4 stickor ram-minne?

Medlem
4 stickor ram-minne?

Om jag vill ha 4gb ram-minne, gör det någon skillnad om jag sätter i 2x2048 eller 4x1024 minnen?
Alla av samma tillverkare o hastighet!!!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Inaktiv

nej det spelar ingen roll...det som spelar roll är om du kör 64 bitars operativ eller 32...

nj
Medlem

Tja, det beror på.
Ger man sig på överklockning så är det i många fall bättre att ha färre minnesstickor, dels för att det är mindre jobb för moderkortet och man kan nå högre klockfrekvenser.

Kör man ett AMD-baserat system så finns det även vissa begränsningar med att ha alla minnesslottar fyllda, tidiga generationer av Athlon 64-processorerna klarade tex inte av att köra minnet i 200(400)MHz när alla slottar var fyllda utan de kördes då i 166(333)MHz. Numera så sänks "bara" command rate från 1T till 2T pga begränsningar i den integrerade minneskontrollern.

Inaktiv

Det spelar roll som nj beskrev ovan. Kan tillägga att chansen för instabilitet blir större med 4 fulla slots.

Inaktiv

Jupp, överklockning av AM2 blir jobbigare med 4 stickor ram. Kunde köra min 6000+ i 3.3ghz med 2gb ram... Sen köpte jag 2gb till för de var billiga, plånboken var för tung samt att Vista X64 skulle användas... Vips gick det inget vidare att klocka processorn, så skiter i det helt nu


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Okej, men jag ska inte överklocka... bara köpa nya minnen!
Förresten... är det svårt att ställa in rätt timings o volt i BIOS?
Läste något om att man själv bör ställa in det på dem jag hade tänkt köpa för att dem ska köras i rätt hastighet.


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

Skulle nog ändå rekommendera 2x2GB så slipper du många eventuella problem.

Medlem

Vad är för problem som kan uppstå om man stoppar i 4 stickor? kan man kolla på något sätt om moderkortet klarar av 4 stycken?
Har ett Asus Commando moderkort.


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Inaktiv

Självklart ska dagens moderkort klara avupp 4 stickor. Commandot ska inte ha problem med det annat än eventuellt vid överklockning.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Anser att det är helt ok att stoppa i fyra stickor jag....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Okej, då så tackar jag för alla era svar!!!!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Inaktiv

Då lånar jag tråden! Har 2x1gb pc7200 OCZ SOE i datorn nu å de v erkar funka OK. Tänkte skaffa 1gb till då jag vill ha mer minne men endå ska köra på x32 operativ.
Om jag skaffar 1x1gb så funkar inte dualchannel? eller?
Skaffar jag 2x512mb så borde det ju funka eller? 1,5gb i varje "channel". Ja tänker klocka en del, e6600 till kanske 3-3,2Ghz om de går. Blir det mycket problem eller vad tror ni?

Inaktiv

Svårare att överklocka med 4 stickor verkar det ju som... Så håll dig till 2GB om du ska klocka mycket.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar