Flera problem angående trådlöst nätverk

Medlem
Flera problem angående trådlöst nätverk

Hej, har suttigt o meckat med vårat trådlösa hemnätverk hela dagen idag, och vi har en massa problem som behöver lösas.

Vissa av problemen har ja frågat om i andra trådar, men jag skapar en ny för att sammanfatta allt i en tråd.

Bakgrunds fakta:

hushållet består av tre datorer sammankopplade via en ZyXEL P-320W trådlös router.

Dator 1: Min egen dator, kör Vista 64.
Använder mig just nu av ett D-link AirPlus G DWL-G510 PCI kort för att ansluta mig till det trådlösa nätverket. Men har tillgång till routern via en vanlig TP-sladd.

Dator 2: Brorsans dator, Vista 64. Även han kör med ett D-link AirPlus G DWL-G510, men har inte tillgång till routern via TP-sladd.

Dator 3: Morsans burk, har många år på nacken. Kör Win ME. Ansluter till routern via ett SWEEX LW057 WLAN Pci-card

Problem 1.

När jag och brorsan ansluter till internet via det trådlösa nätverket stänger internet ner sig med jämna mellanrum. E nere i några minuter om man inte kopplar ifrån sig från nätverket och sedan kopplar tillbaks sig. (Genom att högerklicka på nätverksikonen, inte fysiskt)
Detta problem rör mig inte i ryggen då jag bara kör via TP-sladden istället för det trådlösa för att slippa det, brorsan e shit out of luck o måste dras med detta problem.

Jag hoppar mellan 3/5 och 4/5 pluppar på "Åtkomst" på det trådlösa och brorsan mellan 4/5 o 5/5. Har faktiskt inte kollat om det bara är internet som går ner eller själva nätverket med (kan återkomma med detta senare i tråden). men det verkar som om det bara är internet.

Vi har två stycken trådlösa telefoner i huset. En uppe vid dator 2 & 3, samt en brevid routern.
Märkte att dessa gav störningar då brorsan gick nära min dator med en telefon i handen och min ping gick från 40 till 6000 på ventrilo. Har bytat till kanal 1 istället för 6, inte kollat om det blev någon skillnad dock. Äv det någon skillnad på de olika kanalerna, eller kan man använda sig av vilken som?

När brorsans internet väl fungerar så funkar det bra att surfa och att spela wow. Han säger att han har lite smålagg då och då bara men att de oftast fungerar bra fram tills det att internet lägger av. Nått som jag tycker är väldigt konstigt dock är att han inte kan spela CS:S över huvudtaget. När han kommer in på en server har han 600+ i ping och kan inte röra sig. Så är det alltid i CS:s

Any ideas?

---------------------------------------------

Problem nummer 2:
På morsans dator, nummer 3. Får jag ingen kontakt med det trådlösa nätverket över huvudtaget. Verkar som att jag har installerat WLan kortet rätt och att de fungerar.
I programvaran som man fick till står det status "No Connection".

Det var samma på de andra datorerna först med, men det enda jag behövde göra då var att söka efter trådlösa nätverka via Vistas nätverkfunktion och då hittades nätverket direkt.
Grejjen e den att jag hittar ingen sådan funktion alls i Win ME, inte ens nånting om trådlösa närverk.

Inte så akut detta problem då vi kan använda oss av TP-sladden även här. Men morsan vill inte ha den fula TPsladden dragen längst med hela väggen på sitt rum, så vi vill gärna få rätt på det så fort som möjligt.

Någon som kör trådlöst på Win ME?

---------------------------------------------------

Problem nummer 3:

Problemet är samma problem som jag hade i denna tråden ( http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=23886 ), fortfarande olöst.

Jag förjde njs råd och gjorde precis som det stod på PortForward.com. Dock så får jag bara fram en server i taget när jag refreshar i serverrutan i TF2, alternativt flera server från samma bas, tex jolt.uk server #1-#4. Så var det även innan jag öppnade portarna.

