Ny dator / nya datordelar

Medlem
Ny dator / nya datordelar

Tjohoj. Har klurat i några veckor nu och har riktigt svårt att bestämma mig. Jag har ca 6000kr att spendera på ny dator eller nya datordelar, vilket du nu en vill säga. Jag har hårddiskar, DVD-läsare och lite annat smått och gott så sådant är inte nödvändigt men allt det där andra. Skulle någon kunna koka ihop något? Skulle bli evigt tacksam.

Vill lägga till att jag spelar en del och är ganska grafikkåt.

Låt fantasin flöda.

Tack.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Antar att du har chassie,dvdläsare/brännare och sånt. Vad har du för nätagg nu?

här(1) och här(2) är 2st paket som ska vara rätt bra!

edit: visst är det skit bra att länka till samma?

Medlem

Mja. Har inte nätagg eller chassi. Inte tillräkligt bra för dom där paketen ivilketfall. Chassit är för litet för dom där stora grafikkorten och nätagget är alldeles för svagt.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Grafikkåt och 6000:- gillar inte varandra...

för övrigt låter ordet "chassie" gay

Medlem

Tack, det hjälpte mig mycket.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Haha ja det var ett mycket konstruktivt utlåtande. Osäker på sin egen sexualitet kanske...

Nej men ska du få bäst grafik för pengarna så är det 8800GTS 320mb som gäller. Men då skall du hålla dig till 1280x1024 som högsta upplösning i framtiden förmodligen.

Nu är 6000 kr ganska lite för en högpresterande dator... Rejäl klockning av billig C2D eller AM2 6000+ är dina bästa val skulle jag tro...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Haha ja det var ett mycket konstruktivt utlåtande. Osäker på sin egen sexualitet kanske...

Nej men ska du få bäst grafik för pengarna så är det 8800GTS 320mb som gäller. Men då skall du hålla dig till 1280x1024 som högsta upplösning i framtiden förmodligen.

Nu är 6000 kr ganska lite för en högpresterande dator... Rejäl klockning av billig C2D eller AM2 6000+ är dina bästa val skulle jag tro...

Jo, köp en C2D, moderkort, minne och ett 8800GTS 320...

Medlem

Sitter och funderar på dessa tre. Nätagg inte medräknat på dom första två.

[http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=510466...]
Blir ett 8800GTS till det.

[http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingList...]
Blir ett X2900Pro till det

[http://ww2.beffo.se/upload/pic~/0anboie5ca5s.JPG]
Blir ett extra x1950pro till det några månader sedan.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Det andra får man"acces denied" på.

Asså, de där moderkorten vet jag inte ifall de är så jätte bra, men vet inte helt, så bäst att kolla upp lite recensioner om de finns.
Annars ser det väll helt ok ut? Ska du klocka ska du nog ha c2d, och då kan du ta en billigare processor. Annars bör du nog ta å köra på amd, då de är billigare?

Medlem

Det är la ändå bättre att ta en billig AMD om man ska klocka?
Men jag tänker inte klocka ändå.

E6750 är en bra processor med mycket kraft för de få slantarna slår ju helt klart AMDs 6000+ som ligger runt samma peng.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

nj
Medlem
Skrivet av Boomer:

Det är la ändå bättre att ta en billig AMD om man ska klocka?
Men jag tänker inte klocka ändå.

E6750 är en bra processor med mycket kraft för de få slantarna slår ju helt klart AMDs 6000+ som ligger runt samma peng.

Beror lite på, visst att ta en billig Athlon X2 och klocka kan ge riktigt prisvärd prestanda, dock så kommer en C2D erbjuda högre prestanda och klockar oerhört bra med (C2D klockar ofta bättre än de flesta AX2), men det totala priset för moderkort+processor är även överlag betydligt högre med.

E6750 är nästan löjligt prisvärd i mitt tycke, med tanke på vad den presterar och den rejäla prissänkningen Intel gjorde när den introducerades på marknaden jämfört med E6700 som den ersatte (som var runt tusenlappen dyrare men likvärdig/sämre prestanda).

Medlem

Kloka ord. Men jag tror jag kör på detta. [http://ww2.beffo.se/upload/pic~/0anboie5ca5s.JPG]
Kan jag köra Crossfire också vilket är något jag alltid velat.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Kan vara idé att köpa det nya -----> HD2900Pro <----- som nyss har kommit eller strax kommer till detaljisterna. Det är billigare och generellt snabbare än 8800.

Test -----> http://www.tweaktown.com/reviews/1189/1


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Det verkar ju vara ett helt godkänt kort, men eftersom det bara är ett par hundralappar billigare så är det kanske bättre att ta 8800 istället. Fast, tack. Jag ska hålla koll på detta kortet.

Men nu har jag ett litet problem. Jag kan inte hitta några moderkort som stödjer crossfire samt intel för under tusingen. Och ska jag kunna hålla budgeten är det lite dumt om jag tar ett sådant. Har kollat lite på prisjakt etc. och där hitter jag men dom är på helt okända sidor som bara har lite strögrejer.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Okey. Så här har jag tänkt att jag ska göra nu, köper de flesta delarna från datorbutiken då dom helt klart är billigare än komplett men moderkortet får bli från en annan sida.

Men här är listan:
Processor
[https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE6750R]

Grafikkort
[https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GCRHD29P]

Minne
[https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKDDR2...]

Moderkort
[http://www.multitronic.se/index.php?prod=4CORE1333-ESATA2+R5]

Pris: 5524kr utan frakt inräknat.

Får försöka lura till mig ett nätagg av någon släkting.
Detta borde kunna palla va?
[https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=XILPSURW...]


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Om du nu tänker spela mkt så gör du bättre i att slänga mer pengar (mkt mer) på grafikkort än på cpu.
Plocka chassi (nätagg) och grafikkort först, och bygg sedan systemet utefter hur mycket pengar du har kvar.
Säg antec Sonata III (inkl nätagg) och ett 8800gts 320, det blir 3500kr i runda slängar. 2500kr på mobo, cpu och minne alltså. 2GB ram ska du ha. Vilket ger ca 1700kr kvar för mobo och cpu. Bara att leta efter den bästa kombon för pengarna.

I din senaste post ser jag inget chassi, skulle du inte ha ett nytt sådant? Annars ser din post ovanför bra ut. Jag hade nog kollat på ett annat mobo än ASrock, om budgeten tillåter.

Medlem

Tja. Jag kan vänta ett par månader till och skrapa ihop 1600kr till. Men jag ska leta runt lite och tack för tipset. Själv har jag alltid börjat med moderkortet när jag letat delar.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Tänker beställa från TBH.se då dom hade det mesta för bra priser (och ett chassi jag sucktat efter länge).

Moderkort:
ASUS P5KC Socket 775

Minne:
OCZ Gold XTC 2GB Kit 2x1024MB OCZ2G8002GK DDR2

Processor:
Intel Core 2 Duo E6750 2,67GHz Box

Grafikkort:
Gecube Radeon HD2900Pro Dual-DVI 512MB PCI-E

Nätagg:
Hiper PSU Type-M series 530W Black

Chassi:
NZXT Lexa Redline Edition

Pris: 7478kr exklusive frakt. Med frakt inräknat blir det lite över 7600kr vilket jag kan fixa.

Detta borde duga då? Har ju allt jag ville ha samt ett chassi och nätagg nu.

@edit; Upptäckte nu att moderkortet inte pallar 1333mhz blahblah. Klarar inte av E6750 i vilket fall. Tillbaka till ritbordet.

@edit2; Fixat och listan är uppdaterad.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Det är i viss mån nödvändigt att fläska på när det gäller moderkortet och det är bra att HD2900Pro står i listan. De har ju ett ännu vassare kort men detta presterar nästan lika bra. När det gäller CPU tycker jag nog att det går bra att ta en lägre frekvens. Men som nj skrev: " E6750 är nästan löjligt prisvärd".


