Vad är ert krav på minsta antal fps i spel?

Medlem

minimum 25fps krävs det för att ett spel ska flyta på bra dsv ett spel får aldrig gå under 25fps när man spelar online för då märks det men har du minimum 25fps så flyter spelet och jag har inte sett någon tes som skulle supporta något annat.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Allvarligt, är det här genetiskt betingat eller?

Medlem

förstår inte hur folk kan var så blinda och inte se skillnad på 25-30fps "som räcker" imot stabila tex 85fps. det är brutal stor skillnad.
eller spelar folk kanske ms-röj? testa Unreal, och se med egna ögon.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

jag tror det var att människans öga kan max uppfatta runt 80 fps. Men en film spelas i 25 fps. Själv vill jag ha minst 40 fps. För allt oväntat kan hända i spelet vilket kan osarka fps drops. Då vill man ju inte hamna under 25 fps.

Medlem

med tanke på att sånt här dyker upp ständigt o nån ska alltid ha rätt så har jag tagit kontakt med olika ögonspeciallister och mejla dom denna fråga om man uppfattar mer än 30fps eller inte och hur det nu är.

så jag skriver va dom tycker såfort jag fått svar..:)

Medlem

http://www.gametrailers.com/player/usermovies/85283.html

nu sänds ju denna film i 30fps men kanske ger nån uppfattning

Medlem

btw en grej till, där ute finns nått som heter irl, där finns inga "fps" utan där är det en flytande "film" hela tiden. en skärm visar bilder. nått att komma ihåg.
och vidare är hjärnan äkligt smart, smartate än vad folk tror. orkar inte skriva om alla testar man läst om. får räcka.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Det är klart att någon har rätt. Jag och bla iceman i det här fallet.

Filmklippet körs, som du säger, i 30fps vilket gör det helt värdelöst till att bevisa nånting.

nj
Medlem

Ska man bevisa nått så är det enkelt att hoppa in i Quake 2/3 (ska räcka med demo-versionen). Sätta maxfps:en till 30 och springa runt lite, sedan öka den till 60/120 och göra samma sak.
Märker man inte skillnad då så är jag faktiskt imponerad.

Inaktiv

Eller orolig?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Mjo, orolig för individens fysiska alternativt mentala välmående.

Medlem

Detta är väldigt enkelt att testa. Slå av vertical sync. Hoppa sedan in i godtycklig HL1-mod och använd er av kommandot fps_max <xx>. Ni som tror att 25 flyter kan ju börja där. Känns inte lika roligt längre va?

Medlem

FPSen i ett FPS spel (confusing?) är viktigt men i ett RTS spel räker det gott o väl med 30-40 man måste tänka så här hur vill jag spela med låg grafik o bra flyt hög grafik mindre bra flyt eller hög grafik o bra flyt det handlar bara om vad man är villig att betala. Jag spelar spel för att inte "hamna efter" I en strid o vissa spelar för att dom tycker att de är skojigt ett tidsfördriv o sedan finns det proffsen....

Ha de skoj nu folk

Medlem

Med risk för att bli för akademisk:

Först så är det så att ett normalt öga kan sampla information med någon stanns mellan 28-32 Hz.

Sen har vi det dubbla samplingsteoremtet som i princip innebär att man kan uppfatta dubbelt så hög frekvens som man kan ta in. Därav att minimum uppdateringsfrekvens på en skärm är 60Hz. (Personligen ligger jag i överkant och kör alltid 85Hz eftersom jag får huvudvärk i 60)

Med tanke på det tycker jag att det borde vara omöjligt att se skillnad på allt över 80 fps? Jag märker iaf ingen skillnad...
OBS, har man inte vertical synk på kan det uppstå konstigheter under en själva uppdateringen av vad som ska finnas på varje frame, eftersom det som ritas upp kan ändras mitt inne i själva uppdateringen, om jag har förtstått allt rätt?

Så för att svara på orginal frågan: 80 fps är optimalt, oftast funkar 40+

Inaktiv

Ögat fungerar inte likadant överallt. Prova att kolla på en crt som går i 85hz med "sidan av ögat" och gör sen samma sak med en skärm som går i 100hz+. Du borde se skillnad.
Och till dom som säger "vadå, man kollar ju inte med sidan av ögat!?!?!" - I poop on you.

Inaktiv

Beror på spelet... dock så tycker jag 25fps är helt acceptabelt.. om det ligger stabilt.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

asså jag kan fortfarande köra de mesta på mitt Geforce 7600, men om du vill köra utan minsta lagg och högst grafik på allt så antar jag vel att över Geforce 8000(och över) borde göra susen...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Så länge det är över 40 så är jag nöjd.

Om det är 30ish så klarar jag mig, men föredrar som sagt 40.

Medlem

Tycker att runt 25-30 är helt okej, om det gå över det är det ju inte fel heller men helst inte under. Fast är det strategispel så är det är det inte helt farligt om det sjunker till 20, man ska inte vara så kräsen.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

12
Skriv svar