Jag får fram alla servrar om jag disablar (mmmh svengelska) brandväggen i routern via gränssnittet inne på 192.168.....

Jag trodde att när man öppnade portar så öppnade man dom i själva brandväggen, men det verkar ju inte vara så? Är det så att brandväggen och sjävla delen av mjukvaran i routern som hanterar portarna är helt olika grejjor?

Jag vill gärna ha brandväggen på.
------------------------------

uj, mycket tex. Hoppas att någon orkar läsa hela och komma på någon lösning på något av problemen.

Tror jag har fått med det mesta. Är det något mer ni behöver veta så är det bara att fråga så tar jag reda/testar det.

tack på förhand

//BB


signatur

I'm the best around...

Medlem

antar att de va lite överdrivet att tro att någon skulle orka läsa allt det där, haha


signatur

I'm the best around...

Inaktiv

Problem 1: Händer detta när du tankar i höga hastigheter, när många använder nätverket samtidigt eller kan det ske helt oförklarligt när du bara sitter och surfar?
Jag sitter på en Netgear där också internet bryts, men nästan enbart när något av ovanstående uppfylls. Lösningen på mitt problem är att åka och köpa en ny router då den modell jag har är välkänd för sina överhettningsproblem.


signatur

Asus P5B | C2D E6600 | Crucial DDR2 4GiB | Gainward 8800GTS 640MB | X-Fi Xtremegamer | Samsung SpinPoint T133 400GB | Vista Home Premium 32-bit

Inaktiv

Att uppdatera firmwaren är aldrig fel:
http://www.zyxel.co.uk/web/support_download_list.php?indexfla...

Fann även att din moders kort bara stödjer dessa OS: "Supports: Windows 98SE, 2000, XP and Vista".
http://www.sweex.com/producten.php?sectie=&subsectie=&item=65...
Är ingen höjdare på det där med OS men vad jag ser så finns inte ME med på denna listan, kan såklart ha fel om nu Windows 98=Windows ME:P.

På ditt tredje problem är det enda jag kan föreslå att återställa routern till fabriksinställningar och se om det löser problemet.


signatur

Asus P5B | C2D E6600 | Crucial DDR2 4GiB | Gainward 8800GTS 640MB | X-Fi Xtremegamer | Samsung SpinPoint T133 400GB | Vista Home Premium 32-bit

Inaktiv

Problem 1. Kortfattat skulle jag dra tråd till burkarna men det kan också vara routern som stänger, det är inte alls ovanligt och det har jag varit med om live. I det fallet har folk skaffat en annan router, även proffs.

Problem 2. Installera ett annat OS.

Brandvägg brukar leva sitt eget liv och blockera.

Har inte läst allt men ett litet bidrag i alla fall.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kan säga att jag fick hjälp av denna tråden. Jag har haft WLAN ett tag och först idag märkte jag att jag hade dålig ping i CS:S och DOD:S så var inte helt säker på att det var routern som orsakade det. Men nu när jag kopplade en kabel till routern fixade det sig. Bara jag som spelar så de andra som använder routern klara sig bra wireless.

Inaktiv
Skrivet av L07u5:

Kan säga att jag fick hjälp av denna tråden. Jag har haft WLAN ett tag och först idag märkte jag att jag hade dålig ping i CS:S och DOD:S så var inte helt säker på att det var routern som orsakade det. Men nu när jag kopplade en kabel till routern fixade det sig. Bara jag som spelar så de andra som använder routern klara sig bra wireless.

Roligt att man kunde stå till tjänst. Anmäl gärna till FZ-crew så man kan få ett litet nyckelband.
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=22900


signatur

Asus P5B | C2D E6600 | Crucial DDR2 4GiB | Gainward 8800GTS 640MB | X-Fi Xtremegamer | Samsung SpinPoint T133 400GB | Vista Home Premium 32-bit

1
Skriv svar