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jao jao. Tog ett "lån" av morsan så jag kan beställa den där burken när som nu. Frågan är. Funkar allt med varandra? Det blir inget krångel etc? Vill veta från er som har mer experience än mig.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

nj
Medlem
Skrivet av Boomer:

Jao jao. Tog ett "lån" av morsan så jag kan beställa den där burken när som nu. Frågan är. Funkar allt med varandra? Det blir inget krångel etc? Vill veta från er som har mer experience än mig.

Asus P5KC har jag läst en massa dåligt om, Asus supportforum var fyllt med trådar om sådana moderkort som vägrade starta direkt från lådan och andra stora problem när jag läste där för ~1 månad sedan tex.
Asus vanliga P5K eller tex Gigabytes GA-P35-DS3 är nog säkrare kort, dessutom aningen billigare om det nu inte är någon särskild funktion på P5KC som du är ute efter?

När det gäller nätagget så är kvalitén på Hipers nätagg oerhört varierande enligt den info jag hittat på diverse forum, för en del så fungerar de klockrent, för andra så självdör de efter inte alltför lång tid.
Ett alternativ till Hiper-nätagget är Corsairs 450W-modell som är någon tia dyrare, det har fått väldigt bra kritik (precis som Corsairs 520/620W-modeller) och ska enligt speccarna dessutom klara av att mata högre spänning totalt på 12V-railen än vad Hipers Type-M 530W klarar.
Ett annat alternativ vore att ta Antecs Sonata III-chassi för ett riktigt fint chassi med ett kraftfullt 500W-nätagg vilket då blir billigare med än att köpa chassi+nätagg, fast det kanske du inte vill iom du är ute efter just det chassit?

Medlem
Citat:

Asus P5KC har jag läst en massa dåligt om, Asus supportforum var fyllt med trådar om sådana moderkort som vägrade starta direkt från lådan och andra stora problem när jag läste där för ~1 månad sedan tex.
Asus vanliga P5K eller tex Gigabytes GA-P35-DS3 är nog säkrare kort, dessutom aningen billigare om det nu inte är någon särskild funktion på P5KC som du är ute efter?

P5KC stödjer 1333Mhz grejen vilket P5K inte gör. Det är ju ett måste för E6750.

Detta verkar ju också funka med crossfire. Kan det vara något att ta istället tro?
[http://tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=2419&kat_id=2420&prod_id...]

Skrivet av nj:

När det gäller nätagget så är kvalitén på Hipers nätagg oerhört varierande enligt den info jag hittat på diverse forum, för en del så fungerar de klockrent, för andra så självdör de efter inte alltför lång tid.
Ett alternativ till Hiper-nätagget är Corsairs 450W-modell som är någon tia dyrare, det har fått väldigt bra kritik (precis som Corsairs 520/620W-modeller) och ska enligt speccarna dessutom klara av att mata högre spänning totalt på 12V-railen än vad Hipers Type-M 530W klarar.

Så detta
[http://tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=2339&kat_id=2501&prod_id...]
borde palla det jag tänker köpa?

Skrivet av nj:

Ett annat alternativ vore att ta Antecs Sonata III-chassi för ett riktigt fint chassi med ett kraftfullt 500W-nätagg vilket då blir billigare med än att köpa chassi+nätagg, fast det kanske du inte vill iom du är ute efter just det chassit?

Och chassit är ett måste.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

nj
Medlem
Skrivet av Boomer:

P5KC stödjer 1333Mhz grejen vilket P5K inte gör. Det är ju ett måste för E6750.

Detta verkar ju också funka med crossfire. Kan det vara något att ta istället tro?
[http://tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=2419&kat_id=2420&prod_id...]

Så detta
[http://tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=2339&kat_id=2501&prod_id...]
borde palla det jag tänker köpa?

Och chassit är ett måste.

Alla Intel P35-baserade moderkort stödjer 1333MHz busshastighet på processorerna, det som du nog blandar ihop det med är att det står att moderkortet har officiellt stöd för DDR2-minnen med 1066MHz-klockfrekvens.
Asus P5K stödjer även CrossFire, P5K-V som du länkade till använder ett annat chipset (G33) som även har en integrerad grafikkrets vilket imho är lite onödigt att köpa.

