaktiv

Finn 8800GTS för 2100 och 2900XT för 2400 på kompletts fyndhörna..


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Finn 8800GTS för 2100 och 2900XT för 2400 på kompletts fyndhörna..

jo tack, men jag har tänkt köra hela vägen med 640Mb kort.

1
Skriv svar