Vad är ert krav på minsta antal fps i spel?

Medlem
Vad är ert krav på minsta antal fps i spel?

Ja, precis som titeln säger så är jag nyfiken på vad ni anser är absoluta minimum gränsen för fps i ett spel för att det ska vara spelbart för er!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

beror helt på vad det är för FPS.
i UT2k4 som man kör "seriöst" är allt under 85 ikke önskvärt.
i andra FPS, som man kör i SP, så kvittar det nästan,, över 30-40 iallafall


signatur

R.I.P The_maxx

nj
Medlem
Skrivet av IceMan:

beror helt på vad det är för FPS.
i UT2k4 som man kör "seriöst" är allt under 85 ikke önskvärt.
i andra FPS, som man kör i SP, så kvittar det nästan,, över 30-40 iallafall

Tror MobbDeep syftar på FPS som i Frames Per Second och inte First Person Shooter och FPS rent generellt i spel, inte enbart FPS-genren

Personligen så har jag slutat tokstirra på FPS i timedemo osv (visst, jag kan köra tester för att se hur stor skillnad det är om jag byter någon komponent i datorn, eller för att se skillnaden mellan olika drivrutiner eller dylikt), utan jag försöker ställa in grafikinställningar i spel så jag får ett bra flyt med bra grafik i en vettig upplösning (siktar främst på att nyttja min 19" TFT:s native-upplösning på 1280x1024) när det händer mycket saker på skärmen samtidigt.
Körde tex genom Quake 4:s SP-kampanj med ca 30 FPS enligt HOC Quake 4 Benchmark, men FPS-mätaren i spelet visade 40-60 kontinuerligt.

Sedan kan det ju skilja sig enormt mellan olika sorters speltyper med vad man får för FPS, i ett shooter-spel så kan man ju kanske ligga på 100-200 FPS, men i ett RTS nedåt 30-40 FPS men det flyter ändå bra.

Inaktiv

Jag kan inte till fullo uppskatta ett spel, särkilt inte grafiken, om det inte flyter. Och flyt enligt mig är att fpsen aldrig sjunker under skärmuppdateringsfrekvensen. Dvs med min skärm - 60fps. Med crt är det värre. Då måste jag upp i allra minst 85fps/hz för att det ska upplevas som "flyt".

Ja, jag är väldigt kinkig när det gäller fps. Har exempelvis svårt att uppskatta grafiken i bioshock pga den inte flyter med mitt nuvarande system. Man kan nästan säga att det blir "fult" tack vare det. Sen kan man ju jämföra med wc3 vars kampanj jag körde igenom igen förra veckan. Den grafiken uppskattade jag, just för att den flöt, även fast själva spelet är snart 4(?) år gammalt.

Medlem

Okej, intressant att läsa vad ni anser. Det var mest för att jag köpte nytt grafikkort och spelade Colin Mcrae: Dirt och hade en ganska konstant ca 40fps i 1280x1024 med allt på max... det var mycket bättre än med mitt andra kort men jag är ändå inte rikitgt nöjd.
En fråga till, tft-skärmar, ska man köra dem i 60hz? Blir det nån skillnad om man ställer in t ex 75hz på spel i grafikinställningarna?


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Inaktiv

30fps räcker för att få en stabli upplevelse. Faktum är att ögat inte kan uppfatta fler än 30fps ändå. Det som däremot kan störa är om fps sjunker. Moa hellre 30fps stabilt än 60fps som kan sjunka.

Inaktiv

ahmagad... säg inte att folk fortfarande går och lever i den där myten.
Det känns som att jag postat den här länken en miljon ggr bara på fz, men det krävs tydligen att jag gör det en miljon en ggr.

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Inaktiv

[quote=RoGGe]ahmagad... säg inte att folk fortfarande går och lever i den där myten.
Det känns som att jag postat den här länken en miljon ggr bara på fz, men det krävs tydligen att jag gör det en miljon en ggr.

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_hum

Tror att du menade exakt det jag skrev?! Jag iaf av den bestämda meningen att ingen kan se skilnad på 30/60fps per sekund. Har ett perfekt test hemma som alla går på, lätt.

Medlem

Så du menar att om du tex installerar Quake2 på din dator och sätter maxfps på 30 och sedan 120 så känner du ingen skillnad?
Finns bara en sak att säga:
KAMMA DIG!.

Medlem

Det är stor skillnad på 30 fps och 60 fps, ser man ingen skillnad måste man vara efter...

