Medlem
Hur gör ni...

...när om ni ska mäta temperaturen inuti er "burk"?
Skulle vilja veta hur varmt det är i min.
Ska man bara slänga in en termometer o låta den ligga där i några timmar?
Hur får man så exakt resultat som möjligt, var ska man placera den?
Även, hur varmt har ni er era? Så man har något att jämföra med!

Kanske dumma frågor men frågar man inget så får man inget veta!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

nj
Medlem

Det finns ett antal olika program som kan användas, SpeedFan är ett sådant som brukar hitta de flesta temperaturerna i datorn.
Det kan dock vara lite bökigt att lista ut vilka temperaturer som är vad i SpeedFan, det finns dock en del olika konfigurationsfiler att ladda ner som användare har laddat upp för att hjälpa till, men då måste man veta vad det är för märke och modell på moderkortet i datorn.

Även program som SiSoft Sandra, Everest, PC Wizard mfl klarar av att läsa av temperaturen på de flesta komponenterna i datorn.

Medlem

Nej, alltså jag menar inte de olika delarna? Jag menar inuti själva chassit!
Kanske inte lika intressant som hur varmt grafikkortet eller processorn är, men det påverkar ju säkert en del hur varmt resten av delarna blir om det är ett slutet chassi eller inte. Därför ville jag veta temperaturen inuti mitt chassi.
Ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt!

PS.. Tack för länkarna förresten!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

nj
Medlem
Skrivet av MobbDeep:

Nej, alltså jag menar inte de olika delarna? Jag menar inuti själva chassit!
Kanske inte lika intressant som hur varmt grafikkortet eller processorn är, men det påverkar ju säkert en del hur varmt resten av delarna blir om det är ett slutet chassi eller inte. Därför ville jag veta temperaturen inuti mitt chassi.
Ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt!

Tja, de flesta/alla moderkort har en tempmätare som sitter ytmonterad på moderkortet (oftast i den nedre, högra, delen av moderkortet) som då registrerar lufttemperaturen i det området, brukar anges som system i avläsarprogram.
Annars så är det väl ta en termometer och montera dess avläsare på valfritt ställe inuti lådan, tex en sån här.

Medlem

Ok.... tackar för svar!!!!!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

1
Skriv svar