Nätagget bör orka med det du tänkt köpa, möjligen om du får för dig att köra CrossFire med två HD 2900Pro som det kan bli lite jobbigt för det (men det gäller även det Hiper Type-M 530W du först kikade på).

Medlem
Citat:

Alla Intel P35-baserade moderkort stödjer 1333MHz busshastighet på processorerna, det som du nog blandar ihop det med är att det står att moderkortet har officiellt stöd för DDR2-minnen med 1066MHz-klockfrekvens.
Asus P5K stödjer även CrossFire, P5K-V som du länkade till använder ett annat chipset (G33) som även har en integrerad grafikkrets vilket imho är lite onödigt att köpa.

Skulle du kunna länka till något bra att ha då? Gärna runt eller lite över tusenlappen.

Citat:

Nätagget bör orka med det du tänkt köpa, möjligen om du får för dig att köra CrossFire med två HD 2900Pro som det kan bli lite jobbigt för det (men det gäller även det Hiper Type-M 530W du först kikade på).

Jo, det var jag fullt medveten om att jag kommer behöva kraftigare nätagg i framtiden när jag ska köra Crossfire.

@edit: Upptäckte precis att det står
Antal PCI Express platser x16 2 (varav 1 @x4) på de flesta moderkorten. Vad innebär detta?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Okey. Har grejat lite mer och dumpat NZXT chassit och tagit ett Aerocool istället. Och med dom slantarna jag sparade på det så tog jag en HDD som jag kan ha Windows och lite random program på.
Så här ser det ut nu. Tar och beställer imorgon om allt ser bra ut.

HDD:
Hitachi Deskstar 7K80 HDS728080PLA380 8MB 80GB SATA

Chassi:
Aerocool Aeroengine 2 Svart

Nätagg:
Corsair Power Supply 450W

Minne:
OCZ Gold XTC 2GB Kit 2x1024MB OCZ2G8002GK DDR2

Moderkort:
Asus P5K Socket 775

Processor:
Intel Core 2 Duo E6750 2,67GHz Box

Grafikkort:
Gecube Radeon HD2900Pro Dual-DVI 512MB PCI-E

Så, är kylpasta något man ska ha också eller?
På de få datorer jag satt ihop förr i tiden har jag inte haft det, men denna CPU kanske blir varmare.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

nj
Medlem
Skrivet av Boomer:

Okey. Har grejat lite mer och dumpat NZXT chassit och tagit ett Aerocool istället. Och med dom slantarna jag sparade på det så tog jag en HDD som jag kan ha Windows och lite random program på.
Så här ser det ut nu. Tar och beställer imorgon om allt ser bra ut.

HDD:
Hitachi Deskstar 7K80 HDS728080PLA380 8MB 80GB SATA

Chassi:
Aerocool Aeroengine 2 Svart

Nätagg:
Corsair Power Supply 450W

Minne:
OCZ Gold XTC 2GB Kit 2x1024MB OCZ2G8002GK DDR2

Moderkort:
Asus P5K Socket 775

Processor:
Intel Core 2 Duo E6750 2,67GHz Box

Grafikkort:
Gecube Radeon HD2900Pro Dual-DVI 512MB PCI-E

Så, är kylpasta något man ska ha också eller?
På de få datorer jag satt ihop förr i tiden har jag inte haft det, men denna CPU kanske blir varmare.

Kylpasta är ett måste och har varit det sedan Pentium 2-tiden på ett ungefär, dock så medföljer det alltid kylpasta med de boxade kylflänsarna (brukar sitta förapplicerad direkt på kylflänsen) och den fungerar helt ok.

Personligen så tycker jag det ser bra ut, vet iofs inget om chassit så jag kan inte uttala mig om det direkt.

Medlem

Men vad bra då. Då tar jag och beställer allting. Chassit har fått bra betyg i dom recensioner jag läst.

Tack för allting.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

1
Skriv svar