Sen bara för att klara upp en grej, ögat kan se hur många bilden per sekund som helst då det inte finns "bilder per sekund" i verkligheten. Ögat får in ett konstant flöde av ljus som sedan hjärnan tar ut ca 60 bilder per sekund ifrån och skapar ett händelse förlopp.


signatur

<3

Inaktiv

Har till exempel kört Quake 3 i 1000+ fps. Det beror ju på vilka kommandon man lägger i spelet, inställningar etcetera och inte minst vilket spel det är. I dagsläget finns ju spel som det är näst intill omöjligt att komma över 30-40 fps i oavsett hårdvara och drivrutiner. Men som sagt i dagsläget kan man många gånger vara nöjd om man har en lägre men stabil fps i många spel. Servrarna låter ju oftast heller inte en spelare "låsa upp" fps:en så att man får mer klös, utan den är låst till en viss maxfps. Svamlar lite men i alla fall ....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av zinoelgato:

Tror att du menade exakt det jag skrev?! Jag iaf av den bestämda meningen att ingen kan se skilnad på 30/60fps per sekund. Har ett perfekt test hemma som alla går på, lätt.

Du har fel, jag har rätt, end of story. Svälj stoltheten innan du kvävs på den.

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av zinoelgato:

Tror att du menade exakt det jag skrev?! Jag iaf av den bestämda meningen att ingen kan se skilnad på 30/60fps per sekund. Har ett perfekt test hemma som alla går på, lätt.

Du har fel, jag har rätt, end of story. Svälj stoltheten innan du kvävs på den.

Alltid dessa översittar svar. Ja ok då säger vi så här då. 30fps räcker inte för att få en helt perfekt bildflytt med andra ord?! Så med din tes finns det inget spel till Xbox, PS2, Gamecube osv som flyter då. Eftersom ALLA dessa spel rullar på i just 30fps (sammanflätad blid, interlaced du vet). Jag har aldrig hört att någon tycker att tex Burnout 3 inte har ett perfekt flyt. Även GoW till Xbox 360 rullar i 30fps, skulle inte vilja påstå att det spelet flyter dåligt (givetvis säkert en smaksak). Sen vet jag inte om du är bekant med BR. Där lagras alla filmer in i 1920*1080 i 24fps. Sen är det kul med detta snack om 250fps osv. Skulle vilja se den skärmen som klarar 250fps, seriöst!!! Vi kan gärna förtsätta denna diskussionen, MEN helst utan Svälj stoltheten innan du kvävs-inlägg. Det är bara barnsligt och otrevligt.

Ha en trevlig helg iaf...........

Inaktiv

Men det är väl olika saker? 24 bilder per sekund kan mycket väl uppfattas som flytande med motion blurr osv?

Länker lite här så får vi se om detta hjälper nån av stormakterna "Nej" och "Jo" http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Om 24fps grejen.

Anledningen till att just 24fps används så ofta är för att det är en standard i film/video branchen. Så gott som alla filmer, serier och andra spelfilms-productioner rullar på i 24 bilder per sekund. Det är väl igentligen den ända anledningen till att också videos i spel ofta rullar på i 24fps.


signatur

<3

Medlem

spelade bf2142 i 25fps funkade fin fint

Medlem

Tja. Det beror helt på. Jag vill helst ha 60 fps konstant. Men så länge det är över 40 så är jag glad. När jag spelade igenom det nya Medal of Honor hade jag mellan 15-30 fps vilket var inte speciellt acceptabelt, men eftersom spelet i sig var kul så gick det.

Och det där med att man ser skillnad på hur många FPS man har är olika från person till person. De insatta märker det mer än de inte insatta. Visade min mamma när jag hade 15fps i MoH och hon tyckte inte det hackade eller något.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv
Skrivet av zinoelgato:

Alltid dessa översittar svar. Ja ok då säger vi så här då. 30fps räcker inte för att få en helt perfekt bildflytt med andra ord?! Så med din tes finns det inget spel till Xbox, PS2, Gamecube osv som flyter då. Eftersom ALLA dessa spel rullar på i just 30fps (sammanflätad blid, interlaced du vet). Jag har aldrig hört att någon tycker att tex Burnout 3 inte har ett perfekt flyt. Även GoW till Xbox 360 rullar i 30fps, skulle inte vilja påstå att det spelet flyter dåligt (givetvis säkert en smaksak). Sen vet jag inte om du är bekant med BR. Där lagras alla filmer in i 1920*1080 i 24fps. Sen är det kul med detta snack om 250fps osv. Skulle vilja se den skärmen som klarar 250fps, seriöst!!! Vi kan gärna förtsätta denna diskussionen, MEN helst utan Svälj stoltheten innan du kvävs-inlägg. Det är bara barnsligt och otrevligt.

Ha en trevlig helg iaf...........

När du inte ens bekymrar dig att ta till dig informationen jag gav dig via en länk så är den typen svar befogade. Du är inte bildad nånstans på området, du vet helt enkelt inte vad du snackar om. Dina uttalanden bevisar detta.

m1
Medlem

Sen är det ju inte bara vad ögat ser. Nån som står bredvid och ser på när jag spelar ett spel som ibland sjunker till 30fps kanske inte ser skillnaden, men det kan ju ändå påverka i form av mouselag och att det känns allmänt segt. Ska man spela FPS-spel någorlunda seriöst funkar det ju inte om inte spelet återger musrörelserna rätt.

Enda personliga erfarenheten (av att jaga fps) jag har är från CS, där man måste sikta snabbt och exakt. Blev ohållbart om fps:en sjönk ens ner till ~50.

Inaktiv

När du inte ens bekymrar dig att ta till dig informationen jag gav dig via en länk så är den typen svar befogade. Du är inte bildad nånstans på området, du vet helt enkelt inte vad du snackar om. Dina uttalanden bevisar detta.[/quote]

Vi slutar nog där. Men visst du länkar till en sida som någon glad amatör slängt ihop, och det är lika med fakta??? Jag säger väl såhär, 30fps (progressivt) räcker väl för att jag skall uppleva ett spel som perfekt bildflyt. Resten är bara grafikkorts-penis-förlängeri.

Medlem

Jag lirar CSS med 20 Fps -.- så man kan säga att 35 kanske skulla vara lagom.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Bra, nu har du åtminstone erkänt att det enbart var din högst personliga åsikt. Inget allmänt faktum.
Stoltheten skavde rätt bra på vägen ner, eller?

Sidan jag tipsade om sammanfattar fenomenet fps rätt bra. Det går naturligtvis att hitta mer ingående information på andra ställen. Ledsen att jag förolämpade din gränslösa intelligens.

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:

Bra, nu har du åtminstone erkänt att det enbart var din högst personliga åsikt. Inget allmänt faktum.
Stoltheten skavde rätt bra på vägen ner, eller?

Sidan jag tipsade om sammanfattar fenomenet fps rätt bra. Det går naturligtvis att hitta mer ingående information på andra ställen. Ledsen att jag förolämpade din gränslösa intelligens.

Jag tyckte att sidan var väldigt intressant och bra. Det skall jag absolut hålla med om. Men det innebär inte att jag håller med om dig i din åsikt. Skit samma vi är helt enkelt inte överens i ämnet.

En fråga till dig dock. Hur kommer det sig att folk (som du) tror att det är ok att förolämpa personer i offentliga forum, bara för att dom sitter anonyma framför sina datorer hemma? Vågar du inte säga vad du tycker privat eller? Svårt att förstå även med min gränslösa intelligens.

Medlem

20-25 går att spela med men vill helst ha 30+, vid 70 tycker jag det räcker.

Håller med RoGGe, burkar försöka förklara det för mina vänner

Inaktiv
Skrivet av zinoelgato:

Jag tyckte att sidan var väldigt intressant och bra. Det skall jag absolut hålla med om. Men det innebär inte att jag håller med om dig i din åsikt. Skit samma vi är helt enkelt inte överens i ämnet.

En fråga till dig dock. Hur kommer det sig att folk (som du) tror att det är ok att förolämpa personer i offentliga forum, bara för att dom sitter anonyma framför sina datorer hemma? Vågar du inte säga vad du tycker privat eller? Svårt att förstå även med min gränslösa intelligens.

Vad finns det att inte hålla med om? Jag har inte anmärkt på vad du tycker är spelbart, utan vad jag reagerade på var dina felaktiga påståenden. Det är inte en åsikt jag har lagt fram, det är fakta.

Jag vet inte vem du syftar på är anonym men jag är helt blottad på internet. Och jag har inga svårigheter att slå tillbaka ignorans även irl, med hårda ord om så krävs.

Inaktiv

"I luft finns det syre som vi behöver för att leva..." "Nej, det håller jag inte med om."


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Beror lite på vad det är för spel man spelar... I t.ex. BF2 så upplever jag att det hackar, och det känns störande, när man har under 60fps. Men i strategispel så går det fint att spela med runt 40. Suger dock att de flesta moderna spel är så dåligt optimerade :x

Inaktiv

Man ska ju försöka få runt 60 + minst i first person shooter spel och sånt. Men om man sitter och spelar WoW exempel på högsta grafiken kan man ju inte öppnå 80 + direkt..

Inaktiv

Denna eviga jakt på FPS... i FPS

Om uppdateringsfrekvensen är 75Hz... så kan ju inte skärmen visa mer än 75 FPS eller hur?

Lika med... man behöver inte ha högre än 75 FPS

Inaktiv

Allt är relativt och inget är svart eller vitt. Men det är ändå en acceptabel generalisering.

12
Skriv svar